مهدی اقراریان روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مورد بودجه سال آینده شهرداری تهران تاکید کرد: نکته مثبت بودجه این است که روندی را از سال ۱۴۰۱ شروع برمبنای توسعه حمل و نقل عمومی شروع کردیم و در بودجههای سالهای بعد آن هم ادامه یافت؛ حتی شاید اگر آثار این اقدامات بعد دوره ششم مدیریت شهری به نتیجه برسد.
وی ادامه داد: موضوع حمل و نقل عمومی ابر چالش شهر تهران است و بودجه سال بعد هم بر این اساس بسته شده تا مشکلات این حوزه حل شود.
اقراریان افزود: نقطه ضعف بودجه سال آینده شهرداری تهران اما عدم توازن در ماموریت های شهرداری است؛ بدین معنی که نباید توجه به حوزه حمل و نقل منجر به نادیده گرفتن سایر ماموریت های شهرداری شود.
وی این را هم گفت: سهم درآمد ناپایدار برای تحقق بودجه همچنان زیاد است و باید از این مسیر خارج شویم؛ بحث سایر نهادها و ارگانها مهم است بطور مثال شهر پاریس به عنوان پایتخت فرانسه قانون خاص خود را دارد که این میتواند در مجلس آینده ما نیز برای تهران لحاظ شود.
اقراریان گفت: تهران نیازمند نسخه پیشرفته تر از مدیریت یکپارچه شهری است چراکه یک هشتم جمعیت کشور فقط ساکن این شهر هستند و باید پذیرفت که با الگوهای قدیمی نمی توان تهران را اداره کرد چراکه زنگ خطر آلودگی هوا و فرونشست زمین به صدا درآمده است.
وی همچنین در مورد امکان تحقق درآمدی بودجه سال آینده شهرداری تهران اضافه کرد: با مدل عوارض شهری که شهرداری ارایه کرده و مالیات بر ارزش افزوده، میتوان امیدوار بود این درآمدها محقق شود که البته نباید از کمک دولت در بودجه به ویژه در حوزه حمل و نقل عمومی به سادگی گذر کرد و جای تقدیر از دولت دارد.
این عضو شورای شهر تهران یادآور شد: عوارضی که ما از شهروندان می گیریم فشار بر آنها می آورد اما دوگانگی اداره شهر به صورت مطلوب و اخذ عوارض با الگوهای جدید قابل حل است.
نظر شما