۱۵ آذر ۱۴۰۲، ۹:۳۱
کد خبر: 85313268
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

پیوند صنعت و دانشگاه در مازندران با تدبیر دولت

ساری - ایرنا - دانشگاه‌های مازندران در حالی هفته پژوهش را با برگزاری مراسم‌های مختلف گرامی می دارند که در این مقطع زمانی تعامل صنعت و دانشگاه در استان به بالاترین سطح خود نسبت به ادوار گذشته رسیده و به عبارتی ماه عسل این ظرفیت های اقتصادی و علمی برپا شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مازندران از جمله استان های پیشرو در اجرایی کردن تعامل و همکاری بین صنعت و دانشگاه است. دولت سیزدهم با حمایت از دانشگاههای استان مازندران و ارتقاء زیرساخت های آنها از یک سو و توجه به ظرفیت های نخبگان و دانش بنیان سبب شد که این دانشگاهها محصولات ارزشمندی تولید و در گره گشایی از صنعت مازندران به‌کار رفته است.

برخی از دانشگاه‌های مازندران در دولت سیزدهم بیش از ۲۰۰ محصول دانش بنیان و فناور محور تولید و در اختیار صنعت قرار دادند. همچنین صنایع بزرگ مازندران دست نیاز به سوی نخبگان دانشگاهی دراز کردند و این نخبگان پاسخ شایسته ای به درخواست نیازهای صنعت ارائه دادند.

دانشگاههای مازندران هم با برگزاری همایش ها و جشنواره های بین المللی از جمله بینوکاپ و راینوکاپ ظرفیت های فناورانه خود را به صنایع معرفی کردند.

دانشگاههای استان مازندران به نقطه ای از اعتماد به نفس رسیده اند که به ندای وزارت علوم در برقی کردن خودرو لبیک گفتند و با موفقیت توانستند خودروی شاهین از گروه شرکت سایپا را برقی کنند.

این اقدام نخبگان دانشگاهی در مازندران تحسین همگان را برانگیخته و حتی برخی از صنایع در دیگر استان ها هم برای رفع نیازهای فناورانه خود دست نیاز به سوی مازندران دراز کردند.

پیوند صنعت و دانشگاه در مازندران با تدبیر دولت

از طرفی دیگر مازندران به عنوان یک استان نمونه کشور تحت عنوان استان هوشمند با استفاده از نخبگان دانشگاهی گام های موثری در هوشمند سازی دستگاههای اجرایی آغاز کرده است. دانشجویان و استادان با انگیزه مازندران با ساخت اولین شهر هوشمند کشور در علم نوظهور هوش مصنوعی هم برای مدعیان خط و نشان کشیدند و قدرت فنی خود را به رنمایش کشیدند.

در این مقطع زمانی با توجه به اینکه مازندران به عنوان قطب کشاورزی در ایران شناخته شده است، متولیان امر به دنبال آن هستند که با استفاده از ظرفیت دانش بنیان کیفیت محصولات و اراضی کشاورزی را ارتقاع دهند چون ترافیک سنگین صادرات مازندران به کشورهای مختلف ضرورت کیفی سازی و رونق صنعت بسته بندی را بعنوان یک امر مهم مطرح کرده است.

بسیاری از واحدهای کشاورزی و صنایع تبدیلی با بهره مندی از توانمندی های دانش بنیان بدنبال رونق صنعت بسته بندی و کیفی سازی صادرات هستند.

در سال های گذشته ارسال محصولات بی کیفیت کشاورزی ضربه های سنگینی به اعتبار کشاورزی مازندران وارد کرده است و مسوولان امر به دنبال آن هستند تا با تعامل صنعت و دانشگاه بخش های دیگر از جمله در تولید محصولات کیفی کشاورزی و ارتقاء صادرات به کار ببرند.

پیوند صنعت و دانشگاه در مازندران با تدبیر دولت

تداوم سیر تکاملی

در این پیوند استاندار مازندران بیان داشت: تعامل سازنده ای که بین صنعت و دانشگاه در این در این استان ایجاد شده است، سیر تکاملی این تعامل باید ادامه داشته باشد.

سید محمود حسینی پور با ذکر این مطلب که برای رونق صادرات و تولید محصولات کیفی، مازندران به نخبگان دانشگاهی نیاز دارد، بیان داشت: تعامل دانشگاه با صنعت و واحدهای تولیدی و کشاورزی رونق صادرات ایجاد شده در استان را افزایش خواهد داد.

نماینده عالی دولت در مازندران با بیان این که تعامل صنعت و دانشگاه باید به نقطه ای از پیشرفت برسد که زمینه اشتغال جوانان را فراهم کند افزود: دانشجویی که از ترم اول در کنار صنعت فعالیت داشته باشد برای خود اشتغال آفرینی خواهند کرد.

استاندار مازندران ادامه داد: مازندران علاوه بر صنعت در امنیت غذایی کشور هم جایگاه ممتاز دارد و باید در تولید محصولات کیفی از ظرفیت دانش بنیان استفاده کنیم که این کار در حال انجام است.

حسینی پور با بیان این که، در چند سال گذشته صادرات یک محصول بی کیفیت کشاورزی سه سال صادرات آن محصول به آن کشور را به حالت تعلیق در آورد، بیان داشت: زمان تولید سنتی در واحد های صنعتی و کشاورزی ما به پایان رسید و باید از ظرفیت مطلوب دانش بنیان استفاده کنیم.

این مقام مسوول تصریح کرد: دانشگاه و صنعت باید ضرورت های مهم تعامل و همکاری های ۲ جانبه را به درستی درک کنند و هر ۲ گروه با احساس مسوولیت جدی در این مسیر گام بردارند.

۱۱ تا ۱۷ آذر ماه هفته پژوهش است که دانشگاه های مازندران با بیان ظرفیت های علوم نوظهور و چگونگی تعامل سازنده تر با صنعت این هفته را گرامی می دارند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha