۲۱ آذر ۱۴۰۲، ۱۰:۳۷
کد خبرنگار: 5521
کد خبر: 85319700
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

زمان مصرف هیومیک اسید برای گیاهان زراعی و باغی

۲۱ آذر ۱۴۰۲، ۱۰:۳۷
کد خبر: 85319700
زمان مصرف هیومیک اسید برای گیاهان زراعی و باغی

با توجه به گسترش کشاورزی مدرن و کنار رفتن کشاورزی به شیوه سنتی، اطلاع از شرایط عمومی و کمبودهای خاک و گیاه، بسیار اهمیت دارد. چراکه با شناخت کمبودها، می‌توان راهکارهای مناسب را در پیش گرفت و نیازهای خاک و گیاه را تأمین نمود.

با توجه به گسترش کشاورزی مدرن و کنار رفتن کشاورزی به شیوه سنتی به مرور زمان، اطلاع از شرایط عمومی و کمبودهای خاک و گیاه، بسیار اهمیت دارد. چراکه با شناخت کمبودها، می‌توان راهکارهای مناسب را در پیش گرفت و نیازهای خاک و گیاه را تأمین نمود. هیومیک اسید، یکی از پرطرفدارترین و پرکابردترین کودهای آلی است که به سبب مزایایی که به همراه دارد، توسط بسیاری از کشاورزان، باغداران و علاقه‌مندان به کشاورزی استفاده می‌شود.

در این رابطه، یکی از موارد مهم، اطلاع از زمان مناسب استفاده از هیومیک اسید برای گیاهان زراعی و باغی است. از آن‌جایی که مصرف‌کنندگان هیومیک اسید به دنبال دستیابی به حداکثر مزایا هستند، زمان و مقدار مصرف هیومیک اسید اهمیت پیدا می‌کند.

در ادامه این مقاله، زمان مصرف این کود بی‌نظیر و انقلاب صنعت کشاورزی را بررسی خواهیم نمود.

زمان مصرف هیومیک اسید

به‌طور کلی زمان مصرف هیومیک اسید، متناسب با نوع گیاه، شرایط خاک و آب‌وهوا متفاوت است. به همین دلیل، زمان مصرف این کود را بر اساس نوع گیاه و محصول ذکر خواهیم کرد:

زمان مصرف هیومیک اسید برای گیاهان باغی

به‌طور کلی اولین زمان مصرف هیومیک اسید برای گیاهان باغی، قبل از بیدارشدن درختان از خواب زمستانی و در ابتدای فصل رشد است. چراکه در این زمان، گیاهان به‌دلیل بیدارشدن از خواب زمستانی بسیار ضعیف بوده و به تقویت نیاز دارند. و با توجه به اینکه ریشه نیز به دلایل شرایط خاص خود، نمی‌تواند به خوبی مواد غذایی را جذب کند، قراردادن مواد غذایی در دسترس گیاه و ریشه بسیار مهم است. توجه داشته باشید که کوددهی در این زمان، باید به همراه آبیاری انجام شود.

دومین زمان پراهمیت در کوددهی گیاهان باغی به وسیله هیومیک اسید، زمانی است که تشکیل میوه اتفاق می‌افتد. در این زمان، درخت توان زیادی برای تشکیل میوه از دست می‌دهد و این انرژی و توان از دست رفته می‌تواند به وسیله هیومیک اسید جبران شود.

همچنین زمان مصرف هیومیک اسید برای برخی از گیاهان باغی در زیر آمده است:

زمان مصرف هیومیک اسید برای انگور

در زمان متورم‌شدن جوانه‌ها و جوانه‌زنی

در زمان ظاهرشدن خوشه میوه

در زمان ارزنی‌شدن شکل میوه

در زمان غوره‌شدن میوه

زمان مصرف هیومیک اسید برای بادام

در ابتدای بهار و زمان شروع رشد گیاه

در زمان تشکیل میوه و شروع حجیم‌شدن میوه

قبل از برداشت محصول

زمان مصرف هیومیک اسید برای پسته

از اوایل پاییز تا اواخر زمستان

زمان مصرف هیومیک اسید برای گیاهان زراعی

بهترین زمان برای مصرف هیومیک اسید برای گیاهان زراعی، قبل از آغاز فرآیند کاشت است. به‌طور کلی بهترین کار، آغشته‌کردن بذرها به محلول هیومیک اسید است. در واقع، با این کار قدرت جوانه‌رنی بذرها در هنگام قرارگیری در خاک چندین برابر می‌شود.

همچنین در صورتی که امکان قراردادن بذرها در محلول هیومیک اسید وجود ندارد، می‌توان کوددهی را هم‌زمان با اولین آبیاری پس از کشت انجام داد. همانند قراردادن بذرها در محلول، این شیوه از کوددهی نیز باعث افزایش قدرت جوانه‌زنی بذرها می‌شود.

زمان مصرف هیومیک اسید برای گیاهان زراعی و باغی

زمان مصرف هیومیک اسید برای برخی از گیاهان زراعی در زیر آمده است:

زمان مصرف هیومیک اسید برای گندم

همراه اولین آبیاری

هنگام پنجه زنی یا خوشه دهی

دو هفته قبل از برداشت نهایی محصول

زمان مصرف هیومیک اسید برای برنج

از زمان آغاز رشد گیاه تا انتهای برداشت

مزایای مصرف هیومیک اسید برای گیاهان باغی و زراعی

به‌طور کلی، مصرف هیومیک اسید مزایای متعددی به همراه دارد. در واقع اصلی‌ترین دلیل استفاده گسترده از هیومیک اسید را می‌توان ناشی از مزایای متعدد این کود شگفت‌انگیز دانست. از جمله مزایای این کود انحصاری می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

بهبود کمیت و کیفیت گیاهان

بهبود ریشه‌زایی

کاهش نیاز به مصرف کودهای شیمیایی در بلندمدت

افزایش مقاومت گیاه نسبت به تنش‌های گوناگون

بهبود رشد گیاه

سهولت جذب عناصر غذایی توسط گیاه

تنظیم ph خاک

کاهش آبشویی

جذب بهتر نور خورشید

و...

جمع‌بندی

در این مقاله تلاش کردیم تا بهترین زمان مصرف هیومیک اسید برای گیاهان باغی و زراعی را به تفکیک بررسی کنیم. همانطور که مطالعه نمودید، این کود شگفت‌انگیز به‌دلیل مزایایی که به همراه دارد، به انتخاب اول کشاورزان، باغداران و افراد علاقه‌مند به گل‌وگیاه تبدیل شده است. به‌طور خلاصه، بهترین زمان و میزان مصرف هیومیک اسید با توجه به نوع گیاه، شرایط خاک و آب‌وهوا متفاوت بوده و افرادی که قصد مصرف این کود را دارند، برای نتیجه‌گیری بهتر می‌توانند با متخصصان این حوزه مشورت کنند.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha