خروج نیروگاه شهید منتظری از شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان در حال پیگیری است

اصفهان – ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان گفت: اقدامات برای خروج نیروگاه شهید منتظری از شعاع ۵۰ کیلومتری مرکز استان شروع شده و این اقدام که گذشتگان آن را غیرممکن می‌دانستند، در حالِ پیگیری است.

به گزارش ایرنا احمدرضا لاهیجان زاده روز سه‌شنبه در نشست خبری به مناسبت «روزِ هوای پاک» که در مجتمع مطبوعاتی اصفهان برگزار شد، افزود: در باره خروج نیروگاه شهید منتظری از شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان، استاندار بطور کامل همراهی و مالک نیروگاه نیز با آن موافقت کرده است.

وی با اشاره به راندمان ۳۲ درصدی نیروگاه شهید منتظری در خوشبینانه‌ترین حالت افزود: مکان یابی برای نیروگاه در جاده نائین در حالِ نهایی شدن است تا یک نیروگاه سیکل ترکیبی با راندمان بالای ۵۰ درصد در مکان جدید احداث شود.

لاهیجان‌زاده تصریح کرد: بحث مکان‌یابی نیروگاه در استان قابل حل است اما عمده اتفاقی که باید بیفتد، تامین حدود یک میلیارد یورو ارزی است که باید بصورت تسهیلات از طریق منابع لازم فراهم شود.

به گفته وی، اگر تامین اعتبار انجام شود طبق پیش‌بینی مشاور بین سه تا چهار سال زمان احداث پروژه نیروگاه جدید طول می‌کشد و با فازبندی می‌توان فاز نخست آن را وارد مدار کرد و فاز دوم را هم به مرحله اجرا گذاشت.

سه چالش عمده محیط زیستی استان

لاهیجان‌زاده، عمده مشکلات زیست محیطی استان بخصوص در شعاع ۵۰ کیلومتر شهر اصفهان را در سه عرصه آلودگی هوا، حقابه زاینده‌رود و تالاب گاوخونی و فرونشست زمین اعلام کرد و گفت: بر روی این موضوعات متمرکز شده‌ایم و سیاستگذاری لازم را بر اساس این سه چالش عمده استان دنبال می‌کنیم.

وی یادآور شد: آلودگی هوا در نیمه دوم سال بیشتر پُررنگ می‌شود و توجه‌ها را به خود جلب می‌کند، این موضوع نیازمند فعالیت ۲۳ دستگاه اجرایی است که باید وظایف خود را انجام دهند تا بتوانیم به هوای سالم برسیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان افزود: چالش دوم استان حقابه‌ای است که باید در رودخانه زاینده‌رود و همچنین تالاب گاوخونی پیش‌بینی شود اما چالش سوم که برگرفته از چالش دوم و تامین نشدن حقابه زاینده‌رود است، تهدید بزرگی برای اصفهان محسوب می‌شود و آن، بحران فرونشست زمین است.

لاهیجان‌زاده، فرونشست را موضوعی جبران ناپذیر خواند و گفت: اگر فرونشست اتفاق بیفتد، مخزن آب را در زیرزمین از دست می‌دهیم علاوه برا اینکه پدیده مزبور می‌تواند تهدیداتی از لحاظ امنیتی و پدافند غیرعامل نیز برای شهروندان بوجود آورد.

محیط زیست حقوق عامه است و دستگاه‌ها باید پاسخگوی آن باشند

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در باره آلودگی هوا در یک سال گذشته اظهار داشت: نخستین اقدام، فعال کردنِ بیش از پیشِ کارگروه کاهش آلودگی هوا بود و کوشیدیم از حالت منفعل گذشته که جلسات آن هرچند ماه یکبار برگزار می‌شد، خارج و جلساتش بطور مستمر و عملیاتی برگزار شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ادامه داد: در قالب مُصوبات کارگروه کاهش آلودگی هوا، برنامه‌ها دنبال می‌شود و نخستین قدم بعنوان نقشه راه اصفهان تهیه سند کاهش آلودگی هوا بر اساس قانون هوای پاک بود.

وی تصریح کرد: در این قانون بیش از ۱۷۰ وظیفه برای دستگاه‌ها تعریف شده است که باید در قالب یک سند به تک تک آنها ابلاغ می‌کردیم تا امکان پایش فعالیت‌هایشان وجود داشته باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان با اشاره به بند یک قانون هوای پاک در باره حقوق عامه گفت: محیط زیست جزو چند موضوع اصلی و عمده حقوق عامه است که دستگاه نظارتی بخصوص دستگاه قضایی یکی از پرچمداران حفظ حقوق عامه محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: آلودگی هوا از مباحثی ست که باید همه دستگاه‌ها و افراد آلوده‌کننده هوا که بعنوانِ از بین برنده حق عمومی سهم دارند، پاسخگو باشند.

لاهیجان‌زاده افزود: وظایف دستگاه‌ها استخراج و به سند تبدیل و بر همین اساس تکالیف آنها مشخص و به شورای برنامه‌ریزی ارائه شده است که این مساله تصویب و به دستگاه‌ها ابلاغ می شود.

صددرصد سوخت مصرفی در شعاع ۵۰ کیلومتر اصفهان باید استاندارد «یورو ۵» باشد

وی همچنین با اشاره به توزیع سوخت استاندارد که جزو تکالیف وزارت نفت و شرکت پالایش نفت است، گفت: فاز نخست توزیع سوخت استاندارد در چند ماه گذشته با حضور رییس جمهور به بهره‌برداری رسید و تکلیف کرده‌ایم صددرصد سوختی که در شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان توزیع می‌شود، باید دارای استاندارد «یورو ۵» باشد که پالایشگاه تولید می‌کند.

لاهیجان‌زاده افزود: بر همین اساس پالایشگاه اصفهان اجازه نداشته است که تولید سوخت استاندارد را بر اساس سبد سوختی کشور توزیع کند بلکه اولویت نخست آن باید کلانشهر اصفهان باشد.

به گفته وی، هم‌اکنون توزیع سوخت در شعاع ۵۰ کیلومتر در حال اجراست و بالای ۹۵ تا ۹۹ درصد سوخت استاندارد استان از طریق پالایشگاه اصفهان تامین می‌شود.

۲ ماه تعطیلی در تقویم فعالیت کوره‌های آجر اصفهان

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اظهار داشت: حدود ۳۰۵ کوره آجرپزی در شعاع ۵۰ کیلومتر اصفهان وجود دارد که عمده آنها سُنتی است.

وی افزود: این کوره‌ها مصرف گاز بالا و خروجی غبار در محیط دارند و بدلیل سُنتی بودن، سیستمِ نصب غبارگیر بر روی آنها امکانپذیر یا اقتصادی نیست.

لاهیجان‌زاده خاطرنشان کرد: از دهه ۸۰ قرار بود کوره‌ها بهینه‌سازی یا از شعاع ۵۰ کیلومتری خارج شوند که این اتفاق نیفتاد و آنها طبق روال قدیم فعالیت می کردند اما نخستین کار در این زمنیه تدوین سند بهسازی کوره‌ها بود که سال ۹۸ تهیه شد و سال ۱۴۰۰ به تصویب شورای برنامه‌ریزی استان رسید اما اجرایی نشده بود.

وی افزود: به استناد ماده ۱۴ قانون هوای پاک، این سند اجرایی و یک مصوبه هم در باره آن تصویب شد که در آن سه فرصت به صاحبان کوره‌های آجرپزی داده شد.

به گفته لاهیجان‌زاده، خروج از شعاع ۵۰ کیلومتری، تعطیلی واحد و مساعدت در باره ایجاد کاربری جدید و بهینه‌سازی واحد سه فرصتی بود که به صاحبان کوره‌ها داده شد.

وی افزود: برای داشتن ابزار الزام به تمکین کوره‌های آجرپزی، در نخستین گام واحدهای غیرمجاز را به کمک سازمان صمت شناسایی کردیم و حدود ۴۴ واحد از آنها شناسایی و با حکم قضایی پُلمب شد.

لاهیجان‌‍زاده گفت: جدی شدن پلمب واحدهای غیرمجاز منجر به این شد که مراجعات زیادی از سوی صاحبان کوره‌ها برای عملی کردن سه پیشنهاد ارائه شده در سند بهسازی کوره‌ها داشته باشیم.

وی افزود: در گام دوم به صاحبان کوره‌ها مهلت داده شد که اگر عملیات بهینه‌سازی یا طرح انتقالشان به خارج از شعاع ۵۰ کیلومتری انجام نشود از سال ۱۴۰۳ پُلمب خواهند شد.

لاهیجان زاده ادامه داد: در قدم سوم، در تقویم ۵۰ ساله کوره‌های آجرپزی اصفهان، نخستین بار در کارگروه کاهش آلودگی هوا مُصوب شد که در آذر و دی هر سال به مدت ۲ ماه که با پدیده «اینورژن» مواجهیم، تمام کوره‌های واقع در شعاع ۵۰ کیلومتری پُلمب و گاز آنها قطع شود.

وی اظهار داشت: این موضوع در تابستان مطرح شد و کسی باور نمی‌کرد که این کار شدنی باشد اما با همراهی معاونت عمرانی استانداری و دادستان استان ۳۰۰ کوره آجرپزی را یکجا و از نیمه آذر سالجاری تعطیل کردیم.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان، هم‌اکنون این کوره‌ها تعطیل هستند و این شرایط تا دی سالجاری نیز ادامه دارد.

سُفره واحدهای ریختگری محدوده شهر اصفهان تا پایان ۱۴۰۳ جمع می‌شود

لاهیجان زاده همچنین گفت: حدود ۲۰۰ واحد ریخته‌گری در شهرهای اصفهان، خمینی‌شهر و نجف‌آباد کانون تولید آلودگی در محدوده شهر بودند که شناسایی شدند.

وی خاطرنشان کرد: این واحدها باید از سال ۹۵ از شهر خارج می‌شدند ولی این اتفاق نیفتاده بود که از چند ماه پیش پس از دادن اخطاریه اقدام به تعطیلی آنها کردیم.

وی افزود: ۵۰ هکتار زمین به کمک شرکت شهرک‌ها در شهرک بزرگ(نزدیک علویجه اصفهان) برای ریخته‌گری‌ها در نظر گرفته شده است و اکنون نزدیک به ۵۳ واحد از آنها زمین گرفته‌اند و قراردادشان بسته شده و سوله‌هایشان در حالِ ساخت و تعدادی از آنها هم به بهره‌برداری رسیده است.

لاهیجان‌زاده گفت: ۵۰ هکتار زمین جدید مجدد برای واحدهای ریخته‌گری در نظر گرفته شده و مقرر است ۹۰ واحد دیگر از محدوده شهر اصفهان خارج و به این شکل تقریبا سُفره ریخته‌گری‌های اصفهان تا پایان سال ۱۴۰۳ جمع شود.

مکان‌یابی برای واحدهای موزاییک‌سازی و طلاسازی

وی با اشاره به حدد ۳۵ واحد موزاییک‌سازی در استان اصفهان گفت: مکانی برای انتقال این واحدها وجود نداشت در نتیجه ۵۰ هکتار زمین برای آنها مکان‌یابی شد و زمین از خرداد ۱۴۰۳ تحویل صاحبان این واحدهای کارگاهی خواهد شد تا سوله‌هایشان را احداث کنند.

به گفته لاهیجان زاده، پیش بینی این است که تا پایان ۱۴۰۳ عمده واحدهای موزاییک‌سازی از شهر اصفهان خارج شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان با اشاره به شناسایی حدود۹۰ واحد طلاسازی به نسبت بزرگ و صدور اخطاریه برای آنها گفت: در فصل تابستان پیگیر تعیین زمین برای طلاسازها شدیم و سرانجام مشکل زمین این واحدهای کارگاهی حل و یک زمین ۵۰ هکتاری در نزدیک شهرک صنعتی «جی» تحویل تعاونی طلاسازهای اصفهان شد.

وی افزود: زمان انتقال واحدهای طلاساز بدلیل امکانات زیربنایی مورد نیاز و همچنین تامین امنیت، طولانی‌تر از واحدهای ریخته‌گری است اما پیش بینی‌ها نشان می‌دهد که طی سه سال، امکان خروج این واحدها به شهرک یاد شده فراهم خواهد شد.

۷۰ واحد صنعتی به سیستم رفع آلودگی مجهز شدند

لاهیجان‌زاده اظهار داشت: در ۱۴ ماه گذشته ۷۰ واحد صنعتی استان به سیستم غبارگیر،رفع آلودگی و تصفیه فاضلاب مجهز شده‌اند و این تحولی بزرگ در تطبیق واحدها با استانداردهای حفاظت محیط زیست است.

به گفته وی، یکی از پروژه‌های سنگین فولاد مبارکه، ایجاد غبارگیر برای فرار غبار از سقف سوله‌های عظیم فولاد است که برای انجام آن حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است و تا اواخر سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد.

وی یادآور شد: با جمع‌آوری پساب شهرهای مختلف توسط فولاد مبارکه بتدریج ارتباط این کارخانه بزرگ با زاینده‌رود قطع خواهد شد و در ۲ سال آینده دیگر برداشت آبی از این رودخانه نخواهد داشت.

درخواست فرصت چهار ساله ذوب‌آهن برای اجرای پروژه‌های دانش بنیان

وی همچنین گفت: بر اساس اعلام جُرمی که علیه ذوب‌آهن اصفهان کرده‌ایم، جلسه دادگاهی در همین پیوند فردا(چهارشنبه) برگزار خواهد شد.

لاهیجان زاده افزود: ذوب‌آهن طرح جامع خود را ارائه و ۳۵ پروژه پیشنهاد کرده است که برخی از آنها شروع شده و برخی هم در مرحله مناقصه است.

وی ادامه داد: این شرکت یک فرصت سه تا چهار ساله از حفاظت محیط زیست خواسته است تا بتواند پروژه‌هایش را به کمک شرکت‌های دانش بنیان اجرا کند.

فعالیت تاکسی‌های نو به جای تاکسی‌های فرسوده

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان اظهار داشت: در حوزه حمل و نقل شهری، کارهای زیادی در حال پیگیری است که جایگزینی تاکسی‌های فرسوده از آن جمله است و یک هزار دستگاه تاکسی از طریق صندوق ملی محیط زیست مصوب شده است که طی ۲ یا ۳ ماه آینده تسهیلات لازم آن به تاکسی‌داران ارائه شود.

وی افزود: یک هزار دستگاه تاکسی دیگر برای سال ۱۴۰۳ پیش بینی شده و تامین ۲ هزار دستگاه دیگر را هم وزارت کشور تقبل کرده است.

پنج هزار پایش شبانه‌روزی حفاظت محیط زیست در سه ماهه اخیر

لاهیجان‌زاده با اشاره به تشدید پایش شبانه‌روزی حفاظت محیط زیست اصفهان از تاریخ ششم آبان امسال تا ۲۲ دی گفت: پایش‌های روزانه در این مدت سه هزار و ۴۹۸ مورد و بازدیدهای شبانه یک هزار و ۴۹۸ مورد بوده است.

وی افزود: جمع پایش‌های شبانه‌روزی نزدیک به پنج هزار مورد بوده که ظرف سه ماه گذشته انجام شده است و طی آن برای ۷۴۴ واحد اخطاریه صادر و ۱۰۹ پیگیری قضایی انجام و ۲ هزار و۸۸۷ واحد آلاینده نیز پُلمپ شده است.

افزایش ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوای اصفهان

وی توسعه ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا را از دیگر اقدامات حفاظت محیط زیست استان خواند و گفت: ایستگاه سنجش کیفیت هوای زرین شهر و مبارکه چند ماه پیش راه‌اندازی شد و در روزهای آینده ایستگاه سنجش کیفیت هوای خمینی شهر، نجف‌آباد و کاشان هم افتتاح خواهد شد.

به گفته لاهیجان زاده، تعدادی دستگاه سنجش کیفیت هوا خریداری شده و اداره حفاظت محیط زیست استان درحال دریافت آنهاست.

پالایشگاه اصفهان اجازه توسعه در شعاع ۵۰ کیلومتری شهر را ندارد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همچنین در باره شنیدن زمزمه‌های در باره توسعه پالایشگاه اصفهان گفت: در این رابطه گزارش‌های جسته و گریخته به ما می‌رسید که پالایشگاه در حال انجام اقداماتی در مجموعه خود است در نتیجه کارشناسان ما به محل اعزام شدند و دریافتند که در پالایشگاه اصفهان اقداماتی در مراحل اولیه و در حد زیرسازی صورت گرفته است.

لاهیجان‌زاده افزود: در جریان بازدیدها متوجه شدیم که مدیریت پالایشگاه بنا دارد طرح‌های زیادی اجرا کند از جمله ۲ یا ۳ مجموعه پتروشیمی تا زنجیره پتروپالایش آن تکمیل شود که یکی از آنها فرایند بهینه‌سازی سوخت تولیدی و واحدهای تولید گوگرد است.

وی افزود: مجموعه پالایشگاه برای این طرح‌های توسعه‌ خود برنامه‌ریزی کرده و برخی در حد مطالعه و برخی نیز در حد تأمین تجهیزات است.

لاهیجان زاده تاکید کرد: پالایشگاه اصفهان طبق قانون اجازه توسعه در شعاع ۵۰ کیلومتر شهر را ندارد.

وی تصریح کرد: پالایشگاه اصفهان در حریم شهر قرار گرفته و طرح‌های توسعه آن با سند آمایش سرزمینی مُطابقت ندارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یادآور شد: پروژه‌هایی که پالایشگاه اصفهان انتخاب کرده بود مشمول ارزیابی محیط زیست است زیرا هر صنعتِ پتروشیمی که بخواهد ایجاد شود باید گزارش ارزیابی ارائه کند و این مساله به استان تنفیذ نشده بود.

لاهیجان‌زاده با اشاره به چهار مغایرت قانونی و فنی در کار پالایشگاه اصفهان در باره طرح‌های توسعه گفت: ما نامه‌نگاری و اعلام کردیم که اقدامات پالایشگاه بطور سریع متوقف شود و با حکم قضایی پیگیر این امر شدیم که پس از آن مسوولان پالایشگاه مراجعه کردند و گفتند به استناد نامه، طرح‌ها را متوقف کردیم و قصد داریم آنها را بررسی فنی کنیم.

وی اظهار داشت: طرح بهینه‌سازی تولید سوخت پالایشگاه مُصوبه دولت دارد و موضوع مدیریت پسماند باقی مانده و بخشی از گوگرد آن در این مجموعه قابل بررسی است اما موضوع طرح‌های توسعه پتروشیمی بطور کامل متوقف شد.

وی افزود: مسوولان پالایشگاه بنا دارند که طرح‌های توسعه را به سواحل جنوب ببرند که البته انتقال صنایع آب بَر به حاشیه سواحل مُصوبه دولت است و در سند ابلاغی مقام معظم رهبری برای توسعه دریامحور نیز بر این موضوع تاکید شده است.

لاهیجان‌زاده در ادامه گفت: موضوع انتقال طرح‌های توسعه پالایشگاه به سواحل دریا یک هفته است که مطرح شده اما نیاز به بررسی دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha