۳ بهمن ۱۴۰۲، ۷:۳۷
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 85360937
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

بازکردن گره مشکلات صنعت با عارضه‌یابی +فیلم

۳ بهمن ۱۴۰۲، ۷:۳۷
کد خبر: 85360937
بازکردن گره مشکلات صنعت با عارضه‌یابی +فیلم

سنندج- ایرنا- عارضه یابی یکی از مهمترین اقدامات برای باز کردن گره مشکلات واحدهای صنعتی به شمار می‌رود که در این راستا شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان چالش‌های پیش روی این واحدها را شناسایی کرده است.

به گزارش ایرنا، شهرک‌های صنعتی نقش اساسی و تاثیرگذاری در رشد صنعتی کشورهای توسعه‌یافته داشته‌اند و همین کارکرد هم منجر به گرایش کشورهای در حال توسعه به ایجاد شهرک‌ها و نواحی صنعتی شده است.

در دهه های ۴۰ و ۵۰ شهرک ها و نواحی صنعتی بتدریج در ایران ایجاد شدند و شکل گیری این شهرک ها در کردستان دیرتر از سایر نقاط کشور و در دهه ۷۰ آغاز شد.

واحدهای صنعتی زیادی اغلب از نوع کوچک و متوسط در این شهرک‌ها مستقر شدند و به گفته کارشناسان از آنجا که در ابتدا توسعه شهرک‌های صنعتی بر مبنای استراتژی مشخصی پیش نرفته امروز با مشکلات عدیده‌ای در این حوزه مواجه هستیم.

با توجه به این مسائل و مشکلات پیش روی واحدهای مستقر در شهرک های صنعتی، دولت سیزدهم در کنار توسعه کمی این شهرک ها، ارتقای کیفیت را هم در اولویت قرار داده است به گونه ای که وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده رویکرد ما در توسعه شهرکهای صنعتی حرکت به سمت فناوری است.

به منظور اطلاع از اقدامات و فعالیت های شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان در راستای ایجاد و توسعه شهرک های صنعتی و حمایت از واحدهای مستقر در شهرک ها، با «حمیدرضا امانی، مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کردستان» گفتگویی انجام داده‌ایم که مشروح آن در ادامه می آید.

بازکردن گره مشکلات صنعت با عارضه‌یابی /فیلم

ایرنا: همواره در سطح کشور این مسئله مطرح شده که توسعه شهرک‌های صنعتی برمبنای استراتژی مشخصی پیش نرفته و افزون براین شهرک های صنعتی نقش آفرینی چندانی در مسیر توسعه صنعتی نداشته اند به همین دلیل در دولت سیزدهم رویکرد کشور در این حوزه حرکت به سمت فناوری اعلام شده، شرکت شهرک های صنعتی کردستان در این راستا چه برنامه ای دارد و چه اقداماتی انجام داده است؟

امانی: در دوره‌های مختلف برخوردهای متفاوتی با شهرک های صنعتی شده است؛ به عبارتی نحوه رویکرد و مواجه هر دولت با شرکت شهرک‌های صنعتی به عنوان حوزه‌ای که به طور مستقیم با تولید و اشتغال مرتبط است، فرق داشته است.

به درستی اشاره کردید در دولت فعلی رویکرد جدید سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران بر توجه ویژه به بخش فناوری و به روز کردن تکنولوژِی در واحدهای تولیدی است؛ در این دوره چند موضوع محور و گفتمان اصلی این سازمان است که شامل احیای واحدهای راکد، افزایش ظرفیت تولید در واحدهایی که زیرظرفیت کار می کنند و ایجاد زنجیره ارزش و تولید در واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی است و این موارد در راستای کیفی سازی شهرک های صنعتی موجود بوده و مهمترین راه برای دستیابی به آنها هم توسعه فناوری است. شرکت شهرک های صنعتی استان نیز در کنار رسالت ذاتی خود که توسعه کمی و کیفی صنایع کوچک و ایجاد زیرساخت های شهرک های صنعتی است موارد مذکور را هم به عنوان اهداف اصلی دنبال می کند.

ایرنا: براساس تحقیقیات انجام شده در سطح کشور ۴۵ درصد چالش‌های شهرک های صنعتی مرتبط با مسائل زیربنایی است؛ آیا در کردستان هم بدین گونه است یا موضوع دیگری چالش اصلی شهرک‌های صنعتی ماست؟

امانی: نخستین مطالبه مردم به ویژه کارآفرینان و تولیدکنندگان از ما احداث و توسعه زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی است و در این بین مهمترین مشکلی که استان ما با آن مواجه است مربوط به کمبود زمین است که برنامه‌ریزی هایی برای این نیاز اساسی کرده‌ایم به گونه ای که کار اداری و اجرایی ایجاد و توسعه شهرک‌های صنعتی‌ با مساحت بیش از ۵۰۰ هکتار در شهرهای بانه، بیجار، دهگلان، سقز، قروه و سریش آباد آغاز شده است.

هدف بعدی ما بعد از تامین زمین اجرای پروژه‌های زیرساختی در حوزه شهرک هاست که از ابتدای سال جاری تاکنون هفت کیلومتر از معابر شهرک‌های صنعتی استان را آسفالت کرده‌ایم و با توجه به محدودیت منابع هم پروژه تصفیه خانه شهرک صنعتی مریوان را به اتمام رسانده‌ایم. کلنگ زنی و آماده‌سازی فاز دو ناحیه صنعتی صاحب هم از دیگر پروژه‌هایی است که اجرای آنرا آغاز کرده‌ایم،

یکی از موارد مهمی که در این دوره آنرا در دستور کار قرار داده‌ایم مدیریت اجرای پروژه‌هاست به گونه‌ای که اگر در سال های گذشته اجرای ۴۰، ۵۰ پروژه عمرانی در سال شروع می شود، در حال حاضر با توجه به منابع در اختیار اجرای ۱۰ پروژه را شروع کردیم که تعدادی از آنها به مرحله بهره‌برداری رسیده و مابقی هم تا پایان سال به اتمام می رسد. این باعث می شود که نظم بیشتری بر اجرای طرح ها حکمفرما باشد و به صورت ناتمام هم چندین سال بر زمین نماند.

ایرنا: اشاره کردید یکی از اولویت های سازمان صنایع کوچک و به تبع در استان‌ها شرکت شهرک‌های صنعتی احیای واحدهای راکد است، در کردستان امسال چند واحد تولیدی راکد به چرخه تولید بازگشته است؟

امانی: ۲۰ واحد تولیدی مستقر در شهرک های صنعتی استان امسال به چرخه تولید بازگشته است البته باید این را هم در نظر داشت تعاریف ما با ارگان های مختلف در زمینه احیای واحدهای راکد متفاوت است؛ از دیدگاه ما هر واحد تولیدی که به هر نحوی فعال شود جزو واحدهای احیا شده محسوب می شود.

ایرنا: منظورتان چیست ازاینکه هر واحد راکدی به هر نحوی فعال شود؟

امانی: اگر نگاه جزئی تری به این مسئله داشته باشیم، اگر واحدی در شهرک‌های صنعتی استان به صورت استیجاری راه‌اندازی شود از نظر ما فعال به شمار می رود ولی براساس دیدگاه سازمان صمت پروانه بهره‌برداری صادر شده ملاک است؛ به عبارتی اگر واحد صنعتی دارای پروانه، راکد شود و محل اجرا را به واحد دیگری اجاره دهد از دیدگاه سازمان صمت جزو واحدهای احیا به شمار نمی رود.

لذا اگر اختلاف آماری بین دستگاه‌های مختلف وجود داشته باشد به همین دلیل است. ما از هر ظرفیتی برای تولید و اشتغال و احیای واحدها بهره می‌گیریم.

ایرنا: چه کارهایی برای احیا و افزایش ظرفیت تولید واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی استان انجام داده اید؟

امانی: سیاست جدید ما کیفی سازی وضعیت موجود با استفاده از پتانسیل واحدهای مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی است که بنابر دلایلی راکد شدند و یا زیرظرفیت تولید کار می کنند؛ بدین ترتیب از طریق کلینیک کسب و کار استان اقدام به پایش و عارضه‌یابی این واحدها می کنیم، خوشبختانه در این کلنیک گروه‌های مختلف مشاوره حضور دارند و همواره نیازها و مشکلات پیش روی واحدهای تولیدی را رصد می‌کنند.

ناگفته نماند هنوز هم برخی ها این ذهنیت را دارند که احیای واحدهای راکد منوط به تسهیلات است هرچند بخشی از مشکلات به نبود سرمایه برمی گردد ولی همه نیازها در این خلاصه نمی شود و گاهی به روز نبودن تجهیزات و دستگاه‌ها عامل تعطیلی و یا زیرظرفیت کار کردن واحدهاست. ما هر نوع مشکل واحدهای تولیدی مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی را در حوزه فناوری پوشش می دهیم.

ایرنا: کلینیک های کسب و کار از دهه ۹۰ تشکیل شدند ولی واحدهای تولیدی خود درمانی را به مراجعه به این کلینیک ترجیح داده‌اند؛ حال اقدام به راه‌اندازی کلینیک کسب و کار سیار کرده‌اید، آیا این به دلیل عدم خروجی مطلوب نوع ثابت این کلنیک بوده است؟

امانی: واقعیت این است که در بحث ترویج فعالیت کلینیک کسب و کار آنگونه باید و شاید کار نشده بود. بی شک اگر واحدهای تولیدی در جریان وجود مرکزی با حضور افرادی خبره و توانمند در شناسایی مشکل در آن حضور دارند، قرار می گرفتند به آن مراجعه می کردند.

در برهه کنونی هم باتوجه به شرایط سخت اقتصادی و تولیدی که واحدهای صنعتی هم با آن مواجه هستند و شاید نتوانند به کلینیک کسب کار واقع در مرکز استان مراجعه کنند پیشنهاد دادیم خود به سراغ واحدهای مشکل دار در قالب کلینیک کسب و کار سیار و با رویکرد حل مسئله و ارائه راهکارها و مشاوره موضوعی با حضور متخصصان، اساتید و مشاوران مجرب کسب و کار، برویم. هشتمین کلینیک سیار صنعت استان را اوایل دی ماه سال جاری در شهرک صنعتی قروه برگزار و خوشبختانه نتایج مطلوبی را هم از این اقدام ارزشمند دریافت کردیم.

ایرنا: حال با توجه به عارضه یابی انجام شده در سطح استان مهمترین مشکلاتی که واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی استان با آن مواجه هستند، چیست؟

امانی: مشکلات شناسایی شده را تقسیم می کنم به این چهار عنوان اصلی شامل بازار، تسهیلات به ویژه سرمایه درگردش و بعد هم فناوری و مشکلات حقوقی. خروجی این موارد منتج به این شده که لیست آماری خوبی از وضعیت واحدهای صنعتی استان داشته باشیم و زمانیکه صاحب واحد تولیدی راکدی خود نتواند دوباره اقدام به راه‌اندازی آن کند در صورت رجوع سرمایه گذاری می توانیم واحد صنعتی را به او معرفی کنیم و اینگونه کارها سریع تر پیش خواهد رفت.

در راستای توسعه صادرات و ارز اوری و ارزش افزوده بیشتر واحدهای صنعتی استان برای نخستین بار اقدام به تشکیل کنسرسیوم صادراتی در شهرستان بیجار کرده‌ایم که برای عضویت واحدهای دیگر در آن هیچ محدودیت جغرافیایی وجود ندارد و همه واحدهای تولیدی استان می توانند از این ظرفیت بهره‌مند شوند.

برای ارتقای فناوری و به روزآوری آن در واحدهای صنایع کوچک هم از ظرفیت فن بازار بهره گرفته و می‌گیریم بدین گونه طی فرآیندی نیاز فناورانه واحدهای تولیدی را شناسایی می کنیم و آنگاه در قالب رویداد Reverse Pitch(چالش معکوس) فناورانی که اعلام آمادگی کرده اند ایده‌های خود را برای ارتقای فناوری در واحدهای معرفی شده را مطرح می کنند.

اواخر دی ماه امسال نخستین رویداد چالش معکوس را در سنندج و با محوریت صنایع خودرویی مستقر در شهرک صنعتی بیجار برگزار کردیم و در آینده نزدیک هم این رویداد را برای واحدهای لوازم خانگی اجرا خواهیم کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha