آغاز کنگره بین‌المللی «استاد فکر»/ اندیشه‌های علامه مصباح یزدی (ره) راه‌گشا بود

تهران- ایرنا- همزمان با سومین سالگرد ارتحال علامه محمد تقی مصباح یزدی، کنگره بین‌المللی «استاد فکر» صبح امروز ۹ دی ماه با حضور شخصیت‌های لشکری و کشوری در سالن اجلاس سران آغاز شد.

به گزارش ایرنا، سومین بزرگداشت علامه مصباح یزدی (ره) با عنوان کنگره بین‌المللی «استاد فکر» با حضور تعدادی از اندیشمندان داخلی و خارجی، علما و فضلای دین و اندیشه و شخصیت‌های لشکری و کشوری در محل سالن اجلاس سران برگزار شده است.

قرار است در این مراسم رییس جمهوری کشور آیت الله سیدابراهیم رئیسی به ایراد سخن بپردازد.

عضو هیات امناء موسسه امام خمینی(ره) در این مراسم گفت: چهار نظریه درباره حقیقت انسان وجود دارد، یکی نظر صدرالمتاهلین که نظر عامه مردم هم است که حقیقت همه انسان ها یکی است. این نظر قرن‌ها در فکر دانشمندان و امروز بر عامه مردم حاکم است.

حجت الاسلام غلامرضا فیاضی افزود: نظریه دیگر را ملاصدرا در کتاب های فلسفی مطرح کرده که انسان ها در آغاز پیدایش یک حقیقت دارند اما به دلیل اینکه موجود مختار است و در وجود او لشکریان عقل و جهالت وجود دارد، انسان با حیوانات در ادراکات، انفعالات و لذایدی مشرک است اما انسان یک حقیقی دارد که قرآن از آن به فطرت الهی تعبیر می کند، یعنی نوعی ساختار ویژه انسان است. انسان می تواند قوای حیوانی در وجود خود حاکم یا فطرت خود را بیدار کند. 

وی با بیان اینکه وقتی انسان به سن رشد و تعقل رسید اگر زندگی خود را براساس عقل تنظیم کند و تمام قوای حیوانی را مسخر نیروی عقل قرار دهد، نشان از اختیار او دارد، عنوان کرد: در اختیار انسان است که قوای عقل یا جهل در وجود او حاکم باشد. بیشتر انسان ها کسانی هستند که عقل در وجود آنها در خواب است و کم هستند کسانی که فطرت الهی در وجود آنها زنده باشد و آنها از جمله استثناء های سوره عصر هستند آنجا که خداوند می فرماید همه انسان ها سرمایه از کف می دهند بدون آنکه در مقابل چیزی به دست آورند مگر کسانی که ایمان دارند و تمام کارهای خوب را انجام می دهند.

وی ادامه داد: انسان زمانی می تواند تمام کارهای خوب را انجام دهد که طبق شرح چهل حدیث امام راحل وقتی از خواب بیدار می شود بگوید خدایا من می خواهم بنده تو باشم، از خداوند توفیق شکرگزاری داشته باشد و دنبال کسب رضای الهی باشد. چنین شخصی در هر عمل خود تامل می کند که اگر مرضی خداوند است آن را انجام داده یا ترک کند. طبق فرمایش قرآن کریم آنها رستگاران هستند. آنها خود را به خداوند فروختند و در مقابل اراده خداوند از خود اراده‌ای ندارند.

عضو هیات امناء موسسه امام خمینی(ره) با بیان اینکه یکی از کسانی زندگی خود را طبق دستورات و رضایت الهی تنظیم کرده بود و در این راه چیزی مانع او نبود علامه مصباح یزدی هستند، اظهار کرد: وقتی از امام راحل و آیت الله بهجت نصیحت می خواستند می فرمودند که توجه داشته باشید که عالم محضر خداوند است و ما باید ادب این محضر را مراعات کنیم. این استادان هم خود مقید بودند و شاگردانی همچون مصباح یزدی تربیت کردند که مقید بودند. 

حجت الاسلام فیاضی با بیان اینکه اشخاصی همچون علامه یزدی انسان هایی هستند که با انسان های دیگر تفاوت جوهری دارند. ابراز کرد: ملاصدرا انسان ها را به چند گروه در دسته فرشتگان، شیاطین و درندگان و بهائم تقسیم می کنند. از نظر ملاصدرا حقیقت انسان از همان آغاز تفاوت پیدا می کند. امام راحل در تکمیل سخن ملاصدرا می فرمایند انسان هایی هستند که بالاتر فرشتگان قرار می گیرند، آنها وقتی به معراج می روند جبرئیل از آنها بازمی ماند و جلوتر نمی تواند برود. برخی بالاتر از ملائکه هستند و برخی هم از هر جانوری پست تر هستند. امروز سران استکبار کمتر از حیوانات هستند که غده سرطانی همچون اسرائیل را در کشورهای اسلامی قرار داده و با تمام وجود از او و هر جنایت های او حمایت می کنند.

عضو هیات امناء موسسه امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: خوشا آنان که از تجارت خانه دنیا درست استفاده کردند، امید که در دوران ریزش ها و رویش های کیفی ما جزو رویش های باشیم. خداوند در قرآن کریم می فرماید ای پیامبر ما به اصحاب خود بگو که اگر شما ازدین خارج شوید خداوند ضرر نمی کند بلکه شما ضرر می کنید زیرا خداوند در آینده قومی را خواهد آورد که خداوند آنها را دوست دارد و آنها هم خداوند را دوست دارد، از پیامبر(ص) سوال کردند آنها چه کسانی هستند پیامبر(ص) دست بر شانه سلمان گذاشتند که از قوم ایشان هستند.

تکریم آن مرحوم نشان دادن مصداق و الگوی شایسته است

حجت الاسلام مجتبی مصباح یزدی فرزند مرحوم علامه مصباح یزدی نیز در این مراسم اظهار داشت: کنگره سوم بزرگداشت مرحوم علامه مصباح را برگزار می کنیم آن طوری که مقام معظم رهبری فرمودند تکریم آن مرحوم نشان دادن مصداق و الگوی شایسته است.

وی افزود: همچنین فرمودند زنده نگاه داشتن یاد آن مرحوم معرفی آثار و مبانی فکری است؛ ایشان زمانی که در بین ما بودند افراد برای رفع مشکلات فردی و اجتماعی به آن مرحوم مراجعه می کردند و بیانات ایشان در مسائل اجتماعی سیاسی و حتی خانوادگی و فردی راه گشا بود.

مصباح یزدی ادامه داد: مرحوم علامه مصباح یزدی گاهی برای یک دانشجو ساعتها وقت می گذاشتند و از تشریفات اجتناب داشتند. امید که پروردگار توفیق دهد ادامه دهنده راه ایشان باشیم و در فتنه های آخر زمان ثابت قدم باشیم . همت و تلاش مسوولان و مردم انقلابی ما هر چه زودتر زمینه فرج امام زمان(عج) آماده شود.

شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه از مهمانان ویژه این مراسم بود که سخنان خود را با یاد و خاطره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی شروع کرد و ضمن تسلیت به مناسبت شهادت سید رضی موسوی گفت: آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) در فلسفه  و اندیشه اسلامی مرجع بود و حتی عالم غرب به مرجعیت علمی او در فلسفه و فکر اسلامی اعتراف کرد.

وی افزود: من با واسطه از شاگردان آیت الله مصباح(قدس سره) به حساب می آیم. آیت الله مصباح، فقیه، عالم، فیلسوف، عارف و مخلص بود؛ کسی که از دوران طفولیت عمر خود را برای تعلیم معارف اسلامی بذل نمود.

در این مراسم که با حضور حجت‌الاسلام سید مصطفی حسینی خامنه‌ای فرزند رهبر انقلاب اسلامی، آیت الله رئیسی رئیس جمهور، علیرضا زاکانی شهردار تهران، حجت الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای انقلاب فرهنگی، حجت ‎الاسلام محمدباقر تحریری تولیت مدرسه مروی و جمعی از نمایندگان مجلس خبرگان اسلامی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شده بود، از برخی آثار مکتوب همچون «اخلاق سیاسی و سیاست اخلاقی، مشکات فروزان در تفسیر قرآن کریم و هم‌اندیشی معرفت شناسی رونمایی شد.

آیت الله محمد تقی مصباح یزدی مجتهد، بنیانگذار و رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، عضو مجلس خبرگان رهبری، عضو سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، رییس سابق شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت و یکی از استادان برجسته حوزهٔ علمیهٔ قم بود.

ایشان‌ در فقه‌ و اصول‌ با بهره‌ بردن‌ از محضر استادانی‌ چون‌ آیات‌ عظام‌ بروجردی‌، اراکی‌، امام‌ خمینی‌ و بهجت‌ در سن‌ بیست‌ و هفت‌ سالگی‌ به‌ درجه‌ اجتهاد رسیدند. در علم‌ تفسیر نیز با بهره‌ از دیدگاهها و سفارشهای‌ خصوصی‌ علامه‌ طباطبایی‌ (ره‌)، توانستند روش‌ صحیح‌ تعمّق‌ و تفکّر در قرآن‌ را بیاموزند تا آنجا که‌ علامه‌ کار بازخوانی‌ «تفسیر المیزان‌» پیش‌ از چاپ‌ را به‌ او سپردند.

آیت‌ الله مصباح‌ یزدی‌، در فلسفه‌، «اسفار» و «شفا» را نزد علامه‌ (ره‌) فرا گرفتند و خود، سالها به‌ تدریس‌ فلسفه‌ اسلامی‌ و غرب‌ در حوزه‌های‌ علمیه‌ پرداختند و کتاب‌ «آموزش‌ فلسفه‌» ایشان‌، در مراکز مختلف‌ فرهنگی‌ تدریس‌ می‌شود. ایشان پس از مدتی تحمل بیماری، عصر جمعه دوازدهم دی ماه ۱۳۹۹ در ۸۶ سالگی دار فانی را وداع گفت.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha