۲۴ آذر ۱۴۰۲، ۸:۳۸
کد خبر: 85322768
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هنر تعزیه در استان یزد نیازمند توجه و حمایت بیشتر است+ فیلم

یزد-ایرنا-مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد گفت: تعزیه و شبیه‌خوانی که از هنرهای آیینی و نمایشی کهن است و قدمت چند صدساله دارد در این استان نیازمند توجه و حمایت بیشتر است.

به گزارش ایرنا ،احسان عابدی، پنجشنبه شب در آیین اختتامیه نخستین سوگواره استانی شبیه خوانی استعدادیابی نوجوانان و جوانان راوی رزم استان در تفت، افزود: هنر تعزیه مورد استقبال مردم نیز قرار دارد که در قالب آن به یاد واقعه کربلا و قیام امام حسین(ع) به سوگواری می‌پردازند و استان یزد گروه‌های مختلف تعزیه‌خوانی دارد و کمتر شهر و روستایی در استان است که گروه تعزیه نداشته باشد.

وی ادامه داد:این ظرفیت عظیم که نسل به نسل منتقل شده و تداوم دارد را باید به جهانیان نشان دهیم و با ورود نسل جدید به این عرصه تقویت شود و نباید اجازه دهیم با تغییر نسل، این هنر تضعیف شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد با اشاره به برنامه ریزی برای برگزاری سوگواره استعدادیابی شبیه‌خوانی نوجوانان و جوانان در استان ، گفت: با توجه به سابقه شهرستان تفت در زمینه تعزیه‌خوانی، این شهرستان میزبان این سوگواره استانی شد.

عابدی ادامه داد: در دولت سیزدهم اقدامات زیادی برای حفظ و احیاء هنرهای سنتی و آیینی همچون تعزیه خوانی و چاوشی خوانی در استان یزد انجام شد و این سوگواره باهدف استعدادیابی نوجوانان و جوانان در شبیه‌خوانی، رونق بخشیدن به نمایش آیینی مذهبی شبیه‌خوانی در بین نوجوانان و جوانان در دستور کار قرار گرفت.

وی اظهار داشت: تلاش می شود با برگزاری رویدادهای مختلف این هنر به فراموشی سپرده نشود همچنین امیدواریم با همراهی بیشتر فعالین این عرصه و با تشکیل انجمن ها و تشکل های تعزیه ،نسبت به گسترش و حمایت بیشتر از این هنر اقدام شود.

احمد ذاکری رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان تفت و مسئول اجرایی این سوگواره نیز در این مراسم گفت: سوگواره راوی رزم تفت با استقبال مردمی مواجه شد و در راستای تشویق نسل نوجوان و جوانان برای زنده نگه داشتن هنربومی و آئینی تعزیه‌خوانی این سوگواره می تواند نقش مؤثری داشته باشد همچنین به منظور تقدیر از پیشکسوتان این عرصه نیز عبدالله اسلام منش و محمد مهدی شکاری دو نفر از پیشکسوتان تعزیه تفت نیز تقدیر شدند.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد نیز در حاشیه مراسم اختتامیه نخستین سوگواره استانی شبیه خوانی استعداد یابی نوجوانان و جوانان ( راوی رزم ) که در محل حسینیه گرمسیر شهر تفت برگزار شد، گفت: نفرات برگزیده نخستین سوگواره راوی رزم با انتخاب هیئت داوران و بعد از دو روز رقابت در بخش نوجوانان ۱۲ الی ۱۸ سال در قسمت موافق خوانی نوجوانان ، امین صالحی از یزد رتبه اول و محمد طاها افخمی از اردکان و محمد مهدی گنجی از اشکذر به صورت مشترک رتبه دوم و محمد رضا زعیم از تفت و محمد صالح زارع از یزد نیز به صورت مشترک رتبه سوم را کسب کردند.

سید عباس دهقان افزود: همچنین در بخش موافق خوانی نوجوانان و توسط هیئت داوران امیر حسین نایبی و آرمان زارع زاده از مهریز و محمد طاها باقری از بافق شایسته تقدیر معرفی و تجلیل شدند.

وی ادامه داد: در بخش مخالف خوانی نوجوانان رتبه اول بصورت مشترک به علیرضا زعیم از تفت و مجتبی هاتفی از اردکان رسید و امیر ارسلان محمدیان از میبد رتبه دوم و ابوالفضل کافوری از اردکان رتبه سوم و محمد طاها قصاب باشی از مروست و محمد فیضی از تفت شایسته تقدیر انتخاب و تجلیل شدند.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد گفت: هیئت داوران در بخش موزیک نوجوانان ،کسی را حائز رتبه اول ندانست و محمد سجاد حسنی از اردکان رتبه دوم و محمد مهدی محمد آبادی از یزد رتبه سوم را کسب کردند .

دهقان ادامه داد: در بخش جوانان ۱۸ الی ۳۰ سال و در قسمت موافق خوانی جوانان، نوید احسانی خواه از یزد رتبه اول و مهدی پور صادق از یزد رتبه دوم و سید علی موسوی از یزد و رضا ادبی از اردکان نیز به صورت مشترک رتبه سوم را کسب کردند همچنین محمد اسماعیل شریف از تفت و سید سعید حسینی از مهریز شایسته تقدیر شدند.

وی افزود: در بخش مخالف خوانی جوانان نیز رتبه اول بصورت مشترک به امیر حسین دهقانی از اشکذر و علی محمد زارع شاهی از میبد رسید و علی زارع هراتی از یزد و مصطفی مکی از میبد رتبه دوم و منصور طلائیان از بهاباد و ابوالفضل زارع از میبد نیز مشترکا رتبه سوم را کسب کردند و سید محمد صادق موسوی از تفت و ابوالفضل سلطانی از ابرکوه نیز شایسته تقدیر شدند.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد گفت: در بخش موزیک جوانان نیز حمید رضا بیکی از میبد رتبه اول ، ابوالفضل حاجی زینلی وسید حسین موسوی از یزد رتبه سوم و ابوالفضل اشرف زاده از اردکان و محمد امین افخمی از مروست نیز به صورت مشترک رتبه سوم این بخش را کسب کردند.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha