۱۹ آذر ۱۴۰۲، ۱۱:۰۶
کد خبر: 85317210
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۶۱ اثر به بخش نهایی سوگواره استانی راوی رزم تفت راه یافت

یزد- ایرنا- معاون امور هنری وسینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد گفت: از بین ۹۷ اثر رسیده به دبیرخانه سوگواره استانی شبیه خوانی راوی رزم تفت، ۶۱ اثر توسط هیات داوران انتخاب و به بخش نهایی این سوگواره راه یافت.

سیدعباس دهقان طرزجانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: از مجموع ۶۱ راه یافته به بخش نهایی سوگواره ، ۳۰ اثر در بخش نوجوانان و ۳۱ اثر نیز در بخش جوانان به رقابت خواهند پرداخت .

وی ادامه داد: نوجوانان و جوانان راه یافته به بخش حضوری سوگواره در روزهای چهارشنبه ۲۲ و پنجشنبه ۲۳ آذر ماه همزمان با ایام فاطمیه در ۲ نوبت صبح و عصر به رقابت می‌پردازند و اختتامیه سوگواره نیز پنجشنبه بعد از نماز مغرب و عشاء در حسینیه گرمسیر تفت برگزار می‌شود.

۶۱ اثر به بخش نهایی سوگواره استانی راوی رزم تفت راه یافت

معاون امور هنری وسینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد گفت: نخستین سوگواره استانی شبیه خوانی راوی رزم با هدف شناسایی و استعدادیابی نوجوانان و جوانان استان در زمینه هنر آیینی مذهبی تعزیه خوانی در حسینیه بیت‌العباس محله گرمسیر تفت برگزار می شود .

دبیر تخصصی نخستین سوگواره استانی شبیه خوانی راوی رزم تفت نیز در گفت و گو با ایرنا گفت: شرکت‌کنندگان در بخش حضوری سوگواره باید نسخه مناسب و صحیح یکی از مجالس تعزیه را انتخاب و اجرای مناسبی از آن داشته باشند، استفاده از لباس مناسب نقش در هنگام اجرا برای داوری ضروری است.

محمد رسول شجاعی تفتی افزود: چنانچه هنگام اجرا نیاز به نقش مکمل و یا نسخه خوان دیگری است، حتما باید با لباس کامل حضور یابد و نقش مکمل را اجرا کند، البته اجرای مکمل مورد داوری قرار نخواهد گرفت و صرفا برای اجرای بهتر شرکت کننده اصلی خواهد بود .

وی ادامه داد: نوازندگان در بخش موزیک تعزیه نیز حتما سازهای مورد نیاز و نوازندگان مکمل موزیک تعزیه را در صورت نیاز همراه داشته باشند و حتما باید ملودی‌های رایج در مجالس تعزیه را نوازندگی کنند.

دبیر تخصصی نخستین سوگواره استانی شبیه خوانی راوی رزم تفت گفت: برای اجرای نقش های اولیا خوان استفاده از دکلمه خوانی ممنوع است و حتما باید نقش با حالت آوازی مناسب اجرا شود، همچنین حضور افراد برگزیده در مراسم اختتامیه برای دریافت جوایز الزامی است.

شجاعی تفتی اظهار داشت: در مرحله ارزیابی و داوری حضوری سوگواره، خلاقیت های هنری شرکت کنندگان نیز مورد توجه و ارزیابی قرار می گیرد و هر فرد برای اجرای نقش مورد نظر خود و یا نوازندگی ساز مورد نظر فقط ۵ دقیقه زمان خواهد داشت و داوران مختارند به محض احساس کفایت اجرا نسبت به قطع آن اقدام کنند.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان تفت و دبیر اجرایی نخستین سوگواره استانی شبیه خوانی راوی رزم نیز در گفت و گو با ایرنا گفت: عزاداری دهه اول محرم حسینیه امام (شاه ولی) و نخل گردانی این حسینیه در تاریخ ۳۰ فروردین ۱۳۸۸ با شماره ۳۱ در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است .

احمد ذاکری ادامه داد: هنر تعزیه خوانی نیز از دیر باز در همه نقاط شهرستان تفت اجرا می شده و چاووشی خوانی، روضه خوانی، عزاداری هیات‌های محلات و نخل‌برداری از برنامه‌هایی است که به صورت ویژه در ماه محرم برگزار می‌شود .

وی از علاقه مندان به ائمه اطهار و امام حسین (ع) و هنر تعزیه دعوت کرد که در این رویداد معنوی و مذهبی مشارکت کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha