۳۰ آبان ۱۳۹۴، ۱۴:۴۵
کد خبر: 81847544
T T
۰ نفر
ايران و برزيل بيشترين مصرف كننده لنزهاي رنگي در جهان هستند

مشهد- ايرنا- پزشك فوق تخصص قرنيه دانشگاه علوم پزشكي مشهد گفت: كشورهاي ايران و برزيل از نظر اعمال جراحي زيبايي و استفاده از لنزهاي تماسي رنگي در سطح جهان بالاترين آمار را به خود اختصاص داده اند.

دكتر سيامك زارعي روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: بين پنج تا هفت درصد از مصرف كنندگان لنز در جهان آن را براي زيبايي استفاده مي كنند و طبق بررسي هاي ميداني اين آمار در ايران با توجه به رواج انواع روشهاي زيبايي ها چند برابر و خيلي بيشتر است.
وي خاطر نشان كرد: تقاضا براي استفاده از لنزها در ايران و جهان بالا است و اگر در اين زمينه نظارت وجود نداشته باشد، افرادي كه از لنز استفاده مي كنند متضرر خواهند شد.
وي بيان كرد: بازار جهاني لنز شامل لنزهاي طبي و رنگي طي سالهاي 2005 تا 2015 ميلادي از هفت ميليارد دلار در سال به 11 تا 12 ميليارد دلار افزايش يافته است.
دانشمند بين المللي حوزه چشم پزشكي در سال 2007 گفت: تبعات و عواقب استفاده نادرست از لنز به ويژه لنزهاي زيبايي بالا است و عدم اكسيژن رساني كافي به قرنيه، حساسيتهاي مختلف چشمي و عفونتهاي خطرناك را بدنبال دارد.
وي ادامه داد: زخم قرنيه و عفونتهاي قرنيه مهمترين عارضه استفاده نادرست از لنزها هستند كه حتي خطر تخليه چشم و از دست دادن بينايي فرد را در پي دارد.
چشم پزشك فوق تخصص قرنيه گفت: اگر بيمار ارتباطش با چشم پزشك و يا اپتومتريست قطع نشود و در مراحل اوليه عوارض لنزها تشخيص داده شود با قطع لنز مشكل رفع مي شود اما اگر فرد پيگيري لازم را نداشته باشد خطر نابينايي را در پي دارد.
وي افزود: لنزهاي رنگي و طبي هر دو بايد با نسخه پزشك مورد استفاده قرار گيرند و در همه جاي دنيا اپتومتريستها و چشم پزشكان متولي ارائه و تجويز لنز هستند.
دكتر زارعي ادامه داد: رواج مصرف خودسرانه استفاده از لنز در ايران، عرضه غيرمجاز لنزهاي رنگي در بازار و مراكز خريد و مراجعه نكردن به پزشك براي مراقبت از لنز و كاربرد آن از جمله چالشها در اين زمينه به شمار مي رود.
وي گفت: اين در حالي است كه فردي كه مي خواهد از لنز رنگي استفاده كند ابتدا بايد توسط اپتومتريست يا چشم پزشك معاينه شود و بر اساس آناتومي چشم كاربرد لنز ميسر است و پس از آن فرد بطور مستمر بايد تحت معاينه قرار گيرد.
اين پزشك فوق تخصص قرنيه افزود: موارد متعددي از عوارض لنزهاي زيبايي روزانه در بيمارستان تخصصي چشم خاتم الانبيا مشهد گزارش مي شود.
وي ادامه داد: در برخي از آرايشگاهها زنانه لنزها با لباس عروس ست مي شود و اين در حالي است كه برخي از اين لنزها هم به اشتراك گذاشته مي شود كه به غير از عارضه هاي چشمي خطر انتقال هپاتيت و ايدز را نيز در پي دارد.
اكنون بين 250 تا 300 ميليون نفر در دنيا از لنزهاي چشمي طبي و رنگي استفاده مي كنند و تعداد كاربران لنز در ايران نيز حدود چهار ميليون نفر تخمين زده مي شود. 3027
3027

سرخط اخبار استان‌ها