۱۱ دی ۱۴۰۲، ۱۵:۰۰
کد خبر: 85340219
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

کاهش ۲۵ درصدی ورودی از سد کوچری موجب شوری آب قم شده‌است

قم - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم گفت: سال گذشته ۸۰ درصد آب قم از طریق سد کوچری و بقیه از طریق چاه‌های داخل استان تامین می‌شد، اما اکنون این میزان به ۵۵ درصد رسیده و حجم آب مورد استفاده از چاه‌ها افزایش یافته به همین دلیل شاهد کاهش کیفیت آب از نظر شوری هستیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسن بختیاری روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران بیان داشت: با وجود مساله‌ای که در خصوص شوری آب قم به وجود آمده،‌ اما براساس آزمایش‌های متعددی که بر روی آب توزیع شده در قم صورت می‌گیرد، سلامت این آب از همه نظر تضمین است و در این رابطه هیچ گونه نگرانی وجود ندارد.

وی افزود: کمبود بارش‌ها در سال جاری باعث شده تا درخواست کاهش مصرف آب از مردم که بیشتر در فصل تابستان مطرح می‌شد اکنون در فصل زمستان هم ضرورت پیدا کند و در همین رابطه ما از همشهریان عزیز می‌خواهیم نسبت به این موضوع توجه لازم را داشته باشند.

وی ادامه داد: شرکت آب و فاضلاب استان نیز در همین رابطه کمیته‌های تخصصی بحران را تشکیل داده است و تلاش می‌کند با مدیریت منابع آبی موجود، پایداری شبکه توزیع آب استان را در بهترین شرایط ممکن حفظ کند تا مردم دغدغه‌ای نسبت به تامین آب مورد نیاز خود نداشته باشند.

به گزارش ایرنا، سد کوچری در هشت کیلومتری جنوب غرب شهرستان گلپایگان شهریورماه ۱۳۹۵ باهدف تامین آب شرب درازمدت شهرهای دلیجان، ساوه، قم، خوانسار، خمین، گلپایگان، محلات، نیمور، سلفچگان وشهرک پردیسان قم به طور رسمی به بهره‌برداری رسید و برای تنظیم آب انتقال‌یافته از حوضه دز، در پایین‌دست سد گلپایگان، سد کوچری با ارتفاع ۷۳ متر از کف و ۹۶.۵ متر از پی، با حجم بدنه ۵.۲ میلیون مترمکعب و با حجم مخزن ۲۰۷ میلیون مترمکعب ساخته شد. آب ذخیره‌شده در سد کوچری توسط خط لوله ای به طول ۱۰۸ کیلومتر به تصفیه‌خانه «دودهک» و از آنجا توسط خط لوله‌ای به طول ۷۲ کیلومتر به شهر قم می‌رسد.

کاهش ۲۵ درصدی ورودی آب از سد کوچری موجب شوری آب قم شده‌است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که در شهر قم در موضوع توسعه شبکه فاضلاب جایگاه مناسبی در سطح کشور ندارد، گفت: اکنون ۴۲ درصد از شهر قم زیر پوشش شبکه فاضلاب می‌باشد، این در حالی است که میزان پوشش شبکه فاضلاب در کلان‌ شهرها حدود ۷۰ درصد است.

وی بیان داشت: به همین منظور اقدام‌های گسترده‌ای برای توسعه شبکه فاضلاب در شهر قم با تخصیص اعتبارات دولتی و مشارکت بخش خصوصی در جریان است و ما تلاش می‌کنیم زمینه اتصال واحدهای مسکونی به شبکه فاضلاب به خصوص در مناطق محروم شهر را در آینده نزدیک فراهم کنیم.

وی ادامه داد: از طرف دیگر با گسترش شبکه فاضلاب شهر قم،‌ زمینه استفاده از پساب تولیدی در بخش‌های مختلف از جمله صنعت به خوبی فراهم می‌شود و این موضوع با توجه به کاهش منابع آبی در سال‌های اخیر، راهبرد بسیار مهمی برای مدیریت مصرف آب است.

به گزارش ایرنا، وجود شبکه فاضلاب و گسترش آن از جمله عوامل موثر بر مدیریت شهری است و مسئولان محلی همواره تلاش می‌کنند با حمایت دولت‌ها، این موضوع را در اولویت برنامه‌های اجرایی خود قرار دهند. در همین رابطه طرح توسعه و تکمیل شبکه فاضلاب شهر قم به عنوان یکی از مهمترین کلانشرهای کشور در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفت و در جریان سفر رییس جمهور به استان قم در دی‌ماه سال ۱۴۰۰، یک‌هزار میلیارد تومان در قالب متمم سفر برای توسه شبکه فاضلاب شهر قم تخصیص یافت.

بر اساس نمایه جمعیتی این استان که در اردیبهشت‌ماه سال جاری منتشر شده‌است طبق آخرین برآوردها، جمعیت استان قم یک میلیون و ۴۳۵ هزار نفر است که از این‌ بین جمعیت شهری یک میلیون و ۳۷۵ هزار نفر معادل ۹۵.۸ درصد و جمعیت روستایی نیز ۶۰ هزار نفر معادل ۴.۲ درصد جمعیت کل استان است.

۲ هزار و ۲۰۰ کیلومتر طول شبکه انتقال آب و یک‌هزار و ۷۰ کیلومتر نیز طول شبکه فاضلاب استان قم است. یک‌هزار و ۷۰ کیلومتر شبکه فاضلاب قم درمجموع ۱۳۱ هزار نفر مشترک را تحت پوشش قرار داده که ۲۲۴ هزار واحد مسکونی را شامل می‌شود همچنین ۵۶۰ هزار نفر از جمعیت حدود یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار نفری استان قم تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha