یادبود شهادت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در مجلس عراق + فیلم

تهران - ایرنا - نشست سالانه یادبود شهادت شهیدان سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس معاون پیشین فرماندهی سازمان الحشد الشعبی عراق در مجلس نمایندگان (پارلمان) این کشور برگزار شد.

به گزارش ایرنا، در این مراسم که امروز دوشنبه با عنوان « فرماندهان پیروزی، راه و الگو » و با حضور شخصیت های سیاسی و نظامی عراق در محل مجلس نمایندگان این کشور برگزار شد، «محسن المندلاوی» رئیس موقت مجلس نمایندگان عراق، ترور فرماندهان پیروزی، شهیدان حاج قاسم سلمانی و ابومهدی المهندس توسط دولت وقت آمریکا را نقض آشکار حاکمیت عراق دانست و بر اجرای مصوبه مجلس نمایندگان این کشور مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از عراق تاکید کرد.

وی گفت: حادثه ترور دو شهید والا مقام ابومهدی المهندس و حاج قاسم سلیمانی نقطه عطف خطرناکی برای کشور عزیز ما بود و نقض آشکار حاکمیت عراق و پیمان‌ها و توافق‌های بین المللی و آشکارکننده یک منطق تجاوزکارانه و وحشیانه ای است که از هیچ قانون یا معیاری تبعیت نمی کند و با حمله و بمباران به مقر حشد الشعبی یکی از تشکیلات نیروهای مسلح عراق و هدف قرار دادن فرماندهان وفادار آن تکرار شد.

رئیس موقت مجلس نمایندگان عراق اظهار داشت که شرایط سختی که بر امت اسلامی می گذرد، به ویژه حمله وحشیانه و ددمنشانه به (غزه) و مردم مظلوم آن و حملات به یمن و حاکمیت ملی آن، ما را بر آن می دارد که از دو شهید والا مقام الگو بگیریم و از حق پیروی کنیم.

المندلاوی از مقامات اجرایی عراق خواست تا مصوبه شماره (۱۸) سال ۲۰۲۰ صادر شده از سوی مجلس نمایندگان این کشور را که بر خروج نیروهای ائتلاف بین المللی از خاک عراق تاکید شده است را اجرا کنند.

وی با بیان اینکه این تصمیم بیانگر اراده مردم از طریق نمایندگانی است که به اتفاق آرا به این موضوع رای دادند، تاکید کرد که مجلس نمایندگان عراق آمادگی کامل دارد تا برای اجرای این مصوبه از دولت حمایت لازم را انجام دهد.

رئیس موقت مجلس نمایندگان عراق افزود: سخن گفتن در مورد شهیدان سلیمانی و المهندس، صحبت از شخصیت های بزرگی است که نسل‌ها باید با غرور و افتخار از آنها باید یاد کرد، زیرا آنها شگفت‌انگیزترین تصاویر صداقت، نوع دوستی، زهد، ایمان و قهرمانی را از خود به یادگار گذاشته اند.

وی ادامه داد: کسانی که با این شهدا زندگی کردند، می دانند که آنها بدون توجه به شرایط و وسوسه ها و عِده و عُده با پیروی از راه امام حسین (ع) در حمایت از حق و مقاومت در برابر باطل تلاش کردند و آنها با رفتار خوش و جهاد مبارکشان و کوتاه نیامدن از اصول حق ، در گفتار و عمل از یاران حسین(ع) بودند.

احمد الاسدی وزیر کار و امور اجتماعی عراق نیز در این مراسم در سخنانی با اشاره به اینکه مجلس نمایندگان عراق یکی از مهمترین نمادهای حاکمیت در این کشور است، افزود: نمایندگان مردم عراق از این نهاد، یاد شهدا را گرامی می دارند.

وی افزود: محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق بر تمایل دولت به حفظ حاکمیت ملی و اجرای قانون تاکید دارد و مذاکرات برای اجرای مصوبه مجلس برای خروج نیروهای ائتلاف از عراق آغاز شده است تا کشور از هرگونه حضور خارجی در امان بماند.

وزیر کار عراق با تاکید بر اینکه نیروهای امنیتی این کشور توانایی و قدرت دفاع از کشور و حفظ حاکمیت ملی و کرامت مردم آن را دارند، افزود: ما معتقدیم که شهدا زنده هستند و از جانب پروردگارشان روزی می خورند، بنابراین گرامیداشت یادشان ادامه دارد.

الاسدی تاکید کرد که همواره بر فداکاری و اهدای جان از روی احساس مسئولیت ادامه خواهد یافت.

وی افزود: فرماندهان پیروزی، شهیدان سلیمانی و المهندس در قلب و ذهن آحاد مردم عراق جای دارند و آنها در تاریخ این ملت ماندگار هستند.

مرتضی الساعدی رئیس فراکسیون «السند» نیز با یادآوری شجاعت شهید ابومهدی المهندس و هزاران شهید عراقی در آن شرایط سخت، گفت: ما با تروریسم مواجه شدیم و توانستیم مقاومت کنیم و پیروز شویم .

وی در ادامه بر تصمیم مجلس نمایندگان عراق برای پایان دادن به حضور نیروهای نظامی آمریکا در عراق تاکید کرد و گفت: نمایندگان مردم عراق در پارلمان با کمک دولت برای اخراج آمریکایی ها و ائتلاف بین المللی تلاش خواهیم کرد، همانطور که برای وضع قانونی جهت اجراج آنها امضاهایی را جمع کردیم.

سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس و ابومهدی المهندس معاون سازمان الحشد الشعبی عراق به همراه ۸ نفر دیگر بامداد جمعه ۱۳ دی ۹۸ در مسیر فرودگاه بغداد در اقدام تروریستی کاخ سفید و به دستور دونالد ترامپ رئیس جمهوری وقت آمریکا و با شلیک از پهپادهای ارتش این کشور، به شهادت رسیدند.

این جنایت پلید آمریکا علیه فرماندهان شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس باعث شد که نمایندگان منتخب مردم عراق در پارلمان این کشور مصوبه اخراج نیروهای بیگانه از کشورشان را تصویب کنند تا مرحله دیگری از مبارزه مردم عراق علیه اشغالگری آمریکا آغاز شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha