حکمرانی سایبر در کشور نیازمند زیرساخت و قانون گذاری است

اصفهان -ایرنا- پژوهشگر و نویسنده مطالعات سایبرنتیک گفت: حکمرانی سایبر در کشور و تثبیت آن نیازمند زیرساخت، قانون گذاری و درک این مقوله از سوی مسوولان است.

به گزارش ایرنا، محمدعلی شکوهیان راد در نشست «حکمرانی فضای سایبر» از سلسله نشست‌های الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در اصفهان، با مقایسه رویکردهای مختلف برای موضوع سایبر افزود: اگر بموقع به فضای سایبر اهمیت می دادیم، اکنون تردید درباره آن وجود نداشت.

وی ادامه داد: ابتدا تصور این بود که سایبر تنها ادعایی اغراق گونه‌است اما به دنبال چند اتفاق، دیگر در چنین شرایطی نیستیم.

شکوهیان راد افزود: ترویج گفتمان و ادبیات فضای سایبر از منظر حاکمیت و همچنین فضای فتنه‌ اندود سال گذشته علت این تغییر دیدگاه است.

این پژوهشگر حوزه سایبر افزود: بدنبال این رخدادها اکنون تردیدها نسبت به مسیله سایبر کنار رانده شده و ادبیات آن مورد پذیرش قرار گرفته است.

شکوهیان راد به دیدگاه های مختلف هنگام مواجهه با فضای سایبر اشاره و بیان کرد: دیدگاه نخست معتقد است فضای سایبر مقوله ای کاملا فنی است که بین آن و موضوع حکمرانی هیچ ارتباطی نیست و از هم تفکیک می شوند.

استاد دانشگاه تهران گفت: دیدگاه دوم اما معتقد است که حاکمیت نسبت به فضای سایبر متولی ایجاد امکانات زیرساختی است.

وی افزود: کسانی که در حوزه فضای سایبر، نگاه فن سالارانه دارند معتقد به دیدگاه نخست هستند و دیدگاه دوم در برخی مسوولان سابق وجود داشت که به دنبال گسترش پهنای باند بودند در حالی که به آسیب های فرهنگی این کار برای مردم توجه نداشتند.

شکوهیان راد خاطرنشان کرد: دیدگاه سوم بین فضای سایبر و حاکمیت ارتباط نزدیک‌تری قایل و معتقد است که حاکمیت این زیرساخت‌ها را باید تنظیم و درخصوص آن مقرراتی را وضع کند.

وی اضافه کرد: عنوانی که تحت اصطلاح "حکمرانی فضای مجازی" در ادبیات برخی از مسوولان می‌شنویم بیشتر پیرامون دیدگاه سوم است.

پژوهشگر و نویسنده مطالعات سایبرنتیک گفت: دیدگاه چهارم معتقد است سایبر خود حاکمیت است.

وی ادامه داد: بنا به اظهار فعالان حوزه مطالعات راهبردی بخش های سیاست، اقتصاد، فرهنگ، اجتماع، امنیت و دفاع باید در تعادل باشند تا اهداف حاکمیتی پیاده شود.

شکوهیان راد خاطر نشان کرد: در دیدگاه سوم، فضای سایبر هم عرض اقتصاد و فرهنگ اما در مجموعه حکمرانی است، در حالی که در دیدگاه چهارم، سایبر نه یکی از شئون حاکمیت بلکه خود حاکمیت است.

وی تصریح کرد: مادامی که حکومت از فضای سایبر استفاده کند و مردم مخاطب این فضا باشند اما نتواند آن را به نفع آرمان‌ها و ارزش‌هایش مدیریت کند مثل این است که آن حکومت زیرساخت‌های زندگی را می‌دهد اما نرم افزارها را کسانی دیگر بر مردم آن جامعه تحمیل می‌کنند که متاسفانه این موضوع در جامعه ما عینیت دارد.

پژوهشگر و نویسنده مطالعات سایبرنتیک گفت: سه حالت اول برای شناخت فضای سایبر و دیدگاه چهارم برای تصمیم گیری است به این معنا که بپذیریم سایبر خود حاکمیت است.

وی با طرح این پرسش که آیا می توان سیستم انتظامی یا قضایی کشور را بُرون سپاری کرد یا فروخت، افزود: در واقع امکان برون سپاری فضای سایبر تحت هیچ شرایطی وجود ندارد زیرا نه یکی از شئون حاکمیت بلکه خود حاکمیت است.

پژوهشگر و نویسنده مطالعات سایبرنتیک با بیان اینکه امروز در معرض جدی ترین جنگ شناختی هستیم که تاریخ بشر به خود دیده است، افزود: میانگین حجم اطلاعات منفی، ناامیدکننده و ویرانگر که یک فرد ایرانی در فضای سایبر دریافت می‌کند بین ۱۳۰ تا ۱۴۰ برابر اطلاعاتی است که سایر کاربران سایبر در سراسر جهان کسب می‌کنند.

وی ادامه داد: باید باور کرد که اکنون عنصر اصلی حاکمیت اطلاعات است و اگر این اطلاعات در اختیار ما نباشد از سوی دشمن مدیریت می‌شود که این موضوع باید تبیین شود.

شکوهیان راد گفت: زیرساخت باید برای ما تولید قدرت کند، اگر امروز به دنبال اصلاح اقتصاد و بهبود سطح زندگی مردم هستیم نخست باید زیرساخت تولید قدرت یعنی اقتدار سایبرنتیک و شبکه ملی اطلاعات را تقویت کنیم.

وی با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات باید به ما مدیریت مستقل، امن و بومی بدهد، گفت: گام سوم، قانون‌گذاری است یعنی مادامی که برای فضای سایبر قانون نداشته باشیم نتیجه نخواهیم گرفت.

شکوهیان راد به گام‌های تحقق حکمرانی سایبر اشاره و بیان کرد: ایجاد شبکه ملی اطلاعات و فضای سایبر ملی را باید در گام نخست انقلاب اسلامی انجام می‌دادیم.

وی تصریح کرد: بدنبال عقب افتادگی در سال گذشته که رویکرد برون سپاری حاکمیت از طریق فضای سایبر برقرار بود این اتفاق رخ نداد، از این رو امروز باید با سرعت و رویکرد انقلابی این عقب ماندگی را جبران کنیم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha