کنایه‌ اصلاح طلبان به رادیکال‌ها؛ با قهر مشکلی حل نمی‌شود

تهران- ایرنا- به‌رغم آن‌که چند روز پیش راهبرد انتخاباتی جبهه اصلاحات با رویکردی رادیکالی منتشر شد، انتشار بیانیه ۱۱۰ فعال اصلاح‌طلب که در آن بر مشارکت در انتخابات تأکید شده است بار دیگر شکاف‌ میان افراطیون و طیف‌های معتدل اصلاحات را آشکار کرد.

به گزارش حوزه احزاب ایرنا، کمتر از سه هفته به برگزاری انتخابات مجلس دوازدهم باقی است و با اعلام اسامی نهایی افراد تأیید صلاحیت شده، تکلیف جریان‌های سیاسی برای تدوین راهبردهای انتخاباتی روشن‌تر می‌شود؛ از ائتلاف و چینش لیست‌ها گرفته تا تغییر حوزه انتخابیه برخی کاندیداها.

تغییر حوزه انتخابیه باهنر هنوز قطعی نیست

بر همین اساس در جبهه اصولگرایان امروز خبری مبنی بر تغییر حوزه انتخابیه محمدرضا باهنر از تهران به کرمان منتشر شد، که با پیگیری خبرنگار احزاب ایرنا مشخص شد این موضوع هنوز قطعی نیست. ضمن آنکه مراحل قانونی این اقدام نیز هنوز انجام نشده است.

حدادعادل: قالیباف سرلیست شورای ائتلاف خواهد بود

حدادعادل رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب هم از احتمال ارائه چند لیست در جریان اصولگرایی خبر داده و اعلام داشته قالیباف سرلیست این شورا خواهد بود.

امیر ابراهیم رسولی سخنگوی شورای ائتلاف نیز امروز به ایرنا گفت: همانطور که پیشتر اعلام شده بود، آقای قالیباف سرلیست شورای ائتلاف است و ما فقط همین یک لیست را داریم. در واقع شورای ائتلاف فقط به سرلیستی قالیباف فهرست ارائه می‌کند.

۱۱۰ فعال سیاسی اصلاح‌طلب: پایگاه اجتماعی با گفتمان رادیکالی به دست نمی‌آید

انتشار بیانیه ۱۱۰ فعال سیاسی اصلاح‌طلب مهمترین خبر امروز اردوگاه اصلاح‌طلبان بود. به‌رغم آن‌که چند روز پیش راهبرد انتخاباتی جبهه اصلاحات با رویکردی به شدت رادیکال منتشر شد و افراطیون اصلاح‌طلب در آن بیانیه سازوکارهای انتخاباتی نظام جمهوری اسلامی را زیر سؤال برده و انتخابات آتی را انتخاباتی «فاقد معنا» و «نمایشی» و «غیررقابتی» عنوان کرده و شروط گزاف و فراقانونی‌ای برای حضور در انتخابات بیان کردند که عملا معنایی جز تحریم انتخابات نداشت، انتشار بیانیه فوق که در آن بر مشارکت در انتخابات تأکید شده است بار دیگر شکاف‌ میان افراطیون و طیف‌های معتدل اصلاحات را آشکار کرد.

در بیانیه مذکور آمده است می‌دانیم و تجربه‌ کرده‌ایم که کاهش مشارکت انتخاباتی از جمله به تشدید تهدیدها علیه ایران و تحریم‌ها علیه ایرانیان می‌انجامد. وضعیت پایگاه اجتماعی نیروهای سیاسی نیز بیش از این‌که ناشی از شرکت یا عدم شرکت در انتخابات باشد، به عملکرد سال‌های پیش از انتخابات و کارنامهٔ پساانتخاباتی‌شان بستگی دارد (این‌که در صورت پیروزی چه دستاوردهایی می‌سازند و با چه کیفیتی نمایندگانشان را رصد و تغذیه می‌کنند و در صورت شکست، چقدر تا انتخابات بعدی به ظرفیت‌افزایی گفتمانی و تشکیلاتی‌ می‌پردازند). محبوبیت و پایهٔ اجتماعی ده‌ها میلیونیِ قابل اتکا برای نیروهای اصلاح‌گر، وابسته به ساختن ظرفیت برای تحقق دستاوردهای عملی‌ای خواهد بود که زندگی ایرانیان و گروه‌های اجتماعی بزرگی که نمایندگی‌شان را هدف می‌گیرند بهتر کند و این مهم با رادیکال شدن گفتمان و صدور بیانیه حاصل نمی‌شود؛ چنان‌که در طول سال گذشته این اتفاق رخ نداد. هنوز بزرگ‌ترین سرمایه‌های نمادین اصلاح‌گری در ایران محصول توفیق و گشایش‌گری‌های عملی و دستاوردهای عینی این نیروها در دولت‌هایشان است که به تغییرات ملموس تدریجی و بهبود زندگی ده‌ها میلیون ایرانی انجامید.

اصلاح‌طلبان تأکید کرده‌اند: درست به همان دلایلی که با نوعی «آرمان‌گرایی واقع‌نگرانه» از مشارکت و کنشگری فردی و جمعی در هیچ یک از این میدان‌ها کناره‌ نمی‌گیریم و علی‌رغم همهٔ محدودیت‌ها در همهٔ این میدان‌ها برای مقاومت در برابر پیشروی انحصارگرایان و تمهید شرایط گشایش پایدار و ائتلاف‌سازی بهره می‌بریم، در میدان انتخابات هم از «حق رأی‌»مان که فراگیر شدنش محصول ۱۲۰ سال مجاهدت ملی ایرانیان است به آسانی نمی‌گذریم و از همین «حق رأی فراگیر» برای استیفای تدریجی «حق نامزدی فراگیر» بهره می‌گیریم.

پیش‌تر نیز گروه‌های معتدل‌تر اصلاح‌طلب با وجود انتقاداتی که به روند بررسی صلاحیت‌ها داشتند، بر مشارکت در انتخابات تأکید کرده بودند. از جمله حزب کارگزاران سازندگی که به عنوان یکی از اصلی‌ترین و قدیمی‌ترین احزاب این جبهه از حضور در انتخابات «تحت هر شرایطی» خبر داده بود و دبیر کل و سخنگوی حزب «اعتدال و توسعه» نیز مشارکت در انتخابات را راهبرد خود اعلام کرده بودند. ضمن این‌که اخبار منتشر شده از اردوگاه اصلاحات حکایت از آن دارد که قرار است فهرستی از افراد اصلاح‌طلب ذیل نام «علی مطهری» به مردم معرفی شود.

اعتماد ملی از کاندیداهای اصلاح‌طلب حمایت می‌کند

سخنگوی حزب اعتماد ملی نیز با بیان اینکه نامزدهای تاییدصلاحیت‌ شده را رصد می‌کنیم، گفت: اگر تشخیص بدهیم که شایستگی‌ها و قابلیت‌های لازم را دارند و اصلاح‌طلب و یا مستقل واقعی هستند به شرط توافق از آنها حمایت می‌کنیم.

جوادی حصار تأکید کرد: اگر نهاد انتخابات تضعیف شود، گام‌های بعدی جبهه اصلاحات به‌ویژه در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری قابل‌توجیه نخواهد بود.

رد صلاحیت نماینده مرودشت ارتباطی به طرح صیانت و واردات خودرو ندارد

در پی انتشار اخباری مبنی بر ردصلاحیت جواد رشیدی کوچی نماینده مرودشت به دلیل طرح بحث مافیای خودرو، امروز هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان ضمن تکذیب اخبار مزبور اظهار داشت: رد صلاحیت ایشان هیچ ارتباطی به پیگیری واردات خودرو و طرح صیانت ندارد.

الله کرم: قهر با انتخابات استراتژی اصلاح‌طلبان برای موفقیت در انتخابات ریاست جمهوری آینده است/ باقری: مجلس ضعیف کشور را ضعیف می کند

عصر امروز هم‌چنین مناظره‌ای انتخاباتی میان "حسین الله کرم" دبیرکل جمعیت رزمنده مدافع انقلاب اسلامی و فعال سیاسی اصولگرا، و "علی باقری" فعال سیاسی اصلاح‌طلب در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی برگزار شد.

در این گفت و گوی چالشی الله‌ کرم با بیان اینکه نظام با هرمیزان مشارکتی ادامه خواهد داشت‌، گفت: هیچ گروه سیاسی نمی تواند با صندوق رای قهر کند. قهر با صندوق رای یعنی پایان زندگی سیاسی است.

وی وضعیت کنونی و ادعای قهر اصلاح‌طلبان با انتخابات را استراتژی این طیف توصیف و تصریح کرد: اصلاح طلبان می کوشند از این وضعیت برای مشارکت بهتر خود و موفقیت در دوره ریاست جمهوری سیزدهم استفاده کنند. آن‌ها اگر متوجه مشارکت بالا شوند بلافاصله به صندوق رای باز خواهند گشت.

علی باقری نیز ضمن بیان انتقاداتی به انتخابات پیش‌رو تأکید کرد اگر دعوت به مشارکت می کنیم طمع قدرت نداریم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب می‌گوید: عدم شرکت در انتخابات هیچ خیری برای کشور ندارد و کیان کشور را با مشکل مواجه می‌کند، مجلس ضعیف کشور را ضعیف می کند و مشکلات جامعه بیشتر می شود.

متن کامل مناظره را اینجا بخوانید

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha