۲۱ بهمن ۱۴۰۲، ۱۴:۳۰
کد خبرنگار: 879
کد خبر: 85382726
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۸۰.۹ میلیارد دلار، فروش تسلیحات نظامی آمریکا در سال ۲۰۲۳

تهران- ایرنا- نشریه آمریکایی پولیتیکو در گزارشی اعلام کرد، شرکت‌های نظامی آمریکایی در سال گذشته میلادی (۲۰۲۳) ‌مبلغ ۸۱ میلیارد دلار از فروش تسلیحات نظامی خارجی درآمد داشتند. این میزان افزایش بیش از ۵۰ درصدی فروش سلاح در آمریکا نسبت به سال ۲۰۲۲ را نشان می‌دهد.

این نشریه از افزایش معاملات شرکت‌های نظامی آمریکایی و کشورهای اروپایی و آسیایی با واسطه‌گری وزارت خارجه دولت بایدن خبر داده و نوشت: بیش از ۹۵ درصد درخواست‌ها برای خرید جنگ افزارهای آمریکایی در ۴۸ ساعت از طریق وزارت امور خارجه آمریکا پیگیری می‌شود.
بر اساس آمار وزارت امور خارجه آمریکا، گران‌ترین قراردادها فروش بالگردهای تهاجمی و حمل‌ونقلی و همچنین پرتاب‌کننده‌های موشک دوربرد به لهستان و آلمان به ارزش حدود ۳۰ میلیارد دلار بود. این در حالی است که ناتو می‌خواهد تا جایی که امکان‌پذیر است برای مقابله با مسکو تسلیحات پیشرفته خود را افزایش دهد. مقام‌های آمریکایی ادعا می‌کنند صنعت دفاعی تحریم‌شده روسیه فرصت بزرگی برای شرکت‌های نظامی ایالات متحده ایجاد می‌کند تا سهم مسکو از بازار جهانی را به دست آورند.

فروش مستقیم تجاری بین کشورها و شرکت‌های نظامی آمریکایی که تمایل چندانی به شفاف‌ بودن ندارند، در سال مالی ۲۰۲۳ به ۱۵۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار رسید. این مبلغ نسبت به ۱۵۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار در سال مالی ۲۰۲۲ افزایش یافته است.

در حالی که جنگ میان روسیه و اوکراین ادامه دارد، ‌لهستان در سال ۲۰۲۳ با ۲۹ میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلار بالاترین سفارشات نظامی اروپا را از طریق وزارت امور خارجه آمریکا پیگیری کرد. دیگر متحدان اروپایی آمریکا نیز درخواست‌های زیادی برای وارد کردن تسلیحات جنگی این کشور داشته‌اند. آلمان ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار، ‌جمهوری چک ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار، ‌بلغارستان یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار و نروژ یک میلیارد دلار قرار داد نظامی با آمریکا بسته‌اند.

سرخط اخبار پژوهش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha