دبیرکل سازمان ملل گروهی را برای تحقیق درباره اتهامات اسرائیل علیه آنروا منصوب کرد

نیویورک – ایرنا- آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در پی اتهام زنی اسرائیل به ۱۲ نفر از کارمندان آژانس امداد و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی مبنی بر نقش داشتن در حملات هفتم اکتبر ۲۰۲۳، گروهی را برای بازبینی بیطرفی این نهاد منصوب کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا از سازمان ملل، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل، با مشورت فیلیپ لازارینی، رییس آنروا، یک گروه بازبینی مستقل را برای ارزیابی بی طرفی این آژانس و پاسخ به اتهامات مربوط به نقض جدی این بی طرفی، منصوب کرده است.

این ارزیابی توسط کاترین کولونا، وزیر امور خارجه سابق فرانسه رهبری خواهد شد. وی با موسسه رائول والنبرگ در سوئد، موسسه کر میکلسن در نروژ و موسسه حقوق بشر دانمارک در این زمینه همکاری خواهد کرد.

گروه بازبینی کار خود را در ۱۴ فوریه ۲۰۲۴ آغاز خواهد کرد و انتظار می رود گزارش موقتی را در اواخر مارس ۲۰۲۴ به دبیرکل ارائه کند. گزارش نهایی تا اواخر آوریل ۲۰۲۴ تکمیل خواهد شد و به اطلاع عموم خواهد رسید.

دبیرکل سازمان ملل خاطرنشان می کند که این اتهامات در زمانی مطرح می شود که آنروا، بزرگترین آژانس سازمان ملل متحد در منطقه، در شرایط بسیار چالش برانگیزی برای ارائه کمک های حیاتی به ۲ میلیون نفر در نوار غزه که به آن وابسته هستند، فعالیت می کند. این فعالیت در میان یکی از بزرگترین و پیچیده ترین بحران های بشردوستانه در جهان انجام می شود.

این ارزیابی خارجی مستقل به موازات تحقیقاتی که در حال حاضر توسط دفتر خدمات نظارت داخلی سازمان ملل (OIOS) در مورد اتهامات مربوط به دخالت ۱۲ پرسنل آنروا در حملات ۷ اکتبر در حال انجام است، انجام خواهد شد. همکاری مقامات اسرائیلی که این ادعاها را مطرح کرده اند، برای موفقیت تحقیقات بسیار مهم خواهد بود.

فیلیپ لازارینی رئیس آژانس امداد و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) ۶ بهمن ماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۶ ژانویه ۲۰۲۴ اعلام کرد: مقامات اسرائیلی، اطلاعاتی را در مورد ادعای دخالت چند کارمند آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) در حملات هفتم اکتبر در اختیار این نهاد قرار داده اند و تحقیقات درباره این افراد آغاز شده است.

این مقام ارشد سازمان ملل متحد در بیانیه ای گفت که «فورا» قراردادهای کارکنانی را که گفته می شود در حملات هفتم اکتبر ۲۰۲۳ به اسرائیل دست داشته اند، فسخ می کند.

تاکنون آمریکا و شماری از کشورهای اروپایی کمک‌های مالی خود را به آنروا به دلیل اتهامات اسرائیل علیه ۱۲ کارمند این آژانس وابسته به سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی به حالت تعلیق درآورده‌اند.

به گزارش ایرنا، گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

این وقفه در جنگ، ۷ روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳، آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت. این رژیم برای تلافی حملات غافلگیرکننده‌ «طوفان الاقصی» و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است که تاکنون بیش از ۲۶ هزار فلسطینی بر اثر حملات این رژیم جان خود را از دست داده‌اند.

وزارت بهداشت غزه در یکصد و بیست و دومین روز از جنگ غزه، اعلام کرد شمار شهدای جنگ اسرائیل علیه غزه از هفتم اکتبر تا کنون به ۲۷ هزار و ۴۷۸ نفر و تعداد مجروحان به ۶۶ هزار و ۸۳۵ نفر رسیده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha