۲۵ آذر ۱۴۰۲، ۸:۵۱
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85323378
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

بازآفرینی شهری؛ ویترین خدمات دولت سیزدهم در ملایر+فیلم

همدان- ایرنا- بازآفرینی شهری تدبیری مناسب در بازسازی بافت‌های ناکارآمد، فرسوده و تاریخی شهرهاست که به طور جدی در دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفت، با اجرای این طرح در ملایر، گام‌های بلندی در راستای پویایی و تحرک عمران شهری و افزایش رفاه مردم دومین شهر بزرگ استان همدان برداشته شده است.

به گزارش ایرنا؛ دولت مردمی سیزدهم با شتاب بخشیدن به اجرای طرح بازآفرینی شهری، فرصت خوبی را به منظور نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد فراهم کرده تا خانه‌دار شدن اقشار مختلف مردم تسهیل شده و رفاه اجتماعی در مناطق کمتر برخوردار شهری افزایش یابد.

هدف اصلی در اجرای طرح بازآفرینی شهری حفاظت و صیانت از افرادی است که در سکونت‌گاه‌های نامناسب و ناکارآمد با بافت‌های ضعیف، مشکل‌دار و فرسوده شهری زندگی می‌کنند که در مواجهه با حوادث طبیعی و غیرطبیعی با خطر روبرو هستند.

بر اساس طرح ملی بازآفرینی شهری ، مقرر شده سالانه ۱۰ درصد بافت فرسوده و ناکارآمد شهری در سطح کشور ساماندهی و بازسازی شود، در همین راستا بازآفرینی ۸۵۰ هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد شهری ملایر نیز در دستور کار مدیران شهری قرار گرفت تا این طرح ملی به عنوان ویترین خدمات دولت در جهان شهر ملایر تلقی شود.

محله‌هایی همچون نفت سیاه(شهید زرینی)، شمس‌آباد، ناسیونال، جعفرآباد، امامزاده عبداله(ع)، سرجو(جویبار) و به عنوان بافت فرسوده این شهر به شمار روند که اجرای بازآفرینی شهری در آنها هدف گذاری شده است.

به گفته شهردار ملایر طی پنج سال گذشته بازآفرینی به قاموس شهرسازی اضافه شد و با توسعه بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیر رسمی و وارد شدن آسیب‌های جدی به این محله‌ها، شورای عالی معماری شهرسازی به این نتیجه رسید طرح جامعی نسبت به این موضوع داشته باشد که همه موضوعات بافت فرسوه، بافت تاریخی، سکونتگاه‌های غیر رسمی و حاشیه شهر را شامل می‌شود.

در این راستا ستاد بازآفرینی شهری در این شهرستان به ریاست فرماندار ویژه ملایر و دبیری شهرداری تشکیل و به طور جدی شروع به کار کرد و هدف آن این است که سطح خدمات‌رسانی را به متوسط سطح خدمات‌رسانی در سایر نقاط شهر برساند.

بازآفرینی شهری؛ ویترین خدمات دولت سیزدهم در ملایر+فیلم

بازآفرینی شهری به ملایر رنگ و لُعاب بیشتری بخشید

شهردار ملایر در همین رابطه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا با تاکید بر اینکه ارتقای این محلات با اجرای طرح بارآفرینی باید ارتقا پیدا کند،گفت: بر اساس ضوابط و مقررات ستاد بازآفرینی شهری، دستگاه‌های ذیربط موظفند ۳۰ درصد اعتبارات خود را هر ساله در محلات بازآفرینی هزینه و پروژه‌های کالبدی، فرهنگی و اجتماعی در این محلات اجرا کنند.

«مجید فرجی» تاکید کرد: از ابتدای دولت سیزدهم بازآفرینی شهری رنگ و بوی بهتری گرفت و با پیگیری‌های مجدانه استاندار همدان و فرماندار ملایر، در نظر گرفتن اعتبارات بهتر، مصوب شدن قوانین به‌روزتر در مجلس، اعمال دستورالعمل‌های بهتر از سوی وزارت راه و شهرسازی و تخصیص سهمیه‌هایی برای اخذ مسکن ملی در این محلات، موجب شد رونق بهتری در این محلات داشته باشیم.

به گفته وی، محدوده بازآفرینی شهری ملایر ۸۵۰ هکتار است که به صورت شاخص شامل پنج محله شمس‌آباد، جویبار، شهید زرینی، امامزاده عبدالله(ع) و جعفرآباد است و مرکز شهر نیز شامل این محلات بازآفرینی می شود، از این میزان بافت فرسوده ۱۷۰ هکتار، سکونت گاه‌های غیررسمی ۲۰۰ هکتار و بافت تاریخی ۱۱۰ هکتار را شامل می‌شود و بافت ناکارآمد شهری و حاشیه‌ای نیز شامل بازآفرینی است و برای هر محله یک ضابطه، دستورالعمل و مقررات خاصی دارد.

محله سرجو (جویبار) که یکی از محلات هدف بازآفرینی است، با اقدامات خوب شهرداری و دستگاه‌های مختلف، رنگ و لعاب بهتری گرفته و تاکنون فاضلاب شهری محله جویبار که از سال‌های قبل شروع شده، رو به اتمام است.

شهردار ملایر با اشاره به اینکه برای هر کدام از این محله‌ها برنامه تدوین کردیم و طبق نظر اعضای شورای اسلامی شهر و شهرداری، تصمیم گرفتیم بازآفرینی شهری را محله به محله اجرا کنیم و اقدامات در محله‌های خاص با سرعت بیشتری انجام و برابر نظر مشاور طرح فرهنگسرا، درمانگاه و سایر امکانات رفاهی، فرهنگی و عمرانی ایجاد و سپس سراغ محله دیگر برویم.

محله سرجو (جویبار) که یکی از محلات هدف بازآفرینی است، با اقدامات خوب شهرداری و دستگاه‌های مختلف، این محله رنگ و لعاب بهتری گرفته و فاضلاب شهری محله جویبار که از سال‌های قبل شروع شده، رو به اتمام است و درمانگاه اجرا و از محل اعتبارات بازآفرینی این پروژه تکمیل و بزودی افتتاح خواهد شد.

یکی از اقدامات خوب شهرداری ملایر، ایجاد سرای محله و ساختمان شهید «احمدرضا احدی» با اعتباری بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال بود که امسال به بهره‌برداری رسید و آسفالت و جدول‌گذاری این محله نیز طی سال‌های گذشته انجام شد که در دست تکمیل است، احداث پارک حاشیه‌ای در کنار بلوار کریم‌خان زند نیز در این محله در شُرف افتتاح است.

بازآفرینی شهری؛ ویترین خدمات دولت سیزدهم در ملایر+فیلم

پایان دغدغه جمع‌آوری آبهای سطحی در محله شمس‌آباد

به گفته فرجی؛ علاوه بر این اقدامات خوب در محله جویبار ملایر، طی توافق‌هایی که با مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان داشتیم، کتابخانه مرکز فرهنگی شهید احدی در یکی از طبقه‌های این ساختمان به متراژ ۵۰۰ مترمربع یکی دو ماه آینده به عنوان هدیه‌ای برای اهالی این محله افتتاح می‌شود.

شمس‌آباد نیز یکی از محله‌های هدف بازآفرینی شهری است که در اولویت‌های نخست شهرداری برای اجرای این طرح قرار دارد.

به گفته شهردار ملایر، جمع‌آوری آب‌های سطحی این محله یکی از مشکلات و دغدغه‌های مهم ما بود که به دلیل ارتفاع پایین‌تر این محله، در زمان بارندگی دچار آبگرفتگی می‌شد و برای تخلیه آن با مشکلاتی مواجه بودیم که برنامه‌ریزی مدونی در این زمینه انجام و در ۲ قسمت از این محله در ناسیونال و خیابان پمپ بنزین، ۲ کانال احداث و در باند کندرو محمدملایری و ۲ باند رفت و برگشت، لوله‌های جمع‌آوری آبهای سطحی طراحی شد.

فرجی ادامه داد: در داخل معبر فاضلاب شهری که به سمت تصفیه‌خانه می‌رود، در حال ایجاد یک کانال جمع‌آوری آب‌های سطحی هستیم که بالغ بر ۵۰۰ میلیارد ریال برای اجرای این پروژه هزینه کردیم که برای کل شهر مفید است و به سرعت در حال تکمیل آن هستیم.

وی احداث پارک گلستان، مرکز فرهنگی با همکاری سپاه ناحیه ملایر، آسفالت و جدولگذاری، محصور کردن گلزار شهدا، بهبود وضعیت معابر و دسترسی‌ها و آغاز عملیات اجرایی ساخت درمانگاه را از دیگر طرح‌ها در محله شمس‌آباد با همکاری دستگاه‌های مرتبط برشمرد و گفت: با توجه به جمعیت بالای این محله، نگاه ویژه‌تری به این بخش از شهر داریم تا اجرای این طرح‌ها، محله چهره بهتری به خود بگیرد.

بازآفرینی شهری؛ ویترین خدمات دولت سیزدهم در ملایر+فیلم

بازآفرینی محله شهید زرینی با اقدام جهادی

بهبود وضعیت محله نفت سیاه(شهید زرینی) به عنوان یکی از محلات کم برخوردار شهر امسال به همت جهادی شهرداری و دستگاه‌های اجرایی مرتبط به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفت و با توجه به توضیحات شهردار ملایر، به دلیل نبود زمین شهرداری نسبت به تملک ملک در این محله اقدام و حدود هفت هزار مترمربع در این محله زمین خریداری شد.

با انجام این کار احداث پارک و معبرکشی، جدول گذاری و آسفالت در دستور کار قرار گرفت، همجوار پارک نیز زمینی به عنوان یک مرکز آموزشی در نظر گرفته شد که در صورت اقدام آموزش و پرورش و نوسازی مدارس، امکان احداث مدرسه در این محله وجود دارد.

فرجی بیان کرد: از سال‌های گذشته زمینی در محله شهید زرینی به مساحت ۱۳۰۰ مترمربع در اختیار داشتیم که برای احداث مرکز فرهنگی اختصاص دادیم و مراحل ساخت آن با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی رو به اتمام است و در کنار آن هم یک مرکز کارآفرینی که نیاز این محله و سرپرستان خانوار است، احداث خواهد شد.

شهردار ملایر: در محله شهید زرینی پیرو مذاکراتی با بزرگان و اهالی محل، تصمیم گرفتیم مرکز کارآفرینی در این محل احداث کنیم که با پیشرفت ۹۰ درصد در حال تکمیل است و دهه فجر افتتاح خواهد شد.

وی ادامه داد: در این محله افراد پیگیر و جهادی هستند که اقدامات بسیار خوبی در حوزه اشتغال بانوان انجام می‌دهند، اما فضای مناسبی در اختیار نداشتند که پیرو مذاکرات با بزرگان و اهالی محل، تصمیم گرفتیم مرکز کارآفرینی در این محل احداث کنیم که با پیشرفت ۹۰ درصد در حال تکمیل است و دهه فجر امسال افتتاح خواهد شد.

شهردار ملایر همچنین به آسفالت بلوار ملت و تلاش برای حل مشکلات سد معبر در این محل را از دیگر اقدامات برشمرد و اظهار داشت: محله شهید زرینی فضای بیشتری برای کار دارد و در سال‌های پیش‌رو توسعه و پیشرفت خوبی در این محله اتفاق می‌افتد و در محلات دیگر هدف بازآفرینی شهری همچون امامزاده عبدالله(ع) و جعفرآباد نیز اقداماتی این چنینی انجام خواهد شود.

فرجی بیان کرد: در محله جعفرآباد زمینی را در اختیار داشتیم که برای بازی و تفریح کودکان مناسب بود و در همین راستا زمین را محصور کردیم و بوستانی به نام «بوستان هنر» در کنار این محل بازی، در نظر گرفتم که در حال استفاده است و علاوه بر اقدامات کالبدی و عمرانی، برنامه‌های فرهنگی، ورزشی و اردوی یک‌روزه سینما و بازدید از اردوگاه فجر، نیز با همکاری مسوولان جهادی طراحی و در مناسبت‌های مختلف اجرا می‌شود.

بازآفرینی شهری؛ ویترین خدمات دولت سیزدهم در ملایر+فیلم

طرح تشویقی ۱۹ گانه در محله‌های بازآفرینی شهری

به‌تازگی دولت به منظور نجات جان مردم از بلایای طبیعی همچون سیل و زلزله و رهایی از زندگی در بافت فرسوده و رونق ساخت مسکن، طرح تشویقی را با ۱۹ بند اعمال کرد که این طرح‌ها در چهار گروه شامل بازآفرینی یکپارچه در مقیاس بلوک شهری، نوسازی در مقیاس محورهای اصلی محله‌ای، نوسازی در عمق بافت فرسوده شهری و نوسازی قطعات غیرقابل تجمیع شده است و انگیزه مناسبی برای مالکان و سرمایه‌گذاران برای مسکن‌سازی را فراهم کرد.

در همین رابطه شهرار ملایر توضیحاتی را درباره این طرح تشویقی ارایه کرد و گفت: شرکت بازآفرینی شهری بسته تشویقی در نظر گرفت که مورد تصویب شورای عالی معماری شهرسازی قرار گرفت و به بسته ۱۹ گانه تشویقی کالبدی بافت‌های فرسوده و بازآفرینی شهری معروف است و در ۲ گروه اصلی بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیر رسمی تقسیم می‌شود، اما در بافت تاریخی نمی‌توانیم از این بسته استفاده کنیم.

فرجی اظهار کرد: در محلات بافت فرسوده که ریزدانگی زیاد است و مساحت پلاک‌ها کم است، چنانچه شهروندان ۲ پلاک ۱۰۰ متری و ۱۵۰ متری را تجمیع و به حداقل مساحت ۲۰۰ متر برسانند، ۲ طبقه بیشتر تراکم داده می‌شود، هم‌کف تجاری و ۸۰ درصد سطح اشغال داده می‌شود.

وی با ارایه توضیحاتی درباره گروه دوم و سوم این بسته تشویقی، گفت: گروه سوم شامل کلیه معابر می‌شود و شامل پنج درصد سطح اشغال است و یک طبقه تشویقی داده می‌شود، در صورتی که تجمیع هم نشود و متراژ ۲۰۰ متر مربع باشد، در مورد سکونتگاه‌های غیررسمی نیز هر چه ضوابط طرح تفصیلی گفته باشد، می‌توانیم از بسته تشویقی استفاده و نوسازی را انجام دهیم.

بازآفرینی شهری؛ ویترین خدمات دولت سیزدهم در ملایر+فیلم

شهرداری پنج هزار میلیارد ریال برای بازآفرینی محلات ملایر هزینه کرد

به گفته شهردار ملایر؛ سهمیه استان همدان در بازآفرینی شهری ۱۵ هزار واحد است که اگر بتوانیم تا انتهای سال این میزان واحد را به ظرفیت حداکثر ۷۰۰ واحد مسکونی در این محلات برسانیم، به اهدافمان دست پیدا کرده‌ایم.

فرجی تاکید کرد: با توجه به اینکه طرح تشویقی تازه ابلاغ شده، تاکنون حدود ۱۷۰ واحد توانستیم پروانه صادر کنیم، در تلاش هستیم این تعداد را به ۷۰۰ واحد برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: مشکل دیگر ما بافت تاریخی است که در درون بافت فرسوده شهری قرار گرفته و تا اندازه‌ای نوسازی آنها با مشکل مواجه می‌شود که با توجه به قول مساعد مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان و همراهی رئیس اداره میراث فرهنگی ملایر، وضعیت ۱۱۰ هکتار محلات تاریخی بهتر خواهد شد.

شهردار ملایر با بیان اینکه ملایر بعد از همدان در جایگاه دوم اجرای طرح بازآفرینی شهری قرار دارد، اظهار داشت: طی سال‌های اخیر بیش از پنج هزار میلیارد ریال توسط شهرداری برای محلات بازآفرینی شهری ملایر هزینه شده و چون اعتبارات به صورت شناور است، دستگاه‌های اجرایی باید برای جذب آن پیگیر باشند و این اعتبارات را داخل این محدوده‌ها هزینه کنند.

به گزارش ایرنا؛ حدود ۸۵۰ هکتار از سطح شهر ملایر به عنوان محله و محدوده بازآفرینی شهری در نظر گرفته شده که حدود ۳۹ درصد از سطح شهر را شامل می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha