محدودیتهای مصرف برق در صنایع خراسان رضوی تا پایان مردادماه ادامه دارد+فیلم

مشهد-ایرنا- مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: افزایش محدودیتها برای قطعی برق صنایع تا دو هفته آینده یعنی پایان مردادماه به پایان خواهد رسید و سپس فعالیت آنها به حالت عادی باز می‌گردد.

امیررضا رجبی روز سه شنبه در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا با اشاره به ناترازی حوزه برق با رشد بخش تولید در کشور افزود: سرمایه گذاری لازم برای تامین برق کشور از سال ۱۳۹۵ به بعد در کشور انجام نگرفت و خلا کمبود برق خود را در سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ نشان داد.

وی بیان کرد: در این راستا اعمال محدودیتهای برق برای بخشهای مختلف از جمله صنایع از سال ۱۴۰۰ در کشور آغاز شد که در ابتدا ناهماهنگی هایی در این زمینه وجود داشت، دولت نیز برای جبران این ناترازی در تولید به سراغ تولید برق از طریق نصب نیروگاه های گازی و تجدیدپذیر نمود که تاکنون وزارت نیرو اقدامات موثری در این دو بخش انجام داده است.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اظهار داشت: در ادامه تولید برق توسط وزارت نیرو مقرر شد وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در کلان کشور وارد عمل شود، در کنار آن اعمال محدودیت در مصرف برق برای بخش صنایع در سال ۱۴۰۱ منظم و با برنامه شد.

وی اظهار کرد: در هر صورت قطعی برق در تابستان و قطعی گاز در زمستان سال ۱۴۰۱ اثر مستقیم بر بخش تولید می گذاشت، اما بخش صنعت استان در سال گذشته با وجود محدودیتهای اعمال شده، با کاهش تولید مواجه نشد.

رجبی اظهار داشت: برنامه اعمال محدودیتها برای مصرف برق در بخش صنایع در سال ۱۴۰۲ نظم بیشتری نسبت به سال قبل پیدا کرد و با هماهنگی وزارت نیرو قطعی برق برای این بخش به یک روز تقلیل یافت که این نقیصه با جابجایی شیفت کاری در روزهای تعطیل قابل جبران بود.

وی گفت: در مرداد ماه امسال پدیده گرمایشی بر کل کشور مستولی شد که خراسان رضوی نیز از آن بی بهره نبود، کمیسیون انرژی استان نیز به تبع از کل کشور محدودیتهای مصرف برق برای بخش صنایع را بیشتر کرد، به طوری که به ۲ روز در هفته افزایش یافت.

محدودیتهای مصرف برق در صنایع خراسان رضوی تا پایان مردادماه ادامه دارد+فیلم

شرایط سخت برخی از صنایع را می پذیریم

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه ما به شرایط ویژه برخی از صنایع و خسارتهای ناشی از قطعی برق واقف هستیم، افزود: برخی از واحدهای صنعتی امکان قطعی برق ندارند و از کوره هایی برخوردار هستند که قطعی برق آنها خسارت زیادی در پی داشته دارد، برخی از صنایع نیز نیازمند فعالیت مستمر هستند و قطعی برق برای آنها ممکن نیست.

وی بیان کرد: با این حال تصمیم کمیسیون انرژی خراسان رضوی به تبع از شرایط کل کشور و تامین آسایش مردم بود که اعمال محدودیتها برای مصرف برق صنایع بیشتر شد که امیدواریم این روند تا ۲ هفته آینده اصلاح و محدودیتها برداشته شود.

رجبی با بیان اینکه ۲۰۰ واحد صنعتی مجهز به دیزل ژنراتور هستند، افزود: با همکاری شرکت پخش فرآورده های نفتی سوخت دیزل ژنراتورهای واحدهای صنعتی به صورت مستمر تامین شده و روند فعالیت این واحدها دچار مشکل نشده است.

وی گفت: اجرای چند طرح بزرگ در شهرهای دارای ظرفیت انرژی خورشیدی و بادی خراسان رضوی به منظور نصب نیروگاه های تجدیدپذیر آغاز شده است، برخی از صنایع فولادی استان نیز نسبت به نصب نیروگاه های بادی اقدام و عملیات اجرایی آنها را آغاز کرده اند.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اضافه کرد: طبق توافقی که با وزارت نیرو انجام گرفته است، صاحبان صنایعی که در حوزه انرژیهای تجدیدپذیر بویژه نصب نیروگاه سرمایه گذاری کنند از معافیتها و حمایتهای ویژه دولت برخوردار می شوند و این موضوع به کاهش هزینه های آنها کمک می کند.

وی بیان کرد: با توجه به طرحهای مربوط به نیروگاه های تجدیدپذیری که از سوی سرمایه گذاران استان در حال اجرا است، پیش بینی می شود طی ۲ سال آینده وضعیت تامین برق در خراسان رضوی به یک ثبات برسد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha