۱ اسفند ۱۴۰۲، ۱۲:۰۵
کد خبر: 85392590
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

پزشکان یزد: لنز جراحی آب مروارید کمیاب است/ معاون درمان: تکذیب می‌شود

یزد- ایرنا- تماس چند پزشک متخصص چشم در استان یزد با ایرنا حاکی از آن است که برخی برندهای لنز مورد نیاز برای عمل جراحی آب مروارید در استان کمیاب شده است.

به گزارش ایرنا، یکی از پزشکان متخصص چشم روز سه‌شنبه در تماس با خبرنگار ایرنا مدعی شد در حالیکه روز گذشته به ۱۵ بیمار برای جراحی آب مروارید در یکی از مراکز درمانی نوبت داد، به دلیل کمبود لنز فقط برای پنج نفر از آنان این عمل انجام شده است.

این پزشک که خواست نامش ذکر نشود، اضافه کرد: برخی لنزها با برند خاص که بیشتر مورد استقبال بیماران است به کلی نایاب شده و برخی برندها که کمتر مورد استقبال قرار می گیرد، نیز اکنون به سختی پیدا می شود.

یکی دیگر از پزشکان فوق تخصص چشم استان با تایید کمبود لنز آب مروارید در یزد اظهار داشت: برخی از لنزهای موجود منجر به آسیب رساندن به چشم بیماران می‌شود در صورت بروز مشکل برای بیمار، نخستین کسی که به کوتاهی متهم می‌شود، پزشک جراح است.

وی اضافه کرد: قبلا بیماران قادر بودند این نوع لنزها را به دلخواه از مراکز خصوصی تهیه و در اختیار مراکز درمانی قرار دهند، اما اکنون فقط لنز در مراکز دولتی توزیع می شود و امکان تامین از مراکز خصوصی وجود ندارد.

یکی از توزیع کنندگان عمده این نوع لنزها در استان نیز مدعی شد: تا مهرماه امسال این محصول را توزیع و در اختیار بیماران قرار داده‌ایم، اما از مهر ماه گذشته تاکنون سهمیه ای دریافت نکرده ایم.

به گفته وی لنزها مستقیما به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تحویل می شود و هر کدام بر اساس میزان نیاز، سهمیه مشخصی دارند، اما مسئله این است که فعلا کمبود لنز وجود دارد و برخی برندها اصلا یافت نمی‌شود و برخی نیز بسیار کمیاب است.

اما معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد نظری بر خلاف چشم پزشکان دارد و در این خصوص به ایرنا گفت: لنز ایرانی و خارجی در استان موجود است و در این زمینه هیچ گونه کمبودی نیست.

دکتر سیدکاظم رضوی افزود: اکنون عمل آب مروارید در همه مراکز دولتی سراسر استان در حال انجام است و روند انجام آن با گذشته تفاوتی نکرده است آما برخی جراحان و بیماران، به دنبال لنزهایی با برندهای خاص هستند که ممکن است گاهی یک برند با کمبود مواجه شود اما لنزهای جایگزین همواره وجود دارد.

وی با رد ادعای کاهش عمل جراحی آب مروارید به دلیل کمبود لنز، تصریح کرد: تا این لحظه گزارشی از کمبود لنز یا انجام نشدن عمل آب مروارید به دانشگاه علوم پزشکی استان واصل نشده است.

رضوی در خصوص توزیع لنز در مراکز خصوصی نیز توضیح داد: توزیع لنز در این مراکز بر عهده دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت نیست، بلکه بخش خصوصی در زمینه واردات نیز فعالیت دارد و عدم توزیع این محصول نیز به شرکت وارد کننده باز می گردد و اصولا ربطی به بخش دولتی ندارد، اما بخش دولتی برای مراکز درمانی زیرپوشش خود لنز مورد نیاز را تامین کرده است.

در چند روز اخیر مطالبی در خصوص کمبود لنز برای عمل های آب مروارید در شبکه های اجتماعی استان یزد منتشر شده است.

در استان یزد چهار هزار پزشک خدمات درمانی را به بیماران ارائه می کنند که از این تعداد بیش از ۳۰ نفر آنان را چشم پزشکان تشکیل می دهند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha