مدیر کل استاندارد خراسان رضوی: درج وزن تقریبی روی بسته بندی کالاها ممنوع شد

مشهد-ایرنا- مدیر کل استاندارد خراسان رضوی گفت: درج وزن تقریبی یا "وزن رواداری" و یا همان "وزن خالص به علاوه منها" بر روی بسته بندی کالاهای مصرفی به دلیل سوء استفاده برخی تولیدکنندکان ممنوع شده است و واحدهای تولیدی استان فقط تا پایان امسال فرصت دارند برچسب های قدیمی را مصرف کنند.

محمد سجادی عطار روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: به واحدهای تولیدی اطلاع رسانی شده است که فقط وزن خالص را روی بسته بندی تولیدات خود درج کنند.

وی ادامه داد: البته این به معنای عدم وقوع خطا در فرایند توزین واحد صنعتی و تولیدی نیست و خطا در حد مورد تایید اداره استاندارد قابل قبول است اما پیش از این با درج وزن رواداری، برخی واحدهای صنعتی توزین خود را مطابق کاهش وزن تنظیم می کردند.

مدیر کل استاندارد خراسان رضوی گفت: هم اکنون عدم تطبیق وزن درج شده با وزن کالا با شرایط خاصی مورد قبول است، یعنی مطابق شیوه نامه های موجود اگر در بازرسی یک کالای بسته بندی با وزن نیم کیلوگرم، به صورت اتفاقی وزن ۵۰ قوطی اندازه گیری شود، میزان ثبت کاهش وزن خالص نباید بیشتر از ۱۵ گرم باشد و وقوع خطا نباید از سه قوطی در مجموعه ۵۰ تایی افزون تر شود.

سجادی افزود: ثبت وزن بیش از ۱۵ گرم در بیش از سه قوطی مصداق کم فروشی و تخلف محسوب می شود حال آن که قبلا با درج "وزن رواداری" مردم و تولید کنندگان کاهش وزن ۱۵ گرم در هر قوطی را مجاز تلقی می کردند که تخلف بود.

وی اضافه کرد: به واسطه سوء استفاده از قانون رواداری استاندارد، همه تولید کنندگان تا پایان سال جاری مهلت دارند برچسب کالاهای خود را تغییر دهند و از این پس تولیدکنندگان حق ندارند عبارت "وزن خالص به علاوه/ منهای وزن" را روی برچسب بزنند و فقط باید وزن خالص را قید کنند.

مدیر کل استاندارد خراسان رضوی به موضوع مقابله این اداره با کم فروشی و عرضه محصول با وزن کمتر از میزان درج شده، در طرح «پیش بسته بندی» اشاره کرد و گفت: این طرح از سال قبل آغاز شد و متاسفانه پس از تهیه هزاران نمونه از مواد غذایی بسته بندی سطح بازار و انبارها و مراکز تولید مشخص شد، وزن ۵۴ درصد نمونه ها با میزان درج شده روی کالا تطابق نداشته است.

سجادی افزود: با تداوم طرح پیش بسته بندی و صدور تذکرها، نتیجه پایش ها تا پاییز امسال از ۸۴۳ قلم کالای خوراکی نشان داد، عدم تطبیق وزن ها به ۲۵ درصد رسیده است و در ادامه هدف گذاری شد تا کم فروشی ها تا پایان سال به کمتر از ۱۰ درصد برسد.

هزار و ۶ قلم کالا و خدمات در کشور مشمول استاندارد اجباری است و هم اکنون هزار و ۹۵۳ واحد تولیدی و خدماتی در خراسان رضوی پروانه استاندارد دارند و برای ۲ هزار و ۷۳۲ محصول و خدمت نیز پروانه استفاده از نشان استاندارد اجباری صادر شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha