دلهره‌های پنهان زیر سقف‌های لرزان 

۶ دی ۱۴۰۲، ۸:۰۴
کد خبر: 85333697
نسترن علی آبادی
دلهره‌های پنهان زیر سقف‌های لرزان 

بجنورد-ایرنا- سکونت ۶۴ هزار خانوار شهری و ۳۰ هزار خانوار روستایی خراسان شمالی در منازل غیرمقاوم و سکونت در بافت فرسوده و غیرمستحکم تهدیدی برای مردم این استان بوده و زندگی را آبستن بحران در حوادث طبیعی به ویژه زلزله کرده است.  

به گزارش خبرنگار ایرنا، مردم خراسان شمالی هنوز خسارت های زلزله سال ۷۵ در شهرستان بجنورد را به یاد دارند، زلزله سال ۹۶ هم که با خسارت های بسیار در شهرستان های بجنورد، مانه و سملقان همراه بود نشان از خطرپذیر بودن این خطه از کشور در برابر لرزش های زمین دارد. سال های اخیر هم مردم روستاهای استان در سنخواست و جاجرم متحمل خسارت های زلزله شدند.

براساس آمار رسمی اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی تنها ۵۳ درصد معادل ۷۳ هزار واحد مسکونی از ۱۳۷ هزار واحد مسکونی در شهرهای استان بادوام است و مابقی غیرمقاوم بوده و باید نوسازی شود که البته از این تعداد ۲۳ هزار واحد ناپایدار و نیاز به بازسازی فوری دارد.

برآورد می شود که ۳۰ هزار واحد مسکونی در روستاهای استان معادل ۳۰ درصد از این بناها غیرمقاوم است و باید در برابر حوادث مقاوم سازی شود.

بر پایه آمارها، یکهزار و ۳۵۰ هکتار بافت فرسوده، سکونتگاه غیررسمی و ناکارآمد شهری در خراسان شمالی شناسایی شده است و ۱۹ درصد از مساحت شهرهای استان در بافت فرسوده قرار دارد و ساکنان آن از پایین بودن ایمنی در برابر بلایا و مخاطراتی از جمله زلزله رنج می برند.

حدود ۳۰ درصد جمعیت شهروندان استان در بافت ناکارآمد شهری ساکن هستند و بر این اساس بیشتر سازه ها و منازل غیرمقاوم و غیرمستحکم در شهرهای استان در بافت فرسوده و کم برخوردار بوده و نیاز است تا با رویکرد مناسب برای مقاوم سازی این واحدهای مسکونی اقدام شود.

خراسان شمالی از استان های لرزه خیر و با خطر بالا است و قریب به اتفاق گسل های استان فعال هستند. این استان از دیدگاه لرزه زمین ساختی در زون کپه داغ قرار دارد که در این زون گسل های فعال و مهمی وجود دارد، این گسل ها برخی مواقع با حرکاتی که انجام می دهند موجب وقوع زمین لرزه های مخرب می شوند.

مهم ترین گسل های خراسان شمالی گسل اسفراین است که این گسل با درازای حدود ۱۷۰ کیلومتر و راستای شمال باختری- جنوب خاوری واقع شده که از حاشیه شمال خاوری شهر اسفراین گذر می کند. گسل باغان- گرماب نیز گسلی است با درازای ۵۵ تا۵۰ کیلومتر و راستای شمال، شمال باختری – جنوب، جنوب خاوری واقع است.

براساس آمارهای موجود در سده اخیر ۱۳ زمین لرزه با قدرت بیش از ۵.۵ ریشتر در خراسان شمالی رخ داده است. زمین لرزه ای با قدرت ۶.۲ درجه ریشتر بهمن سال ۱۳۷۵ و زلزله ۵.۷ ریشتری اردیبهشت ماه سال ۹۶ در بجنورد، مانه و سملقان، خسارات جانی و مالی به دنبال داشت.

این استان از دیدگاه زمین شناسی در ۲ پهنه ساختاری کپه داغ و بینالود قرار دارد و دارای ۱۵ گسل مهم و لرزه خیز است که می توان گسل های کپه داغ، آبچور، باباامان، گرماب، باغان، رباط قره بیل، جاجرم، گیفان، کی کی، قزلقان، قتلیش، فیروزه، غلامان، عبدل آباد و چهارخروار نام برد.

دلهره‌های پنهان در زیر سقف‌های لرزان 

۳۰ هزار واحد مسکونی غیرمقاوم در روستاهای استان

معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی گفت: اکنون ۶۱ هزار واحد مسکونی در روستاهای استان با استفاده از تسهیلات طرح ویژه مسکن روستایی مقاوم سازی شده که معادل ۶۱ درصد منازل روستاییان است.

علی روحانی اظهار کرد: برخی از روستاییان بدون استفاده از تسهیلات طرح ویژه مسکن روستایی، برای مقاوم سازی منزل خود اقدام کرده اند اما برآورد می شود اکنون ۳۰ درصد از واحدهای مسکونی روستایی استان مقاوم و غیرمستحکم است.

معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی افزود: بدترین شرایط در روستاهای استان به لحاظ مقاوم سازی مسکن مربوط به شهرستان های راز و جرگلان و اسفراین است، شاخص مقاوم سازی در این شهرستان ها حدود ۱۰ درصد از میانگین استانی عقب تر است.

وی درباره علت عقب ماندگی شهرستان راز و جرگلان در مقاوم سازی منازل روستایی گفت: فرهنگ حاکم بر این مردم اهل تسنن، سبب شده بود تا از دریافت تسهیلات حتی تسهیلات قرض الحسنه خودداری کنند البته پس از حادثه های سیل و تخریب منازل روستاییان راز وجرگلان و با انجام اقدامات فرهنگی، مردم این خطه مرزی هم به دریافت تسهیلات روی آورده و اکنون بیش از نیمی از منازل این مناطق مقاوم سازی شده است.

روحانی تصریح کرد: چشمگیر نبودن خسارت های طبیعی در شهرستان اسفراین هم شاید یکی از علت های نبود رغبت این مردم برای مقاوم سازی منازل خود باشد.

وی اظهار کرد: سهم استان از تسهیلات طرح ویژه مسکن روستایی پرداخت سالانه پنج هزار فقره است که بیش از ۹۵ درصد از برنامه های سال گذشته در زمینه پرداخت تسهیلات بانک‌ی محقق شده است.

معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی افزود: سقف این تسهیلات برای سال جاری، سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای هر واحد مسکونی و میزان سقف این وام برای امسال هنوز ابلاغ نشده است.

وی خاطرنشان کرد: تسهیلات طرح ویژه مسکن روستایی بخش بسیار کمی از هزینه های ساخت مسکن را پوشش می دهد و برخی از روستاییان استان توان مالی برای تامین این هزینه ها را ندارند.

روحانی با بیان اینکه بر اساس برنامه ریزی تمام واحدهای روستایی در کشور تا سال ۱۴۱۰ مقاوم‌سازی می شود تصریح کرد: تسهیلات طرح ویژه مسکن روستایی با سود پنج درصد و بازپرداخت ۲۰ ساله پرداخت می شود.

دلهره‌های پنهان در زیر سقف‌های لرزان 

بافت ناکارآمد شهری، دغدغه آتش نشانان

مدیرعامل سازمان آتش نشانی بجنورد سکونت در بافت فرسوده را از دغدغه های ایمنی شهرندان مرکز خراسان شمالی عنوان کرد و گفت: ۸۸۳ هکتار معادل حدود ۳۰ درصد از پهنه سه هزار و ۲۵۰ هکتاری مرکز استان بافت ناکارآمد شهری است و ۱۰۰ هزار نفر از شهروندان این شهر معادل ۳۰ درصد از جمعیت آن در بافت ناکارآمد سکونت دارند.

محمدحسن صحراگرد اظهار کرد: شهر بجنورد از شهرهای لرزه خیز و با خطر بسیار زیاد به شمار می رود و در این باره نیاز است تدابیر لازم برای ایمن سازی منازل مسکونی شهروندان ساکن در بافت ناکارآمد شهری اندیشیده شود.

وی افزود: جمعیت ساکن در بافت ناکارآمد شهری بجنورد از جمعیت سایر شهرهای استان بیشتر است و این نشان از اهمیت کارها برای جلوگیری از خطر دارد، سکونت مردم در منازل غیرمقاوم که با مشکل امداد رسانی به حادثه دیدگان در کوچه ها و معابر تنگ ‌و کم عرض همراه است، دغدغه و چالش ما است.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی بجنورد گفت: نوسازی بافت فرسوده و بازگشایی معابر برای امداد رسانی سریع در زمان حادثه و بحران، ضروری است و با توجه به محرومیت ساکنان بافت ناکارآمد شهری نیاز است اقدامات عمرانی از جمله بازگشایی معابر در محلات هدف بازآفرینی شهر بجنورد سرعت گیرد.

وی افزود: برای پیشگیری از خسارت های احتمالی حادثه ها، باید به نوسازی بافت فرسوده سرعت داده شده و در این زمینه مشوق های لازم برای نوسازی بابت فرسوده در نظر گرفته شود.

اجرای ۱۱ طرح بازآفرینی شهری استان

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی گفت: ۱۱ طرح بازآفرینی شهری استان با بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجرا است که از این تعداد چهار طرح بازآفرینی در بجنورد، چهار طرح بازآفرینی در شیروان و سه طرح نیز در اسفراین در دست اجرا است.

سید علی میرکریمی با بیان اینکه برای تکمیل این طرح ها بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است اظهار کرد: تلاش داریم تا این پروژه ها تا ۲ سال آتی تکمیل و به بهره برداری برسد.

وی تصریح کرد: مطالعات بازآفرینی شهری در شهرهای مختلف خراسان شمالی انجام شده است.

میرکریمی با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم توجه ویژه ای به نوسازی بافت فرسوده شده است گفت: در این دولت نوسازی بافت فرسوده به محرومیت زدایی سوق یافته و تلاش بر این است تا توانمندسازی محله ها سرعت گیرد که این امر با مشارکت دادن مردم و ساکنان محلات هدف بازآفرینی شهری در این مهم محقق می شود.

وی، سکونت مردم در منازل غیرمقاوم و غیر مستحکم را از مشکلات و دغدغه ها عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه ساکنان در بافت فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی توان مالی برای بازسازی و نوسازی منزل خود را ندارند در این باره نیازمند حمایت هستند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی با بیان اینکه دستگاه های اجرایی تکلیف دارند تا ۳۰ درصد از اعتبارات سالانه را در محلات بازآفرینی شهری هزینه کنند گفت: در صورتی که این امر محقق شود گام موثر در بازآفرینی شهری برداشته می شود.

براساس این گزارش در شهر بجنورد که ۱۵۴ هکتار بافت فرسوده وجود دارد و سکونتگاه‌های غیررسمی این شهر نیز ۵۲۳.۸ هکتار است، در مجموع از ۶۷۷.۸ هکتار بافت ناکارآمد شناسایی شده است.

شهر اسفراین ۱۰۵ هکتار و شیروان ۱۲۰ هکتار بافت فرسوده مصوب دارد و وسعت سکونت‌گاه غیررسمی این شهرها نیز ۱۹۰.۸ هکتار ثبت شده است.

همچنین وسعت بافت فرسوده در مرکز هشت شهرستان استان ۵۹۰ هکتار است و ۵۲ هزار و ۹۵۱ نفر معادل ۱۲ درصد از جمعیت این شهر ها در بافت فرسوده سکونت دارند.

وسعت سکونت گاه غیررسمی شهرهای استان ۷۱۴ هکتار است که ۸۷ هزار و ۳۵۴ نفر معادل ۲۰ درصد از جمعیت شهرهای استان در این مناطق سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha