۸ بهمن ۱۴۰۲، ۸:۵۱
کد خبرنگار: 2011
کد خبر: 85367274
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دیوان لاهه با صدور حکم علیه اسرائیل چه پیامی به جهان مخابره کرد؟

تهران- ایرنا- صدور حکم اولیه دیوان لاهه علیه نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه پیام رسوایی و انزوای رژیم صهیونیستی و نیز مظلومیت فلسطین را به جهان مخابره کرد که در نهایت تعمیق شکاف محور عبری- غربی را در پی خواهد داشت.

قضات دیوان بین‌المللی دادگستری طبق درخواست آفریقای جنوبی، روز جمعه (۶ اسفند) احکامی موقت را علیه رژیم صهیونیستی صادر کردند. به طور خلاصه این دادگاه از رژیم خواست تمامی اقدامات لازم را برای جلوگیری از نسل‌کشی در غزه انجام دهد.

این دادگاه همچنین به اسرائیل دستور داد ظرف یک ماه تمامی اقداماتی که برای جلوگیری از نسل‌کشی انجام داده را به دیوان لاهه گزارش دهد. قاضی این دادگاه گفت حکم مذکور تعهدات بین‌المللی برای اسرائیل ایجاد می‌کند.

قاضی اصلی دیوان بین‌المللی دادگستری گفت که دست‌کم بعضی از اقدامات اسرائیل که در دعوی آفریقای جنوبی مطرح شده‌اند مصداق نقض مفاد کنوانسیون منع نسل‌کشی سازمان ملل محسوب می‌شوند.

از جمله دیگر احکام مهم این دادگاه این بود که بر خلاف درخواست اسرائیل صلاحیت خود را برای صدور حکم در این پرونده تأیید کرد.

استقبال جهان از رای دیوان لاهه

تردیدی وجود نداشت که این اقدام شجاعانه دولت آفریقای جنوبی علیه رژیم آپارتاید صهیونیستی و نیز صدور حکم از سوی دیوان لاهه با استقبال مردم و مقام‌های مختلف جهان مواجه شود.

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امورخارجه کشورمان در پی صدور رای دیوان لاهه علیه رژیم صهیونیستی نوشت: موفقیت آفریقای‌جنوبی در دیوان کیفری بین‌المللی در جریان طرح شکایت از رژیم صهیونیستی را به دولت و ملت آفریقای‌جنوبی، ملت فلسطین و خانم نالدی پاندور وزیر امور خارجه این کشور تبریک می‌گویم.

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت خارجه بامداد شنبه در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس، قرار دیوان بین‌المللی دادگستری را گواهی بر این واقعیت تلخ دانست که آنچه در غزه می‌گذرد، از مصادیق جنایات بین‌المللی از جمله نسل‌کُشی است که با حمایت نامحدود دولت آمریکا از رژیم صهیونیستی ارتکاب یافته و همچنان ادامه دارد.

افرون بر خرسندی مقام‌های جمهوری اسلامی ایران، رای دادگاه با استقبال سران دیگر کشورهای جهان به ویژه مسلمانان از قبیل عربستان، ترکیه، مصر، قطر و ... مواجه شد به عنوان نمونه وزارت خارجه عربستان هم در بیانیه‌ای تاکید کرد: «از آنچه در دیوان دادگستری بین‌المللی صادر شد، حمایت می‌کنیم و اقدامات رژیم اشغالگر اسراییل را قاطعانه محکوم می‌کنیم.»

در آمریکای لاتین نیز شماری از کشورهای این حوزه جغرافیایی همچون مکزیک، کلمبیا، کوبا، شیلی و غیره، حکم موقت دیوان بین‌المللی دادگستری که رژیم صهیونیستی را ملزم می‌کند تا از نسل‌کشی در نوار غزه جلوگیری کند، تحسین کرده و این رای را «پیروزی برای بشریت» ارزیابی کردند.

حتی کشورهای اروپایی مانند آلمان، فرانسه، اسپانیا و غیره نیز از رای دیوان بین‌المللی دادگستری استقبال کردند و اتحادیه اروپا خواستار اجرای فوری، کامل و موثر دستورات دیوان بین‌المللی دادگستری شد.

پیام حکم دیوان لاهه

جلسه‌های محاکمه رژیم صهیونیستی به اتهام نقض کنوانسیون نسل کشی در دیوان بین المللی دادگستری به عنوان ارگان اصلی قضائی سازمان ملل متحد که چند هفته پیش انجام گرفت و اینک صدور حکم ضداسرائیلی یک گام مهم بود. بی تردید این محکومیت تأثیر چشمگیری بر جایگاه این رژیم در صحنه بین‌الملل دارد.

حتی در صورت امتناع رژیم از اجرای حکم دیوان، سایر کشورها می‌توانند تل‌آویو را برای انجام آن تحت فشار قرار دهند و در نهایت حمایت متحدان غربی از رژیم در جریان نسل‌کشی غزه به تدریج تضعیف می‌شود. همان طور که «وال استریت ژورنال» نوشته‌است: صدور رأی دیوان بین‌المللی دادگستری بر آتش‌بس موقت، متحدان اسرائیل به‌ویژه واشنگتن را بر سر دوراهی قرار می‌دهد.

البته قبل از برگزاری نشست دیوان دادگستری لاهه نشانه‌هایی از اختلاف میان آمریکا و رژیم به چشم می‌خورد و رسانه‌های عبری و آمریکایی ضمن گزارش «تنش بی‌سابقه» در روابط تل‌آویو و واشنگتن، از فشار کاخ‌سفید بر بنیامین نتانیاهو برای «پایان دادن به جنگ زمینی غزه» خبر داده و دلیل آن را «از دست رفتن آبروی بایدن» توصیف کرده بودند.

همچنین پیشتر شبکه آمریکایی «سی‌ان‌ان» در گزارشی از ماهیت روابط تل‌آویو و واشنگتن پرده برداشت و آورد: «تنش بی سابقه‌ای بین مقامات کاخ سفید و نتانیاهو در جریان است؛ بایدن احساس می‌کند که هزینه سیاسی ایستادن در کنار اسرائیل را می‌پردازد و رهبری جهانی واشنگتن با این ضربه سخت، تهدید می‌شود.»

بعد از حواشی سفر «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ‌سفید به تل‌آویو، «باراک راوید» خبرنگار «فاکس‌نیوز»، به نقل از منابع آمریکایی درباره پیام اصلی او تاکید کرد که سالیوان به نتانیاهو و کابینه جنگ تل‌آویو گفت که «نبردهای زمینی در غزه باید ظرف چند هفته پایان یابد، نه چند ماه.»

بنابراین صدور حکم که چند هفته پس از برگزاری نخستین جلسه رسیدگی به شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی به اتهام نسل کشی فلسطینیان در نوار غزه صورت گرفت را می‌توان تیر خلاصی بر پیکر بی‌رمق نتانیاهو و رژیم او دانست؛ رخدادی که افزون بر رسوایی و محکومیت حقوقی رژیم صهیونیستی، متحدان غربی را نیز به دلیل هزینه‌های ناشی از حمایت بی‌چون و چرا از ارتکاب یک فاجعه ضدبشری به تدریج در مقابل زیاده‌خواهی نتانیاهو قرار خواهد داد. ‌

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha