ذوب آهن یکی از عوامل آلوده‌کننده هوای کلانشهر اصفهان است

اصفهان -ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان گفت: یکی از عوامل آلوده کننده هوای کلانشهر اصفهان، شرکت ذوب آهن است که در این رابطه از طریق مراجع نظارتی و قضائی وارد عمل شدیم و نتایج خوبی هم گرفتیم.

احمدرضا لاهیجان زاده با اشاره به شکایت اداره کل حفاظت محیط‌زیست از شرکت ذوب آهن و برگزاری جلسه دادگاه در این باره اظهار داشت: در صورتی که سایر دستگاه‌ها به وظایف ذاتی و رسالت‌های خودشان عمل نکنند، سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌تواند از طریق مراجع نظارتی و قضایی بر علیه آنها اعلام جرم کند.

وی افزود: این‌ روزها کلانشهر اصفهان شاهد آلودگی هوای بسیار نابسامانی است و اعداد شاخص آلودگی هوا، اعداد بالایی هستند اما یکی از این عوامل آلوده کننده، شرکت ذوب آهن و در کنار آن کوره‌ های آجرپزی قرار دارند.

لاهیجان زاده ادامه داد: شرکت ذوب آهن یک برنامه جامع ارائه کرده که ممکن است تا سه سال آینده طول بکشد ولی کارهای بزرگی در شرف انعقاد قرارداد است.

وی گفت: قطع گاز کوره‌های آجرپزی هم از چند روز پیش با حکم قضایی در دستور کار اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان قرار گرفت و به ترتیب گاز این کوره‌های آلاینده، قطع می شود.

به گزارش ایرنا هم اکنون دوشنبه ۱۳ آذر بر اساس اطلاعات سامانه پایش کیفی هوای کشور، میانگین شاخص کیفیت هوا در کلانشهر اصفهان ۱۶۸ (AQI) و آلوده برای عموم ثبت شده است.

شرایط آلودگی برای عموم اما برای پنجمین روزِ متوالی کیفیت هوای اصفهان را به رنگ قرمز و آلوده برای عموم درآورده است.

کلانشهر اصفهان هفته گذشته را با روزهای آلوده ای سپری کرد و آغاز این هفته شرایطِ قرمزِ کیفیت هوا، مدارس را در تمامی مقاطع تحصیلی در ۳ روزِ پی در پی به تعطیلی کشاند.

اصفهان در دو هفته گذشته تا به این‌ لحظه، هشت روزِ آلوده برای عموم و پنج روزِ آلوده برای گروه‌های حساس داشته و تنها چهار روز را در شرایط قابل قبول سپری کرده است.

آلودگی هوای اصفهان در این روزهای پاییزی در شرایطی است که هنوز امسال، برودت هوا و پدیده وارونگی تجربه نشده است؛ با سرد شدن هوا در آستانه ورود به زمستان و امکان ایجاد پدیده وارونگی دما ممکن است این شرایط تشدید و اصفهان روزهای آلوده بیشتری را تجربه کند.

اصفهان کمترین تعداد روزهای هوای پاک را درمقایسه با سایر کلانشهرهای ایران دارد و در حالی که صنایع آلوده کننده در شعاع ۵۰ کیلومتری آن پراکنده و روزانه بیش از ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو در آن تردد می کند، به گفته کارشناسان شرایط جغرافیایی و اقلیمی و کم بودن وزش باد ، آلودگی هوای این خطه را به مراتب پیچیده‌تر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha