۲ اسفند ۱۴۰۲، ۷:۵۹
کد خبر: 85392882
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بابلی‌ها از فرماندار جدید خود چه می خواهند؟

۲ اسفند ۱۴۰۲، ۷:۵۹
کد خبر: 85392882
بابلی‌ها از فرماندار جدید خود چه می خواهند؟

ساری - ایرنا - حل مشکل ۲۴ ساله زباله انجیلسی بابل، تکمیل کمربند جنوبی، نجات بناهای فاخر تاریخی این شهرستان که در آستانه فروپاشی قرار دارند به همراه تکمیل طرح های نیمه تمام شاخص شهرستان و فراهم کردن زیرساخت اشتغال پایدار در بابل از جمله خواسته های شهروندان از فرماندار جدید بابل است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بعد از انتصاب علی پیرفلک به عنوان سرپرست جدید فرمانداری بابل شهروندان بابلی گره گشایی برای برخی مشکلات زیر ساختی این شهرستان را که سالها مردم را رنج می دهد خواستار شدند.

شهر بابل که در گذشته با نام های مختلفی مطرح بود، مامطیر، بارفروش، بارفروش ده و بابل چهار نام اخیر این شهر است که در پهلوی اول به خاطر عبور رودخانه بابلرود از وسط این شهر نام آن به بابل تغییر یافته است اما آنچه که پیشینه این شهر را در بین پژوهشگران مطرح می کند بعد تجارت و فعالیت حوزه های علمیه مختلف در ادوار تاریخی می باشد.

در این شهر که در مقطعی از تاریخ ۳۰ حوزه علمیه با ۷۰ مجتهد این شهر را به پایگاهی از علم فقاهت و مرجعیت در سده های گذشته تبدیل کرده بود. از جمله عالمانی که در مقطعی از تاریخ جزء سرآمدان مرجعیت در کشور بودند می توان به ملا نصیرای مازندرانی، ملا محمد شفیع مازندرانی، شیخ زین العابدین مازندرانی، سعیدالعلماء و شیخ کبیر اشاره کرد.

همچنین این شهر از گذشته دور محل تجمع تجار مازندران برای خرید و فروش کالا بوده و از سویی دیگر بازرگانان روسی در راستای رونق تجارت با این شهر در ارتباط بودند.

وجود این پیشینه به همراه ظرفیت های فعلی شهرستان بابل که دارای ۶۰۰ هزار نفر جمعیت که در هفت شهر و شش بخش ساکن هستند بابل را بعنوان بزرگترین و پرجمعیت ترین شهرستان مازندران و دومین در شمال کشور بعد از رشت مطرح کرده است.

در این شهر نزدیک به ۴۰ هزار دانشجو در ۱۷ مرکز دانشگاهی در رشته های مختلف از سراسر کشور به همراه ۳۰۰ دانشجوی خارجی در حال تحصیل هستند.

از طرف دیگر این شهرستان دارای ۹۰ هزار دانش آموز است که در بیش از ۶۰۰ مدرسه در حال تحصیل هستند. بابلی ها با تاسی از خیر شهیر شهر خود سید حسین فلاح نوشیروانی اقدامات خیر خواهانه زیادی انجام می دهند تا جای که خیرین بابلی فقط در بخش مدرسه سازی یک هزار میلیارد ریال در حال سرمایه گذاری هستند.

بابل دارای ۲ هزار و ۳۰۰ موقوفه است که از این حیث در مازندران رتبه اول را دارد. همچنین ۵۴ هزار رقبه هم در این شهرستان موجود است.

از طرف دیگر فعالیت هفت مرکز درمانی و بیمارستانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی بابل سبب شد که بیماران از سراسر استان و حتی تعدادی خارج از استان برای درمان به این شهر مراجعه کنند.

بابل با دار بودن همه این ظرفیت ها با برخی از مشکلات زیر ساختی مهم روبرو است که از همه آنها مهمتر مشکل حاد ۲۴ ساله زباله انجیلسی به همراه تصادف های مرگ بار کمربندی جنوبی این شهرستان به خاطر تکمیل نبودن این جاده در کنار تخریب بناهای فاخر تاریخی این شهرستان از جمله مشکلاتیهستند که شهروندان خواستار حل آنها شدند.

بابلی‌ها از فرماندار جدید خود چه می خواهند؟

گره ۲۴ ساله انجیلسی

چالش پسماند در بزرگترین و پرجمعیت ترین شهر مازندران بسیار جدی است و در حال حاضر افکار عمومی شهرستان به خصوص اهالی بابلکنار حل این مشکل را از ضرورت های فرماندار جدید بابل می دانند. روستای انجیلسی که یکی از روستاهای بالا دست بخش بابلکنار در جنوب بابل می‌باشد ۲۴ سال اهالی این روستا و روستاهای همجوار بابلکنار چشم انتظار حل یک فاجعه زیست محیطی در قلب جنگل‌های هیرکانی در جنوب بابل هستند.

مشکلی که قرار بود یک سال مردم منطقه تحمل کنند تا یک مکان مناسب برای زباله شهر بابل و شش شهر اقماری آن بیابند اما ۲۴ سال است که آسایش را از اهالی بخش بابل کنار ربوده و یک منطقه بکر و زیبای جنگلی را که آواز خوش پرندگان بر فراز آن طنین انداز بود این روزها آسمان انجلیسی جولانگاه کلاغ های سیاه بد شگون و پرندگان لاشخور و مردار خوری شده است که اهالی منطقه خواستار پایان این ماجرای غم انگیز و ادامه دار شدند.

انجیلسی که در ۲۵ کیلومتری جنوب شهر بابل قرار گرفته است هر روز میزبان ۳۰۰ تن زباله از شهرهای بابل، امیرکلا، گلوگاه، مرزی کلاه، زرگرشهر، خوشرودپی و گتاب می باشد.

بر اساس مکاتبه اداری که در فرمانداری بابل موجود است قرار بود انجیلسی یک سال میزبان زباله باشد و بعد از آن یک جانمایی مناسب برای دفع زباله بابل و شهرهای اقماری پیدا شود اما مهمان یک ساله جا خوش کرد و ۲۴ سال برخانه میزبان لنگر انداخته و هم اکنون سایت زباله انجیلسی دیگر مملو از زباله می باشد و از سویی دیگر سرازیر شدن شیرابه‌های این زباله ها خسارت‌های زیادی به جنگل‌های هیرکانی و زمین‌های شالیزاری پایین دست وارد کرده است.

اهالی روستای انجیلسی بابلکنار پیگیری‌ها خود را بی جواب دیدند شکایت به دستگاه قضا بردند و بعد از ارائه دادخواست طی یک فرایند طولانی حکم نهایی قضایی برای پایان بخشیدن منطقه انجیلسی از میزبانی ۳۰۰ تنی زباله صادر شد.

با حکم دیوان عالی سوت پایان میزبانی منطقه انجیلسی بابلکنار از زباله به صدا در آمدو در همین راستا شورای تامین استان مازندران در این خصوص تشکیل جلسه داد و تا پایان سال برای ساماندهی مشکل زباله انجیلسی ضرب لاجل تعیین کرد.

بابلی‌ها از فرماندار جدید خود چه می خواهند؟

کمربندی جاده مرگ

کمربندی جنوبی بابل که به خاطر گره کور ترافیکی شهر بابل به اجبار زیر بار ترافیک رفت در طول ۶ سال گذشته تاکنون همواره شاهد حوادث ناگوار تصادف منجر به فوت در این جاده می باشیم.

تصادف مرگبار ۲۱ آبان سال جاری در مسیر کنارگذر جنوبی بابل که منجر به فوت سه مرد بابلی شد یکی از تصادف های غم بار در این کنار گذر به شمار می آید که این جاده فاقد روشنایی این جاده به قاتل خاموش معروف شد.

با توجه به مسیر طولانی ۱۶.۵ کیلومتری این کمربندی که شب ها در تاریکی مطلق فرو می رود جان بسیاری از مسافران و رانندگان در این جاده همچنان در معرض خطر قرار دارد.

بسیاری از این خودروها بخاطر دید نامناسب در شب به زمین های شالیزاری اطراف جاده سقوط می کنند که این مشکل هم دیگر چالشی برای کشاورزان منطقه تبدیل شده است.

عدم روشنایی، تقاطع غیرهمسطح و دوربرگردان از جمله طرح های نیمه تمام جاده افتتاح شده کمربندی جنوبی بابل است بنابرین، براین اساس برای حل این مشکل تاکنون جلسه های مختلفی تشکیل شد و از قضا پرونده این جاده در اواخر فروردین ماه سالجاری با پیگیری مسوولان این شهرستان در دفتر وزیر راه و شهرسازی مورد بررسی قرار گرفت.

دولت سیزدهم تاکنون در چند مرحله برای افتتاح بخش های نیمه تمام این طرح اعتباراتی در نظر گرفته است اما همچنان این کمربندی با مشکلات زیادی دسته و پنجه نرم می کند.

با توجه به اینکه بخش زیادی از کمربندی جنوبی بابل از میان زمین های شالیزاری عبور می کند نیمه تمام ماندن برخی از طرح های این جاده برای کشاورزان هم درد سر ساز شد.

اوایل اسفند ماه آغاز فصل شخم و شیار زمین های شالیزاری است که نواقص دور برگردانها در این جاده برای این کشاورزان خطرات جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت بنابرین هشدارها باید مورد توجه جدی مسوولان مربوط قرار گیرد.

شالیکاران مسیر این جاده از مسوولان مربوطه انتظاردارند که هر چه زودتر برای روشنایی و تکمیل دور برگردانهای این جاده پر خطر و حادثه خیز فکری اساسی کنند تا با آغاز سال زراعی جدید شاهد تصادف های مرگبار برای این کشاورزان زحمت کش نباشیم.

با توجه به اینکه برخی از زیرساخت های روشنایی در مسیر این جاده نصب شده است مدیران ارشد استانی این احتمال را داده اند که تا دهه فجر روشنایی کمربندی جنوبی بابل افتتاح شود.

کمربندی جنوبی بابل طرحی که در سال ۱۳۸۵ به مساحت ۱۶.۵ کیلومتر مربع آغاز شده بود، پس از سالیان سال سردرگمی مردم استان و ماندن مسافران در ترافیک سنگین شهرستان بابل، در نهایت در فروردین ۱۳۹۶ به بهره برداری رسید تا بار ترافیک را کاهش دهد و مردمی که قصد دارند از بابل به قائمشهر و ساری و برعکس از قائمشهر به آمل و تهران و دیگر مناطق کشور بروند دیگر با این حجم از ترافیک شهر بابل مواجه نشوند و از راه جایگزین کمربندی که به طور تقریبی در شهر وجود داردِ، عبور کنند.

بابلی‌ها از فرماندار جدید خود چه می خواهند؟

بناهای تاریخی در احتضار

خبرهای نگران کننده از تخریب پل تاریخی محمد حسن خان، گنبد ۶۰۰ ساله آستانه امامزاده قاسم(ع)، ساختمان تجارت خانه روس و حمام تاریخی میرزا یوسف به همراه تکیه ها تاریخی یکی از دغدغه های جدی شهروندان است که این بناها اگر هرچه زودتر مرمت و بازسازی نشوند درآستانه فروپاشی کامل قرار دارند.

شهروندان بابلی با اشتراک گذاری عکس های از این بناهای تاریخی از مسوولان استانی و شهرستانی کمک خواستند تا این پیشینه های کهن تاریخی را از مرگ نجات دهند.

گنبد آستانه امامزاده قاسم(ع) بابل که روی مقبره این امامزاده واقع شده در وضعیتی قرار دارد که انجام اقدامات مرمتی برای آن ضروری است. بخش‌هایی از این گنبد آجری زیبا و قدیمی تخریب شده و نفوذ آب به بدنه گنبد نیز مشهود است.

انجام نشدن مرمت این بنا سبب شده که رطوبت به داخل گنبد نفوذ کرده و گیاهان مختلفی روی گنبد رشد کند در نتیجه نیز تعدادی از شیشه‌کاری‌های داخل گنبد و کاشی‌های ستون‌های این اثر جدا شده و فرو ریخته است.

پل محمد حسن خان این پُل تاریخی که در حال حاضر به نماد شهر بابل تبدیل شد از گذشته های دور شهر بابل را به جنوب این شهرستان در بخش بندپی شرقی، بندپی غربی و گتاب متصل می کرد و در یک مقطعی از تاریخ عبور احشام از روی این پُل انجام می شد، این روزها حال و روز خوبی ندارد و به خاطر تردد خودرو در زیر این پل بخشی از طاق آن هم فرو ریخت.

حمام تاریخی میرزا یوسف بابل یکی دیگر از بناهای تاریخی بابل است که در آستانه فروپاشی کامل قرار دارد این بنای میراثی که در تاریخ ۱۹ مهر ۱۳۷۸ با شماره ۲۴۷۵ در فهرست آثار ملی ثبت شد و با وجود ثبت این اثر تاریخی وقفی، اما این روزها بابلی‌ها شاهد فروپاشی کامل یکی از خاطره انگیزترین آثار تاریخی شهر خود هستند. و برای نجات این بنای تاریخی از فرماندار جدید شهر خود کمک خواستند.

بنای تاریخی سلمان بابل که در زمان پهلوی اول در بابل احداث شد در ۲۹ تیرماه ۱۳۷۸ به شماره ۲۳۵۲ به ثبت ملی رسید. بخشی از سقف آن فرو ریخته و سازه این بنا هم با کلنگ سارقین زخم های عمیقی دیده است.

این بنای تاریخی که در جنگ بین الملل دوم به عنوان تجارتخانه روس ها در بابل فعال بود، در زمان پهلوی دوم به عنوان مهد کودک مورد استفاده قرار می گرفت و به همین دلیل جزو املاک سازمان بهزیستی محسوب می شود.

بنای این ساختمان که در سال‌های اول آغاز حکومت پهلوی اول احداث شد، در دروازه ورودی جنوب بابل و حوالی پل تاریخی محمدحسن‌خان قرار دارد و جاده قدیم بابل به آمل هم از کنار این بنای تاریخی عبور می کند.

این بنای تاریخی که در مالکیت سازمان بهزیستی است سالها بدون استفاده با وضعیت بسیار بد نگهداری می شود. سقف بخش جنوبی این بنا به مرور زمان فرو ریخته و سیلاب های سنگین مازندران امان این بنا را بریده و هر لحظه این بنا در آستانه فرو پاشی قرار دارد.

تکمیل بازسازی چمن ورزشگاه هفت تیر بابل، بهسازی جاده های جنوب بابل به همراه فراهم کردن زیر ساخت های واحد های تولیدی و صنعتی شهرستان بابل از جمله درخواست های دیگر شهروندان از فرماندار جدید بابل است تا با رفع این چالش ها بابل به دوران طلایی پیشرفت خود دست یابد.

بابلی‌ها از فرماندار جدید خود چه می خواهند؟

مصمم به حل مشکل

در این پیوند سرپرست جدید فرمانداری بابل در اولین جلسه شورای اداری بعد از مراسم معارفه گفت: با توجه به ظرفیت این شهرستان مصمم به حل مشکلات پیش روی شهروندان هستیم.

علی پیرفلک اظهار داشت: بابل یکی از شهرهای بزرگ است که با توجه به جایگاه علمی، تولیدی و گردشگری، این شهرستان باید در مدار توسعه و پیشرفت باشد.

وی با بیان این مطلب که در ساعات اولیه شروع فعالیت به عنوان فرماندار بابل روند بازسازی چمن ورزشگاه هفت تیر بابل را شتاب دادیم بیان کرد: با توجه به اینکه بابل در لیگ دسته اول نماینده دارد این ورزشگاه هر چه زودتر باید به مرحله افتتاح برسد.

سرپرست جدید فرمانداری بابل ادامه داد: دریای بابل تنها نماینده مازندران در لیگ دسته اول است که ین روزها حال خوشی ندارد که امیدواریم این تیم در پایان فصل بتواند در لیگ بماند.

پیرفلک با ذکر این مطلب که پاسخگویی، گره گشایی از مشکلات مردم و خدمت صادقانه باید در دستور کار مدیران شهرستانی باشد، ادامه داد: همه دستگاه های اداری وظیفه دارند به صورت ماهانه گزارش عملکرد خود را از طریق رسانه ها به مردم ارائه دهند.

سرپرست فرمانداری بابل با بیان این نکته که حضور در بین مردم و حل بخشی از مشکلات زیر ساختی آنها در دستور کار مدیران قرار دارد، خاطرنشان کرر: بسیاری از مشکلات مردم با پیشگیری قابل حل است که این نکته مهم باید مد نظر باشد.

شهرستان ۶۰۰ هزار نفری بابل دارای ۶ بخش و هفت شهر است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha