پاسخگویی به نیازهای روز از ویژگی‌های آثار علامه مصباح یزدی بود

بجنورد- ایرنا- نماینده ولی فقیه در خراسان‌شمالی گفت: پاسخگویی به نیازهای روز جامعه و شبهات دینی از ویژگی های بارز آثار علامه مصباح یزدی بود.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین رضا نوری روز چهارشنبه در آیین نکوداشت سالگرد ارتحال علامه "مصباح یزدی" اظهار کرد: آیت الله مصباح یزدی از شخصیت های متفکری است که آثار مختلف و با ارزشی از خود به یادگار گذاشته که همواره مورد استفاده پژوهشگران قرار می گیرد.

وی افزود: آثار این عالم دینی در نوع خود بی نظیر است و همواره سعی کرده است در آثارش به نیازهای فرهنگی جامعه و شبهاتی که در حوزه دین وجود دارد، پاسخ دهد.

حجت الاسلام نوری گفت: برخی از عالمان دینی عمر خود را وقف حوزه های دینی، اجتهاد و تربیت طلبه می کنند، برخی دیگر آثاری تولید می کنند که دیگر حوزه های علمی و دانشگاهیان نیز از آن بهره مند شوند اما علامه مصباح یزدی فراتر از این ها به دنبال آن بود که نیازهای امروزی و فرهنگی جامعه چیست و در آثارش را به دنبال پاسخگویی به آن بود.

امام جمعه بجنورد تصریح کرد: این عالم بزرگوار از هیچ کوششی برای نشر معارف دین کوتاهی نکرد و باید افکار و مسیر او در جامعه اسلامی ادامه یابد.

حجت الاسلام نوری با اشاره به جایگاه علما در حفظ ارزش های دینی خاطرنشان کرد: علما در جامعه نه تنها اندیشه های دینی تولید می کند بلکه از انحرافات فکری و عقیدتی نیز جلوگیری می کند.

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی افزود: شهید مطهری و آیت الله مصباح از جمله عالمان دینی بودند که همواره به شبهات دینی پاسخ می دادند و از انحرافات فکری جلوگیری می کردند.

وی با اشاره به مطالعه آثار عالمان دینی، بیان کرد: نه تنها آثار علمی بلکه زندگی نامه این افراد را نیز باید مطالعه کرد و از نحوه رفتار و برخورد آنها با مسایل گوناگون درس بگیریم.

آیت الله محمد تقی مصباح یزدی مجتهد، بنیانگذار و رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، عضو مجلس خبرگان رهبری، عضو سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، رییس سابق شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت و یکی از استادان برجسته حوزهٔ علمیهٔ قم بود.

ایشان‌ در فقه‌ و اصول‌ با بهره‌ بردن‌ از محضر استادانی‌ چون‌ آیات‌ عظام‌ بروجردی‌، اراکی‌، امام‌ خمینی‌ و بهجت‌ در سن‌ بیست‌ و هفت‌ سالگی‌ به‌ درجه‌ اجتهاد رسیدند. در علم‌ تفسیر نیز با بهره‌ از دیدگاهها و سفارشهای‌ خصوصی‌ علامه‌ طباطبایی‌ (ره‌)، توانستند روش‌ صحیح‌ تعمّق‌ و تفکّر در قرآن‌ را بیاموزند تا آنجا که‌ علامه‌ کار بازخوانی‌ «تفسیر المیزان‌» پیش‌ از چاپ‌ را به‌ او سپردند.

آیت‌ الله مصباح‌ یزدی‌، در فلسفه‌، «اسفار» و «شفا» را نزد علامه‌ (ره‌) فرا گرفتند و خود، سالها به‌ تدریس‌ فلسفه‌ اسلامی‌ و غرب‌ در حوزه‌های‌ علمیه‌ پرداختند و کتاب‌ «آموزش‌ فلسفه‌» ایشان‌، در مراکز مختلف‌ فرهنگی‌ تدریس‌ می‌شود. ایشان پس از مدتی تحمل بیماری، عصر جمعه دوازدهم دی ماه دارفانی را وداع گفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha