شبکه سازی سمن‌ها ابزاری برای حضور نظام‌مند جوانان در عرصه حل معضلات اجتماعی است

شهرکرد – ایرنا- مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی وزارت ورزش و جوانان با تاکید بر حرکت به سمت شبکه‌سازی با هدف توانمندسازی و تخصصی کردن سازمان‌های مردم‌نهاد گفت: شبکه سازی سازمان‌های مردم نهاد (سمن) ابزاری مهم و موثر برای حضور نظام‌مند جوانان در عرصه حل معضلات اجتماعی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی پارسانیا روز چهارشنبه در نخستین اجلاسیه سراسری دبیران استانی شبکه ملی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی کشور با محوریت پیشگیری از اعتیاد در بروجن افزود: در این ارتباط در زمان حاضر ۳۹۰ دبیرخانه استانی سازمان‌های مردم نهاد در کشور راه‌اندازی شده است.

وی اظهار داشت: از سال گذشته شیوه‌نامه شبکه‌سازی در ستاد ملی ساماندهی امور جوانان با ۱۴ موضوع مصوب شد و شورای تخصصی ۱۲ شبکه تشکیل شده است.

مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی وزارت ورزش و جوانان با تاکید براینکه بحث شبکه‌سازی ابزاری برای توانمندسازی تخصصی سازمان‌های مردم‌نهاد جوانان به شمار می‌رود، ادامه داد: ایجاد و تقویت هم‌افزایی انجام کارهای قوی در میدان عمل از دیگر رویکردها و هدف‌های شبکه‌سازی سمن‌ها به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه وزارت ورزش و جوانان در بحث شبکه‌سازی سمن‌ها به صورت مستقیم ماموریتی ندارد، گفت: تلاش می‌شود با شبکه‌سازی در میدان عمل از توان و ظرفیت مردمی به خصوص جوانان بهره‌گیری شود.

پارسانیا افزود: این نهمین اجلاس دبیران استانی سراسر کشور است و تلاش می‌شود با موضوع‌های مختلف تا آخرسال این شبکه‌ها محقق شود.

وی تاکید کرد: انتظار می‌رود با آموزش‌های ارائه شده در پایان این اجلاس ۲ روزه با همدلی و همفکری به یک برنامه عملیاتی در موضوع پیشگیری از اعتیاد دست یابیم.

یکی از مولفه‌های کارکردی وزارت ورزش و جوانان، بهره‌مندی از پتانسیل سازمان‌های مردم نهاد است که توانمندسازی تخصصی آن‌ها در همین راستا در دستور کار قراردارد.

تغییرسبک زندگی از عوامل آسیب‌های اجتماعی

فرماندار بروجن گفت: هرچند برخی صاحب نظران توسعه یافتگی و پیشرفت را از آسیب‌های اجتماعی می‌دانند اما باید به این مساله نیز توجه داشت که تغییر سبک زندگی نیز در بروز و ظهور این آسیب‌ها بی‌تاثیرنیست.

فتاح کرمی افزود: امروز با توجه به تغییر سبک زندگی استعمال دخانیات، مشروبات الکلی و مواد سبک خوشایند بسیاری از خانواده‌ها شده که این خود به یک آفت و نگرانی برای جامعه تبدیل شده است.

شبکه سازی سمن‌ها ابزاری برای حضور نظام‌مند جوانان در عرصه حل معضلات اجتماعی است

وی اضافه کرد: اگر کاهش تاثیر سوء آسیب‌های اجتماعی به یک وظیفه همگانی تبدیل شود به راحتی می‌توان در کنترل این پدیده شوم گام برداشت.

کرمی بر ضرورت ارائه و تقویت آموزش‌های همگانی در خصوص پیشگیری از اعتیاد در حوزه مدرسه، خانواده، دانشگاه و محیط کار تاکید کرد و گفت: در شهرستان بروجن تلاش شده با استفاده از مطالعات علمی دانشجویان، افراد تاثیرگذار، خیران، موسسه‌های ترک اعتیاد و استفاده از توان مشاوران با تغییر نگاه در دانش آموزان، دانشجویان و خانواده‌ها از شیوع اعتیاد به عنوان آسیب اجتماعی مهم پیشگیری کرد.

به گزارش ایرنا، شبکه ملی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با محوریت پیشگیری از اعتیاد یکی از ۱۴ شبکه‌ تخصصی معاونت امور جوانان وزارت ورزش و جوانان است که با هدف توانمندسازی سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در این حوزه‌ تشکیل شده است و اجلاسیه سراسری دبیران استانی شبکه ملی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ۱۵ و ۱۶ آذرماه با حضور مسئولان کشوری و استانی، اساتید صاحب‌نظر و دبیران استانی این حوزه در شهرستان بروجن در حال برگزاری است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha