۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۷:۵۳
کد خبرنگار: 957
کد خبر: 85469870
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

کردستانی‌ها چشم انتظار اجرای فیبرنوری و  افزایش سرعت اینترنت

سنندج- ایرنا- فیبرنوری فناوری جدیدی است که سرعت و کیفیت دسترسی به اینترنت را برای کاربران در بخش خانگی یا کسب و کارها ارتقا می‌دهد، بستری که در کشور و به تبع آن در کردستان در حال ایجاد است.

به گزارش ایرنا، فیبرنوری، رشته‌ای از تارهای بسیار نازک شیشه ای بوده که قطر هر یک از تارها به اندازه یک تار موی انسان است، تارها در کلاف‌هایی سازماندهی و کابل‌های نوری را بوجود می‌آورند؛ از فیبرنوری به منظور ارسال سیگنال‌های نوری در مسافت‌های طولانی استفاده می‌شود.

فیبرنوری قادر است داده‌های بیشتری با سرعت بالاتر در فواصل طولانی تر انتقال دهد؛ در نتیجه پایه و اساس انتقال داده‌های مدرن شده است و در شبکه های مخابراتی ارائه دهندگان خدمات اینترنتی و مراکز داده سازمانی استفاده می‌شود.

دولت سیزدهم نیز به منظور رفع ریشه‌ای مشکل اینترنت ثابت در کشور، افزایش سرعت و کیفیت دسترسی در این بخش و آینده‌نگری به توسعه‌های پیش رو در فناوری، پروژه ملی دسترسی منازل و کسب‌وکارها به شبکه فیبرنوری را در دستور کار قرار داد و در حال تمرکز ویژه برای پیشبرد سریع‌تر این پروژه است.

خیلی از کاربران در کردستان از سرعت پایین اینترنت به ویژه خانگی گلایه دارند و حالا امیدوارند فیبرنوری که در مقایسه با سیم‌های مسی دارای مزایایی زیادی است، گره از این مشکل بردارد.

کردستانی‌ها چشم انتظار اجرای فیبرنوری و  افزایش سرعت اینترنت

پیشرفت ۵۰ درصدی فیبرنوری در کشور

پنجم اردیبهشت امسال بود که معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست تخصصی اقتصاد دیجیتال کردستان در سنندج گفت که طرح فیبرنوری تاکنون حدود ۵۰ درصد در کشور پیشرفت داشته و قرار است این پروژه زیرساختی مهم، امسال به طور کامل انجام شود.

میثم عابدی اضافه کرد: طرح فیبرنوری هزینه بالایی دارد اما دولت و وزارت ارتباطات متعهد شده آن را در همه شهرها و روستاها انجام دهد.

او به این هم اشاره کرد که طبق گزارش‌های دریافتی، مجوزهای اجرای طرح فیبرنوری در شهرهای کردستان هنوز صادر نشده است و انتظار داریم شهرداری ها در این زمینه همکاری جدی داشته باشند.

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات ادامه داد: قرار شده امسال اینترنت مورد نیاز روستاهای بالای ۲۰ خانوار در کشور به صورت سیار تامین شود.

کردستانی‌ها چشم انتظار اجرای فیبرنوری و  افزایش سرعت اینترنت

اجرای ۲۰ کیلومتر فیبرنوری شهری و ۱۵۰ کیلومتر روستایی

تاکنون از محل اعتبارات USO(خدمات عمومی اجباری ارتباطات و فن آوری اطلاعات) ۲۰ کیلومتر فیبرنوری((FTTH شهری و ۱۵۰ کیلومتر روستایی اجرا شده است.

آمار بالا را مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات کردستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ارائه کرد و ادامه داد: پروژه اجرای فیبرنوری توسعه ارتباطات روستایی (تار) از محل اعتبارات USO وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سطح روستاهای استان کردستان در حال اجراست.

آرام حیدری اضافه کرد: این پروژه در ۲ فاز اجرا می شود که فاز یک آن در حال اجراست و فاز ۲ در مرحله طراحی و ابلاغ به پیمانکار قرار دارد.

وی افزود: در حوزه شهری هم، پروژه اجرای فیبرنوری منازل و کسب و کارها (FTTH) در سطح شهرهای استان در برنامه قرار دارد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات کردستان یادآور شد: این پروژه از طرف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و توسط شرکت ارتباطات مبین نت در استان کردستان اجرا می شود و در حال حاضر در شهرهای سنندج و سقز در حال اجراست.

برنامه ریزی برای اتمام اجرای فیبرنوری در کردستان در سال آینده

حیدری ادامه داد: در صورت همکاری دستگاههای اجرایی استان و تسریع در صدور مجوزها و استعلامات مربوطه از طرف دستگاه‌های متولی و شهرداری های استان، اجرای پروژه در استان با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

او اضافه کرد: با توجه به اهمیت اجرای این پروژه و تأثیر بسزایی که در وضعیت ارتباطات و سرعت دسترسی به شبکه ملی اطلاعات دارد، همکاری و همراهی تمام دستگاه‌های اجرایی استان را می طلبد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات کردستان یادآور شد: برنامه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه فیبرنوری در استان، اجرای فیبرنوری در تمام شهرهای استان در سال جاری و سال آینده است و اتصال تمامی منازل و کسب و کارها به فیبرنوری در این پروژه اتفاق می افتد.

حیدری مزایای فیبرنوری را توانایی جوابگویی به نیازهای آینده، کاهش هزینه تجهیزات نگهداری شبکه، قابل اطمینان و دارای امنیت بالا، امکان انتقال تمام سرویس ها روی یک باند پهن با سرعتی بیشتر از ۱۰۰Mbps تا ۱Gbps برای هر کاربراست.

او البته به این هم اشاره کرد که هزینه فیبرکشی داخل ساختمان و تهیه مودم بر عهده مشترک است.

استان کردستان ۱۰ شهرستان، ۳۳ شهر، ۳۱ بخش، ۸۶ دهستان و هزار و ۶۷۷ روستای دارای سکنه دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha