۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۸:۱۳
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 85477708
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

افزایش پایگاه‌های امداد و نجات هلال احمر کردستان/ نیاز به بروزرسانی تجهیزات

سنندج- ایرنا- از سال گذشته تاکنون ۶ پایگاه امداد و نجات جاده‌ای به تعداد پایگاه‌های جمعیت هلال احمر کردستان اضافه شده ولی ۱۰ سال می‌شود که تجهیزات آن بروز نشده است.

به گزارش ایرنا، جمعیت هلال احمر طبق اساسنامه، یک نهاد غیردولتی، غیر انتفاعی و عضوی از نهضت بین المللی صلیب سرخ است که در اقدامات امدادی و بشردوستانه فعالیت دارد.

هلال احمر طی فعالیت خود، در همه حوادث از جمله سیل، زلزله و تصادفات جاده ای، در بحث امدادرسانی به آسیب دیدگان همواره پیشقدم بوده و امدادگران این جمعیت، بدون چشمداشت مالی و اغلب به صورت داوطلبانه به مردم خدمات می دهند.

به بهانه هفته هلال احمر، با "پیام جلالی" مدیرعامل جمعیت هلال احمر کردستان، راجع به اقدامات این جمعیت و پیشرفت و کمبودها، گفت و گویی انجام دادیم که شرح آن در ادامه می آید.

ایرنا: آقای جلالی ابتدا درباره تعداد پایگاه‌های امداد و نجات جاده ای هلال احمر توضیح دهید.

جلالی: از زمانی که جمعیت هلال احمر در جاده ها حضور یافت، در کردستان ۱۰ پایگاه ثابت بین جاده ای وجود داشت که به صورت شبانه روزی به مردم خدمات می داد اما از سال گذشته تاکنون ۶ پایگاه ثابت به این پایگاه ها اضافه شده است.

البته در مناسبت های مختلف مثلا در ایام نوروز، تعدادی پایگاه موقت نیز اضافه می شود؛ ضمن اینکه در هر شهرستان یک پایگاه پشتبیان نیز وجود دارد.

افزایش پایگاه‌های امداد و نجات هلال احمر کردستان/ نیاز به بروزرسانی تجهیزات

ایرنا: آیا این تعداد پایگاه جوابگوی نیازهای استان در بحث خدمات رسانی در حوادث هست؟ اگر نه، برنامه شما برای افزایش این پایگاه ها چیست؟

جلالی: خیر کافی نیست و حدود سه تا چهار پایگاه دیگر نیاز داریم؛ مسیرهای پرخطر و پرحادثه را شناسایی کردیم که باید پایگاه ایجاد شود.

در مسیر سقز- مریوان، کامیاران- سروآباد و شهر جدید هزارکانیان، ایجاد پایگاه ثابت امداد و نجات جاده ای در دستور کار است.

در مسیر سقز – مریوان، مردم زمین هایی را اهدا کرده اند که باید کار کارشناسی صورت بگیرد و در بهترین نطقه، این پایگاه راه اندازی شود.

ایرنا: وضعیت تجهیزات و خودروهای هلال احمر استان چگونه است؟

جلالی: تجهیزات و خودروها به نسبت خوب بوده اما در حدود ۱۰ سال گذشته، تجهیزات بروز نشده است و با تلاش رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، تعداد زیادی خودو و تجهیزات امداد و نجات خریداری و در گمرک ترخیص شده که منتظر تجهیز و شماره گذاری هستیم و قرار است طی ۱۵ روز آینده در استان ها توزیع شود که برای کردستان هم سهمی در نظر گرفته شده است.

افزایش پایگاه‌های امداد و نجات هلال احمر کردستان/ نیاز به بروزرسانی تجهیزات

ایرنا: آیا بالگرد هلال احمر در کردستان فعال است و عملیات های امدادی از طریق هوایی انجام می شود؟

جلالی: بله بالگرد هلال احمر فعال و آشیانه در اختیار این جمعیت است ولی با توجه به اینکه بحث اورهال(تعمیرات) بالگردهای هلال احمر نیاز به زمان و هزینه های زیاد دارد، به مرکز منتقل شده و فعلا عملیات های هوایی به صورت منطقه ای انجام می شود.

ایرنا: چند روز پیش مرکز رصد و پایش هوشمند هلال احمر راه اندازی شد؛ این مرکز در کردستان هم ایجاد خواهد شد؟

جلالی: بله چند روز قبل اولین مرکز رصد و پایش هوشمند هلال احمر در تهران راه اندازی شد و از طریق این مرکز، فعالیت ها و اقدامات هلال احمر به صورت تصویری پایش می شود اما در استان ها چنین مرکزی نداریم.

در استان کردستان و دیگر استان ها، مرکز فرماندهی وجود دارد اما قرار است استان ها نیز به سمت هوشمندسازی پیش بروند.

افزایش پایگاه‌های امداد و نجات هلال احمر کردستان/ نیاز به بروزرسانی تجهیزات

ایرنا: به خدمات هلال احمر در سال گذشته به ویژه بحث درمانی نیز اشاره کنید.

جلالی: سال گذشته بیش از ۸۴ هزار نفر از خدمات حوزه بهداشت، درمان و توانبخشی هلال احمر استان بهره مند شدند.

پارسال ۸۰ هزار و ۱۵۷ نسخه دارویی ارائه، هزار و ۱۷۱ نفر از خدمات مرکز فیزیوتراپی سنندج و ۷۸۶ مورد از خدمات مرکز سقز بهره مند شدند.

سال گذشته همچنین ۵۲۵ نفر از خدمات ارتوپدی سنندج و ۱۴۰ نفر نیز از خدمات مرکز ارتوپدفنی سقز استفاده کردند.

برای افزایش ایمنی زائران حجاج در برابر بیماری‌های واگیردار هم هزار و ۵۰۲ دوز واکسیناسیون توسط پزشک و افراد معتمد هلال احمر انجام شد.

بهتر است به این هم اشاره کنم که در مرکز ارتوپدفنی هلال احمر کردستان، خدماتی از جمله ساخت کفش طبی، پروتز دست و زانو، مصنوعات توانبخشی مکانیکی ارتز و تعمیرات توسط نیروهای مجرب هلال‌احمر انجام می‌شود.

حوزه درمان جمعیت هلال احمر کردستان در سال گذشته موفق به کسب رتبه برتر کشوری در ارائه خدمات درمانی شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha