فُزونی آسیب های ناشی از اینترنت و فضای سایبری نگران کننده است

اصفهان-ایرنا- معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان گفت: فُزونی رفتارهای ناهنجار و آسیب های نوظهور برآمده از اینترنت و فضای سایبری نگران کننده و نیازمند برنامه ریزی و کار فرهنگی است.

سمیه کریمی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: به نطر می رسد آسیب های نوپدید اجتماعی مرتبط با فناوری پرتکرار هستند که در این میان می توان به استفاده نادرست از ماهواره، آثار مخرب بازی های اینترنتی و تهدیدهای کار با تلفن همراه هنگام مواجه با انواع پیامک ها و لینک های کلاهبرداری و فیشینگ اشاره کرد.

وی افزود: نکته مهم در این مقوله این است که سن افرادی که در استفاده از فناوری به آسیب های اجتماعی دچار می شوند و یا خود به دیگران آسیب می رسانند بسیار پایین است و در بیشتر موارد نوجوانانی هستند که حد و مرزهای فکری و فرهنگی آن ها هنوز شکل نگرفته و راحت تر دست به رفتارهای اشتباه می زنند.

این کارشناس اجتماعی افزود: از دیگر تهدید های فضای مجازی، فراوانی و دسترسی به گروه های خاصی است که انواع داروهای شیمیایی و صنعتی مخدر را در شکل های مختلف تبلیغ و در اختیار جوانان قرار می دهند.

معاون پیشگیری بهزیستی اصفهان افزود: ریشه بسیاری از فرقه های انحرافی که اکنون برخی از نوجوانان به سمت آن ها گرایش پیدا کرده اند در فضای مجازی است.

کریمی عادی انگاری مصرف مشروبات الکلی در فضای مجازی را از دیگر آسیب ها عنوان کرد و افزود: آمار بازی هایی مجازی که جنبه قُمار دارد نیز درحال افزایش است که در این زمینه نیاز به آگاهی بخشی و مدیریت فرهنگی داریم.

وی با بیان اینکه آسیب های ناشی از فضای سایبری در حال جدی شدن است، افزود: منظور از کنترل و مدیریت فضای مجازی فیلترینگ نیست بلکه ایجاد امنیت در این فضا برای کاهش آسیب های نوظهور اجتماعی است.

معاون پیشگیری بهزیستی اصفهان رفتارهایی که منجر به تزلزل بنیان خانواده می شود را از دیگر آسیب های نوظهور اجتماعی عنوان کرد و افزود: اکنون بدنبال تغییرات ساختار خانواده که با گذشته تفاوت دارد رفتارهایی مانند عشق های مثلثی، روابط زوجی نامتعارض و ارتباطات نامشروع زوجین؛ شاکله و مفهوم خانواده را با تهدید مواجه کرده است.

این پژوهشگر اجتماعی افزود: همچنین شاهد فزونی انحرافات جنسی بین جوانان نیز هستیم؛ تا حدی که این مساله اکنون به عنوان رفتار جنسی هنجار و عادی شناخته می شود.

کریمی ادامه داد: این در حالی است که رفتار جنسی آموختنی است و اگر تدبیر و مدیریت نشود فرد و جامعه را با مشکلاتی مواجه می کند.

معاون پیشگیری بهزیستی اصفهان، کاهش رغبت به ازدواج را از دیگر آسیب های اجتماعی نوظهور عنوان کرد و افزود: موانع اقتصادی و تغییرات فرهنگی به عنوان مهمترین علت این پدیده اجتماعی نیازمند پژوهش و برنامه ریزی است.

وی افزود: پدیده اجتماعی دیگر که اکنون بسیار فراگیر شده رشد مصرف سیگار در بین زنان نسبت به مردان است.

کریمی با بیان اینکه آسیب های اجتماعی جدید وابسته به فرهنگ های مختلف تعریف می شود، افزود: بطور معمول در شهرهای بزرگتر و مهاجر پذیر، شهرک های اقماری و دارای نیروهای کار موقت این آسیب ها نمود بیشتری دارد.

وی نابرابری های اقتصادی و اجتماعی، فقر یا رفاه بیش از اندازه در خانواده، بیکاری و ناامنی اجتماعی را از مهمترین دلایل پایداری و گسترش آسیب های اجتماعی برشمرد.

به گزارش ایرنا؛ آسیب های اجتماعی که از مفهوم علوم زیستی به امانت گرفته شده است به رفتارهایی که از چارچوب اخلاقی و قواعد اجتماعی جامعه خارج باشد اطلاق می شود.

به گفته مسوولان و بر اساس آمار مرکز ملی رصد اجتماعی وزارت کشور، مسائل مرتبط با خودکشی، نزاع، قتل، مواد مخدر، تصادفات، مشروبات الکلی، همسر آزاری، تجاوز به عنف، کودک آزاری، فرار دختران از خانه، ازدواج، طلاق، سرقت و جرائم رایانه ای از جمله آسیب های اجتماعی استان اصفهان است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha