۱۹ آذر ۱۴۰۲، ۷:۴۶
کد خبرنگار: 1278
کد خبر: 85316464
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

توان‌یابان و جانبازان زنجان چشم به راه حمایت‌های ورزشی

زنجان - ایرنا - فعالیت‌های ورزشی یکی از نیازهای اساسی ۱۸ هزار جانباز و توان‌یاب استان زنجان است که از کمبود زیرساختها و امکانات ورزشی رنج می‌برند و نبود ورزشگاه‌های اختصاصی و حمایت لازم برای ایاب و ذهاب عمده مشکلات این ورزشکاران است.

به گزارش خبرنگار ایرنا،‌ ورزش افراد با سلامت جسمانی و عادی راهکاری برای ارتقای سطح سلامت و جلوگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری های اکتسابی به شمار می رود اما ورزش برای معلولان و جانبازان به این جهت از حساسیت و ضرورت بالایی برخوردار است که علاوه بر افزایش توان جسمانی و روحیه آنها مانع از تشدید بسیاری از بیماری ها و جلوگیری از عوارض ثانویه معلولیت می شود.

با توجه به اینکه بیش از ۱۰ درصد افراد جامعه را معلولان و کم توانان تشکیل می دهند، برنامه ریزی برای فعالیت های ورزشی و تامین زیرساختهای لازم برای سهولت در دسترسی آنان به اماکن و تجهیزات ورزشی جزوی از تکالیف و وظایف خطیر مسوولان و دولتمردان است.

۱۰ درصد افراد جامعه را معلولان تشکیل می دهند که بهره مندی از امکانات و فرصتهای برابر حق مسلم آنان محسوب می شود.ورزش برای معلولان و جانبازان تنها با هدف و دیدگاه قهرمانی آن نیست بلکه ورود توان یابان به دنیای ورزش عاملی بر بازگرداندن آنان به اجتماع، ایجاد شور و نشاط و افزایش اعتماد به نفس،‌ خود اتکایی و امید به زندگی در جانبازان و معلولان است و غفلت از این مهم شاید موجب آسیب جدی به این قشر شود و تاثیر منفی بر کل جامعه داشته باشد.

افراد معلول نیز مانند دیگر افراد جامعه حقوقی برابر با افراد عادی در بهره مندی از امکانات، توانایی زندگی مستقل و فعالیت های روزمره در اجتماع دارند بر همین اساس تامین این سطح از برخورداری بر عهده دستگاه های متولی امور معلولان است که به تعامل بین دستگاهی، تامین زیرساختها و انجام حمایت های لازم از این قشر نیاز دارد.

همچنین فعالیت های ورزشی نیز بخشی از نیازمندیهای مهم افراد معلول و جانباز محسوب می شود که فراهم شدن این بستر نیز با همت مسوولان،‌ هیاتهای ورزشی و ورزشکاران فعال در این حوزه رقم می خورد.

توان‌یابان و جانبازان زنجان چشم به راه حمایت‌های ورزشیتوان‌یابان و جانبازان زنجان چشم به راه حمایت‌های ورزشی

خبرنگار ایرنا برای آشنایی هرچه بیشتر با وضعیت ورزشکاران و امکانات ورزشی موجود برای معلولان و جانبازان با طیب یوسفی امیری،‌ رییس هیات جانبازان و توان‌یابان استان زنجان گفت و گو کرده است.

ایرنا:‌ هیات ورزشی جانبازان و توان یابان زنجان در حال حاضر چه فعالیتهایی در سطح استان دارد؟

از سال ۱۴۰۰ تاکنون اتفاقات خوبی در بحث آموزش در این هیات افتاده است چراکه در استان زنجان در رشته های مختلف ورزش جانبازان و توان یابان مربیان محدودی داشتیم و طی سالهای اخیر حداکثر توان خود را به کار گرفتیم تا تعداد مربیان را افزایش دهیم چراکه هرچه مربی افزایش یابد، جذب ورزشکاران نیز افزایش می یابد.

با برنامه ریزی های لازم سه دوره مربیگری و داوری در همه رشته های ورزشی برگزار کردیم که داوران آموزش دیده،‌ هم اکنون در مسابقات استانی و کشوری سوت می زنند.

همچنین میزبان ۲ تیم ملی والیبال نشسته و بسکتبال با صندلی چرخدار نیز بودیم که در این راستا همه متولیان دست ما را گرفتند تا خدمتی برای این قشر انجام دهیم.

ایرنا:‌ برای جذب مربی در رشته های مختلف از چه راه‌هایی عمل شد؟‌

برای جذب مربی از داخل مجموعه ورزشکاران در هر رشته ای استفاده کردیم چراکه ورزشکارانی هستند که مدتی در یک یا چند رشته ورزشی قهرمان بودند و به واسطه اینکه سن آنها بالا رفته است یا درگیر مشکلات زندگی شده اند قادر به ادامه ورزش قهرمانی نیستند.

این ورزشکارن را تشویق کرده ایم که در دوره های داوری و مربیگری شرکت کنند و چون این افراد تجربه ورزشی هم دارند موفقتر عمل می کنند.

توان‌یابان و جانبازان زنجان چشم به راه حمایت‌های ورزشی

ایرنا:‌ عملکرد ورزشکاران جانباز و توان‌یاب زنجانی در بازی های آسیایی و پاراآسیایی هانگژو چگونه بود؟‌

از ۱۹ ورزشکار اعزامی به مسابقات آسیایی و پاراآسیایی هفت نفر از توان یابان بودند که حدود ۵۰ درصد این ورزشکاران را تشکیل می دادند.

انتظار ما در رشته تیراندازی و بسکتبال با صندلی چرخدار کسب مدال طلا بود که برنز کسب شد و با توجه به حضور تیم های قدرتمند در این رقابت ها کسب این مدال نیز ارزشمند است.

هم اکنون ۱۸ هزار معلول در زنجان داریم که تاکنون نتوانسته ایم برای این افراد زیرساختهای ورزشی مناسب ایجاد کنیم.

باید مسوولان استانی و کشوری دست به دست هم بدهند تا مشکلات ورزش جانبازان و توان یابان که از ضروریات ادامه زندگی آنهاست حل شود.

ایرنا: چه قدمهایی برای تامین و اصلاح زیرساختهای ورزش جانبازان و معلولان در استان برداشته شده است؟

در کل استان یک استخر اختصاصی برای معلولان داریم که این استخر از سال ۹۸ در حال تخریب است.

هر هفته چندین بار از سوی هیات پیگیری برای رفع مشکل این استخر انجام شده است که تاکنون نتیجه ای نگرفته ایم.

هیچ اعتباری تاکنون برای استخر ولیعصر زنجان که به معلولان اختصاص دارد و از سال ۹۸ در حال تخریب بوده اختصاص نیافته است.سایر استخرها و مجموعه های ورزشی استان برای جانبازان و معلولان مناسب سازی نشده است و توان یابان قادر به استفاده از این مجموعه های ورزشی نیستند درحالیکه میان این ورزشکاران استعدادهای درخشانی داریم که نتوانسته ایم آنها را شناساسی کنیم و پرورش دهیم.

از سوی شورای شهر و شهرداری زنجان ۲۰ میلیارد ریال جهت تعمیر استخر ولیعصر اختصاص داده شد که پرداخت آن با مشکلاتی مواجه شده و هنوز محقق نشده است.

این استخر به عنوان سرمایه شهر در حال از بین رفتن است و تاکنون تخصیص اعتبار لازم برای این امر در حد وعده و وعید باقی مانده و هیچ پولی به دست ما نیامده است.

ایرنا:‌ برای ایاب و ذهاب ورزشکاران به ورزشگاه ها چه حمایت هایی از معلولان و جانبازان می شود؟‌

در حال حاضر جانبازان و توان یابان در قالب ورزشهای مختلف فعال هستند و تنها هیاتی هستیم که هیچ شهریه و هزینه ای از ورزشکاران اخذ نمی کند.

مسوولان باید فکری کنند و پیگیر رفع مشکلات اساسی سر راه ورزش این قشر باشند.

ورزشکاری که از نقاط مختلف شهر قصد رسیدن به ورزشگاه را دارد با مشکلات زیادی مواجه می شود چندین بار در این خصوص نامه نگاری با شهرداری و شورای شهر و استانداری انجام شده است و اولیا نیز به این دستگاه ها مراجعه کرده اند که نتیجه نگرفته اند.

در کل جهان خدمات به معلولان و توان یابان بر عهده شهرداری هاست که در ایران متاسفانه اینگونه نیست.

از شهرداری درخواست کردیم که از وسایل نقلیه ای که جدیدا برای حمل و نقل درون شهری به ناوگان عمومی زنجان تزریق کرده اند یک دستگاه مناسب سازی شود و در اختیار این هیات قرار بگیرد تا به جامعه هدف خود خدمات بدهیم که تاکنون محقق نشده است.

هیات پیگیر موضوعات و رفع معضلات ورزش جانبازان و معلولان است و به جز آن هیچ امکانی دست هیات نیست و در این خصوص مسوولان باید تدبیر کنند.

در این زمینه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را داریم و حمایت از معلولان را رییس جمهور به ۲۱ دستگاه تکلیف و ابلاغ کرده است که باید به آن عمل شود.

توان‌یابان و جانبازان زنجان چشم به راه حمایت‌های ورزشی

ایرنا:‌ هیات در زمینه استعدادیابی چه فعالیت هایی داشته است و یا در دستور کار دارد؟

در زمینه استعدادیابی جزو هیاتهایی فعال در سطح کشور هستیم.

از سال ۱۴۰۰ در مرکز استان و بعد در شهرستان های استان از جمله قیدار، سلطانیه،‌ خرمدره و ابهر استعدادیابی هایی انجام شد.

هم اکنون در همه شهرستان های استان به جز ماهنشان،‌ هیات ورزشی جانبازان و معلولان فعال است.

استعدادیابی در شهرستانهای استان با هماهنگی هیاتهای ورزشی و ادارات بهزیستی انجام می شود چون معلولان اغلب تحت پوشش بهزیستی هستند اما با ورزش این حوزه آشنایی لازم را ندارند.

هماهنگی هایی نیز انجام شده است تا تعامل بیشتری بین دستگاه های متولی و هیات های ورزشی داشته باشیم.

ایرنا:‌ در حال حاضر کدام دستگاه ها با هیات ورزشی جانبازان و توان یابان همکاری دارند؟‌

در حال حاضر با بهزیستی در ارتباط هستیم که در اعزام به مسابقات ورزشی و ایاب و ذهاب ورزشکاران این هیات را یاری می کند.

برنامه ریزی لازم صورت گرفته تا تعامل و همکاری با آموزش و پرورش به خصوص در مدارس استثنایی داشته باشیم چراکه معلولان بیشتر در این مدارس جمع هستند و دستیابی به این قشر از ورزشکاران بدون این تعامل سخت است.

ایرنا:‌ هیات جانبازان و توان یابان استان زنجان در کشور چه جایگاهی دارد؟‌

هیات ورزشی جانبازان و توان یابان استان پارسال رتبه خیلی خوبی را در کشور کسب کرد و با آنکه استان کوچکی هستیم و نسبت به دیگر استانهای بزرگ از امکانات و حمایت های پایینی برخورداریم سال گذشته رتبه سوم را در کشور کسب کردیم.

امسال نیز در ارزیابی ها در رتبه بالایی هستیم که این موفقیت ها مرهون تلاش ورزشکاران و همدلی بوده که در سالهای اخیر در هیات ورزشی جانبازان و توان یابان بسیار بیشتر از گذشته شده است.

توان‌یابان و جانبازان زنجان چشم به راه حمایت‌های ورزشی

ایرنا:‌ این هیات چه برنامه هایی را در دستور کار دارد؟

برنامه ریزی های خوبی برای هیات هم در بحث زیرساختها که بسترهای بهتری برای ورزشکاران به خصوص جوانان فراهم شود و هم در حمایت های دیگر انجام شده است.

تیم فوتبال هفت نفره بانوان زنجان برای اولین بار در کشور در استان زنجان راه اندازی می شود.رشته های جدیدی را در حال راه اندازی هستیم مانند فوتبال هفت نفره که این فوتبال در بخش آقایان فعال است و در ورزش فوتبال هفت نفره بانوان اولین استانی هستیم که این تیم فوتبال را در حوزه معلولان راه اندازی کردیم به طوریکه هنوز استاهای بزرگ شروع نکرده اند.

در دیگر رشته ها نیز برنامه های خوبی پیش بینی شده است که با حمایت مسوولان آنها را پیش خواهیم برد.

مجموعه ورزشی که در استان داریم به طور رایگان در اختیار ورزشکاران جانباز و معلول است و برای همه رشته های ورزشی مربی اختصاصی داریم.

برای اولین بار دوره ای را برای کم توانان ذهنی که تحت انجمن آی دی هستند تابستان امسال شروع کردیم که بسیاری از خانواده ها از آن استقبال کردند چراکه از نبود فضای مناسب برای ورزش فرزندان معلول خود گلایه داشتند و هم اکنون این فضا فراهم شده است و با حمایت هرچه بیشتر هیات و مسوولان استان با امکاناتی که در اختیار آنها قرار می گیرد ورزش معلولان را با جدیت پیگیری کرده و ارتقا خواهیم داد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha