۷ بهمن ۱۴۰۲، ۱۰:۴۵
کد خبرنگار: 1226
کد خبر: 85366454
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

اینجا دل‌ها با فرشتگان گره خورده است

۷ بهمن ۱۴۰۲، ۱۰:۴۵
کد خبر: 85366454
اینجا دل‌ها با فرشتگان گره خورده است

بجنورد- ایرنا- سه روز از هیاهوی دنیا گریخته و به خلوتگاه اعتکاف پناه آورده‌ام، چه امن است دری که معبود به رویت گشوده و منزلی که آفریدگار تو را در آن فرود آورده است.

به گزارش ایرنا، آمده‌ام سه روز، خود را میهمان نور و ابدیت کنم!

آمده‌ام تا دور خود پیله‌ای از تنهایی ایجاد کنم تا غرق در معنویت و تنهایی!

آمده‌ام پروانه شوم و بال دربیارم برای پرواز در آسمان!

می گویند که وقتی از همه بریده شوی، «او» می شود؛ همه چیز و همه کس برایت، تو لبریز می شوی از الله، می شوی نور، اینجا می توانی خورشید شوی، آفتاب شوی و بدرخشی، می توانی جوشن به تن کنی و محکم و استوار شوی، اینجا هر لحظه اش و هر نفسش توشه ای برایت تدارک دیده تا سپری باشد در فرداهای پرآشوب.

اینجا سجاده‌ات به آسمان چسبیده است، بر سر هوا و هوس خود آوار شده ای و همه علایق را زیرپا گذاشته ای، اما سه روز میهمانی که تمام شود و بیرون روی، بار دیگر هوای دورن غوغا می کند و هیاهو بر پا می شود، باید تا می توانی توشه برداری تا در تاریکی ها راه گم نکنی.

سه روز است که دل را از همه بریده ام تا جای خالی برای نور بیشتر باز شود، قطره ای هستم که به دریا رسیده، اما هنوز چشم دلم سیر نشده است.

روز سوم میهمانی است و ترس و اضطراب وجودم را فرا گرفته است، دلم به سجاده گره خورده و خیال کنده شدن از آن ندارد، چه پاگیر است خاک وادی تنهایی و طمع آفرین است مهر خدایی.

ایام البیض ماه رجب، فرصتی بود تا بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ معتکف خراسان شمالی در ۱۳۸ مسجد، بساط تنهایی خود را پهن کنند و در گوشه ای از مسجد عزلت اختیار کنند.

امروز پایان این آیین معنوی است و معتکفان با به جا آوردن اعمال ام داوود، زمزمه این دعا را به اذان مغرب ختم کرده و پس از افطار به میهمانی خود پایان می دهند.

آیین معنوی "ام داوود"، پس از اذان ظهر آغاز می شود و آن، یکی از عبادت ها و دعاهای معروف ماه رجب است.

اینجا دل‌ها با فرشتگان گره خورده است

افزایش شمار معتکفان در خراسان شمالی

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی در این باره می گوید: امسال ۱۰ هزار و ۶۸۳ نفر در مساجد استان معتکف شدند که این رقم نسبت به سال گذشته ۶۷ درصد افزایش دارد.

حجت الاسلام حمید رفیعی اظهار می کند: سال گذشته آیین اعتکاف با حضور هفت هزار و ۱۶۹ نفر در ۱۲۱ مسجد برگزار شد اما امسال شمار مساجد میزبان معتکفان در استان به ۱۵۶ باب افزایش یافت.

وی می افزاید: امسال ۲ هزار و ۸۷۵ نفر مرد و هفت هزار و ۸۰۸ نفر زن در مساجد استان معتکف شدند که بر این اساس ۷۳ درصد از مشارکت کنندگان در این آیین معنوی را بانوان تشکیل دادند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی می گوید: ۳۰ درصد از معتکفان استان را دانش آموزان و ۶ درصد را دانشجویان به خود اختصاص دادند به طوری که سه هزار و ۲۸۴ دانش آموز در استان در این آیین شرکت کردند که این رقم نسبت به سال گذشته ۳۶۵ درصد افزایش یافت.

وی می افزاید: ۶۲۴ دانشجو شامل ۲۸۱ نفر پسر و ۳۴۳ نفر دختر امسال در مساجد استان معتکف شدند که این رقم نسبت به پارسال ۶۵۰ درصد افزایش دارد.

اینجا دل‌ها با فرشتگان گره خورده است

اعتکاف مادران به همراه کودکان

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی هم در این باره می گوید: امسال سه مسجد در در شهرهای آشخانه، بجنورد و شیروان برای اعتکاف مادران دارای فرزند خردسال در نظر گرفته شد.

حجت الاسلام ناصر هدایتی اظهار می کند: همچنین یک باب مسجد در شهر بجنورد برای اعتکاف خانوادگی در نظر گرفته شد، ۱۲ مسجد در استان هم ویژه اعتکاف دانش آموزان و سه مسجد برای دانشجویان معتکف است.

وی اظهار می کند: برگزاری حلقه‌های معرفت، کرسی‌های تلاوت قرآن‌کریم، اقامه نماز جماعت، برگزاری سخنرانی مذهبی، مولودی خوانی و برگزاری گفتمان دینی با موضوعات مختلف از برنامه‌های در نظر گرفته شده در این مراسم معنوی است.

آیین اعتکاف در روزهای سیزدهم تا پانزدهم رجب هر سال برگزار می شود.

خراسان شمالی با بیش از یک میلیون نفر جمعیت، هزار و ۱۰۰ مسجد دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha