خنجر یمنی بر قلب تجارت اسرائیل در تنگه باب المندب

زاهدان- ایرنا- کارشناس مسائل سیاسی سیستان و بلوچستان گفت: موفقیت انصارالله در طول جنگ یمن و برهه کنونی، نتیجه اعتقاد راسخ به گفتمان مقاومت و برگرفته از مکتب حاج قاسم و مرهون تفکر انقلاب اسلامی ایران است.

مجتبی شجاعی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: پس از عملیات طوفان الاقصی و حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه، نیروهای انصارالله یمن به عنوان یکی از نیروهای شجاع و تاثیرگذار محور جریان مقاومت در منطقه، اقدام به انجام عملیات‌های تلافی‌جویانه در واکنش به جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه و کرانه باختری کرده است.

وی افزود: مداخله یمن در جنگ به نفع غزه، تجسم واقعی مفهوم وحدت گروهای مقاومت منطقه از عراق و سوریه و لبنان گرفته تا یمن است.

کارشناس مسائل سیاسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: هدف قرار دادن بندر ایلات با موشک و پهپاد و توقیف کشتی برای تکمیل اختلال در بندر ایلات و خطوط دریایی منتهی به آن از جمله اقدامات شجاعانه یمنی‌ها در همراهی با مقاومت در غزه بود آن هم در محدوده‌ای استراتژیک مانند تنگه باب المندب و آب‌های دریای سرخ که برای تجارت جهانی پراهمیت هست چرا که روزانه حدود ۶.۲ میلیون بشکه نفت خام از این آبراه عبور و حدود ۳۰ درصد از تجارت جهانی گاز طبیعی از طریق این تنگه عبور می‌کند.

وی اظهار کرد: علاوه بر تأثیر جهانی این عملیات‌ها، تأثیرات اقتصادی جدی بر اسرائیل وجود دارد که نشان دهنده توانایی انصارالله در مختل کردن مسیرهای تأمین کالاهای اساسی اسرائیل از دریای سرخ و تنگه باب المندب است.

شجاعی گفت: یمنی‌ها در حدود ۹ سال اخیر درگیر جنگ بوده و از جنگی دیگر هراس هم ندارند و از سویی انگیزه لازم را هم از حیث اعتقادی و هم‌تاریخی برای درگیری با صهیونیست‌ها دارند.

وی خاطرنشان کرد: در هفته‌های اخیر به موازات تشدید حملات رژیم اسرائیل علیه غزه، ارتش یمن عرصه را بر کشتی‌های اسرائیلی که قصد عبور از تنگه باب‌المندب در دریای سرخ دارند را تنگ‌تر کرده و پیش از این هم با پهپاد و موشک، اراضی اشغالی فلسطین و به طور مشخص بندر ایلات را هدف قرار داده است.

اسرائیلی‌ها به‌شدت نگران پیامدهای اقتصادی محاصره دریایی

کارشناس مسائل سیاسی سیستان و بلوچستان افزود: تجارت دریایی رژیم صهیونیستی به شکل قابل‌توجهی وابسته به دریای سرخ است، بعد از عملی شدن تهدیدات نیروهای مسلح یمن علیه این رژیم در سایه تجاوزات اشغالگران ضد غزه، اسرائیلی‌ها به‌شدت نگران پیامدهای اقتصادی محاصره دریایی هستند که یمن ضد اسرائیل اعمال کرده است.

به گفته وی؛ استمرار عملیات نظامی از سوی ارتش یمن می‌تواند ضربات سنگینی بر پیکره تل‌آویو وارد کند؛ آن هم در برهه‌ای که ابعاد اقتصاد نابسامان رژیم صهیونیستی روز به روز بیشتر عیان می‌شود.

شجاعی ادامه داد: پس از عملیات طوفان الاقصی و متعاقبا تهاجمات و جنایات صهیونیست‌ها در قتل عام مردم غزه تصور ابتدایی این بود که تنها مقاومت اسلامی حزب‌الله لبنان پا به میدان خواهد گذاشت اما علاوه‌بر حزب‌الله، انصارالله یمن و مقاومت اسلامی در عراق نیز به میدان آمده‌اند و با وجود جنایات روزانه صهیونیست‌ها نسبت به افراد بی گناه تحرکات رزمندگان یمنی موازنه نبرد را به طرز عجیبی به نفع جبهه مقاومت تغییر داده است.

وی گفت: هدف راهبردی یمن، افزایش هزینه‌های اقتصادی و سیاسی برای رژیم صهیونیستی، آمریکا و سایر متحدان و حامیان اشغالگران و ایجاد نوعی محاصره دریایی برای اسراییل است و تا کنون نیز موفق بوده و این اقدامات پتانسیل بالایی برای فشارآوردن به اسراییل درجنگ غزه دارد.

کارشناس مسائل سیاسی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: اکنون یمنی‌ها با عِلم از اینکه یکی از مولفه‌های قدرت هر کشوری تسلط بر نقاط مهم راهبردی و تنگه‌های آبی است که می‌تواند هم کلاس بین المللی آن کشور را بالا ببرد و هم قدرت چانه زنی آن را در معادلات بین المللی افزایش دهد و نیز از جنبه گسترش حوزه نفوذ امنیتی می‌تواند سهم دولت را در برقراری امنیت تجارت بین الملل فزونی داده و به تبع آن منافع سیاسی و اقتصادی بیشتری را نصیب آن کند، تنگه باب المندب را به عنوان ایستگاه مناسبی جهت فشار به صهیونیست‌ها و حامیان آنها می‌دانند.

به گفته وی؛ در حقیقت تبدیل شدن عبدالملک الحوثی به چهره دوست داشتنی و قهرمان این روزهای منطقه و ارتقای جایگاه انصارالله در معادلات راهبردی غرب آسیا و دریای سرخ، محصول اقدام سنجیده و قاطعانه مقاومت یمن در قبال تحولات اخیر غزه است و از همین منظر انصارالله یمن توانسته از یک سو به وظیفه انسانی و دینی خود در حمایت از فلسطینیان عمل کند و از سوی دیگر، قدرت منطقه‌ای خود را به رخ رژیم کودک کش صهیونیستی و آمریکا بکشد و از طرفی در حوزه داخلی هم به انسجام بخشی گروه‌های یمنی و تقویت روحیه و اعتماد به نفس مبارزین یمنی بینجامد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha