دبیرکل سازمان ملل: همه در غزه گرسنه هستند؛ کشورها تداوم کار آنروا را تضمین کنند

نیویورک – ایرنا- آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل با تکرار درخواست خود مبنی بر برقراری فوری آتش بس در نوار غزه اعلام کرد: همه در غزه گرسنه هستند و من به شدت نگران شرایط غیر انسانی برای جمعیت  ۲.۲ میلیون نفری آن هستم، زیرا آنها بدون هیچ یک از اصول اولیه برای زنده ماندن تلاش می کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا از سازمان ملل، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل روز چهارشنبه به وقت محلی در سخنانی درباره وضعیت نوار غزه گفت: همه در غزه گرسنه هستند، در حالی که نیم میلیون نفر با سطوح فاجعه بار ناامنی غذایی دست و پنجه نرم می کنند.

وی تصریح کرد: مرگ، ویرانی، آوارگی، گرسنگی، نابودی و اندوه غزه در ۱۲۰ روز گذشته، زخمی بر انسانیت و وجدان مشترک ماست.

دبیرکل سازمان ملل گفت: سازمان ملل بلافاصله پس از اتهامات بسیار جدی علیه کارکنان آنروا وارد عمل شد. آنروا ستون فقرات تمام واکنش های بشردوستانه در غزه است. من از همه کشورهای عضو می خواهم که تداوم کار حیاتی آنروا را تضمین کنند.

فیلیپ لازارینی رئیس آژانس امداد و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) ۶ بهمن ماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۶ ژانویه ۲۰۲۴ اعلام کرد: مقامات اسرائیلی، اطلاعاتی را در مورد ادعای دخالت چند کارمند آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) در حملات هفتم اکتبر در اختیار این نهاد قرار داده اند و تحقیقات درباره این افراد آغاز شده است.

این مقام ارشد سازمان ملل متحد در بیانیه ای گفت که «فورا» قراردادهای کارکنانی را که گفته می شود در حملات هفتم اکتبر ۲۰۲۳ به اسرائیل دست داشته اند، فسخ می کند.

تاکنون شماری از کشورهای اروپایی کمک‌های مالی خود را به آنروا به دلیل اتهامات اسرائیل علیه ۱۲ کارمند این آژانس وابسته به سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی به حالت تعلیق درآورده‌اند.

دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد: من خواهان دسترسی سریع، ایمن، بدون مانع، گسترده و پایدار بشردوستانه در سراسر غزه هستم. من درخواست خود را برای آتش بس فوری بشردوستانه تکرار می کنم.

گوترش افزود: من یک بار دیگر حملات هولناک حماس و سایر گروه‌ها را که جان بیش از ۱۲۰۰ اسرائیلی و دیگران را گرفت، محکوم می‌کنم و خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط همه گروگان‌ها هستم.

دبیرکل سازمان ملل گفت: هیچ توجیهی برای قتل عمدی، مجروح کردن، شکنجه یا ربودن غیرنظامیان، استفاده از خشونت جنسی علیه آنها، یا پرتاب موشک به سمت اهداف غیرنظامی وجود ندارد. اما در عین حال هیچ چیز نمی تواند مجازات دسته جمعی مردم غزه را توجیه کند.

ارشدترین مقام سازمان ملل گفت: درگیری های مداوم و بمباران بی امان نیروهای اسرائیلی در سراسر غزه منجر به کشتار غیرنظامیان و ویرانی با سرعت و مقیاسی شده است که در سال های اخیر شاهد آن نبوده ایم.

گوترش ادامه داد: من از حملات بی وقفه نظامی که غیرنظامیان و افراد محافظت شده را کشته و معلول کرده و به زیرساخت های غیرنظامی آسیب رسانده یا ویران کرده است، وحشت زده شده ام.

وی گفت: بر اساس گزارش ها، بیش از ۲۶ هزار و ۷۵۰ فلسطینی تنها در غزه کشته شده اند که بیش از دو سوم آنها زن و کودک هستند. بیش از ۷۰ درصد از زیرساخت‌های غیرنظامی - از جمله خانه‌ها، بیمارستان‌ها، مدارس، آب و تأسیسات بهداشتی در غزه - تخریب شده یا به شدت آسیب دیده است.

دبیرکل سازمان ملل افزود: ۱.۷ میلیون نفر آواره شده اند. هیچ طرف درگیری مسلحانه فراتر از قوانین بین المللی نیست.

او همچنین گفت: من از سطح بالای خشونت شهرک نشینان در کرانه باختری اشغالی بسیار نگران هستم. حملات فلسطینیان علیه اسرائیل نیز ادامه دارد. همه این خشونت ها باید متوقف شود و عاملان آن باید پاسخگو باشند.

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

این وقفه در جنگ، هفت روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳، آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت. این رژیم برای تلافی حملات غافلگیرکننده‌ «طوفان الاقصی» و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

بر اساس آخرین گزارش وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه، شمار شهدا به ۲۶ هزار و ۷۵۱ نفر و شمار مجروحان فلسطینی به ۶۵ هزار و ۶۳۶ نفر رسیده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha