زمینه نصب نیروگاههای خورشیدی در شهرکهای صنعتی خراسان رضوی فراهم است

مشهد-ایرنا- رییس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: زمینه نصب نیروگاههای خورشیدی بر روی سقف واحدهای صنعتی مستقر در شهرکهای صنعتی استان فراهم است و با بهره‌گیری از آنها نیازی به تقویت خطوط انتقال یا نصب پست ۴۰۰ کیلو ولت در ورودی شهرکها نیست.

علی اکبر لبافی روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به خواسته های مطرح شده از سوی صاحبان صنایع در خصوص انرژی برق در نشست اخیر شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان رضوی افزود: این در حالی است که صاحبان صنایع مستقر در شهرکهای صنعتی برای تولید برق از طریق نصب نیروگاههای خورشیدی از دولت تضمین می‌خواهند که برق آنها حتی در مواقع اضطراری قطع نشود.

وی بیان کرد: خواسته صاحبان صنایع از شرکتهای برق آن است که در صورت نصب نیروگاه خورشیدی و تولید برق و انتقال مستقیم آن به مدار، برق این واحدها به هیچ وجه در طول سال قطع نشود، اما از سوی دیگر اختیار قطعی برق صنایع به دست شرکتهای برق استان نیست و موضوع مربوط به مراجع تصمیم‌ساز دیگر اعم از استانی یا ملی است.

رییس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی اضافه کرد: از کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی استان خواسته شده است که موضوع نصب نیروگاه های خورشیدی در شهرکهای صنعتی را بیشتر مورد بررسی قرار دهند تا چارچوبهای کار مشخص شود و با طرح موضوع با مدیران، ایجاد مشوق هایی برای صاحبان صنایع در این بخش دنبال شود.

وی با بیان اینکه ناترازی انرژی در حوزه برق در شهرکهای صنعتی مشهود است، گفت: دست اندرکاران این موضوع تلاش زیادی دارند تا راهکارهایی برای عبور از وضعیت موجود ارایه کنند، یکی از راهکارهای آنها اختصاص دیماند (دیماند مقدار قدرتی است که از اداره برق خریداری شده و قراردادی است که برای تامین برق بسته می‌شود) به عبارتی دیگر حداکثر توان تجهیزات الکتریکی نصب شده همان تقاضا و دیماند است که اداره برق می‌تواند به مصرف کننده ارائه دهد.

لبافی توضیح داد: عددی که شرکت برق به عنوان برق مورد نیاز شهرک صنعتی اختصاص می دهد، مشخص است و بیشتر از آن امکان اختصاص برق ندارد، در این شرایط برخی واحدهای صنعتی مستقر در شهرک دیماند را از شرکت برق خریداری کرده اند که یا کمتر از آن مصرف دارند یا اصلا تعطیل هستند و به کلی مصرف برق ندارند، در مقابل واحدهای تولیدی هم در همان شهرک هستند که یا دیماند آنها کفاف مصرفشان را نمی دهد یا اینکه به کلی دیماندی خریداری نکرده اند، لذا این جابجایی دیماند باید بین این ۲ بخش برای جبران ناترازی انجام گیرد.

وی بیان کرد: راهکار دیگری که دست اندرکاران برای رفع ناترازی انرژی برق در شهرکهای صنعتی استان پیشنهاد داده اند، آن است که یک سری از واحدهای صنعتی به سبب نوع تولیدی که دارند، مصرف برق کمتری داشته و می توانند به نحوی ناترازی برق در شهرک را جبران کنند، لذا از سهمیه خالی آنها برای واحدهای صنعتی که برق بیشتری نیاز دارند، در اولویت قرار گیرد.

رییس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: ۲ راهکار مزبور در نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی که با حضور استاندار برگزار خواهد شد، مطرح و بررسی می شود تا بتوان مشکل شهرکهای صنعتی در حوزه برق را حل کرد.

به گزارش ایرنا، شهرک صنعتی توس به عنوان یکی از مهم‌ترین شهرک‌های صنعتی استان و کشور با ۴۴۷ هکتار زمین و ۸۲۲ واحد صنعتی موجب اشتغال بیش از ۳۰ هزار نفر شده است.

در حال حاضر از ۴۹ شهرک و ناحیه صنعتی مصوب استان، ۴۱ مورد فعال بوده که قرارداد برای واگذاری زمین با پنج هزار و ۱۷۴ واحد صنعتی در شهرکها و نواحی صنعتی استان منعقد شده است.

بیشتر بخوانید:

مزیت استقرار واحدها در شهرکهای صنعتی خراسان رضوی کم‌رنگ است+ فیلم

مشارکت شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی در تامین زیرساخت‌ها میسر نیست

ظرفیت تامین برق در هشت شهرک صنعتی خراسان رضوی در حال افزایش است

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha