۱۵ آذر ۱۴۰۲، ۱۱:۳۲
کد خبرنگار: 3118
کد خبر: 85312484
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پایان چشم‌انتظاری ۱۰ ساله «معلولان» و راهی که هموار شد

اصفهان -ایرنا - تامین حمل و نقل عمومی «معلولان» اصفهانی مطالبه‌ ۱۰ ساله‌ای بوده است که سال های گذشته به دلایل مختلف محقق نشده بود تا اینکه در سالجاری چشم‌انتظاری به پایان رسید و پنج خودروی «ون» با طراحی ویژه به معلولان اختصاص پیدا کرد.

به گزارش ایرنا، در حال حاضر تعداد معلولان در جهان، یک درصد از کل جمعیت را به خود اختصاص داده است و در ایران نیز چهار درصد از کل جمعیت را معلولان تشکیل می‌دهند. طبق آمار اعلام شده از بهزیستی هر سال بین ۴۰ تا ۶۰ هزار نفر به جمعیت معلول کشور اضافه می‌شود.

بدلیل چنین روندی مسائل عدیده‌ای در حل مشکلات عمومی معلولان به عنوان یک قشر قابل توجه محسوس است، زیرا به تناسب رشد جمعیت، معلولیت‌ها نیز در ابعاد مختلف رشد داشته است. از طرفی مشکلات ناشی از نواقص و کمبودهای شبکه حمل و نقل شهری به صورت ترافیک نامطلوب با عوارض ناخوشایند و مضر جلوه گر می‌شود.

امکان استفاده از حمل و نقل عمومی شهری فراتر از وظیفه قانونی ارائه شده است

علیرضا ابراهیمیان مشاور مناسب ساز شهرداری اصفهان و عضو هیات مدیره انجمن حمایت از بیماران آسیب‌های نخاعی حانا در این باره به ایرنا گفت: مسوولان ما باید بدانند در ارائه خدمات بین افراد سالم و معلول تفاوتی نیست و باید خدمات با عدالت ارائه شود.
وی با اشاره به پیشقدمی شهرداری اصفهان در ارائه خدمات به جامعه معلولان افزود: زمانی در برنامه تاکسی اینترنتی درخواستی برای افراد معلول وجود نداشت و رانندگان از بردن افراد معلول با ویلچر امتناع می‌کردند اما اکنون گزینه درخواست فرد معلول،نابینا و ناشنوا نیز اضافه شده و این نیاز افراد دارای معلولیت هم راستا با سایر افراد جامعه دیده شده و راننده نیز متوجه مشتری با نیاز خاص است.
عضو هیات مدیره انجمن حمایت از بیماران آسیب‌های نخاعی حانا تصریح کرد: زنجیره سفر معلولان از در منزل، گذر از معابر و کوچه‌ها تا رسیدن به معبر اصلی در صورت مناسب بودن پیاده‌روها و اتصال خیابان تا رسیدن به شبکه حمل و نقل بسیار طاقت‌فرساست و این در حالی است که باید شرایط دسترسی به ایستگاه اتوبوس و تاکسی فراهم باشد که این مهم برای تمامی معلولان بخصوص معلولان جسمی _حرکتی(ویلچر نشین) مهیا نیست.
وی ادامه داد: این سختی در رفت‌وآمد در نهایت موجب انزوای معلولان، خانه‌نشین شدن و سپس کمتر دیده شدن و فراموشی این قشر می‌شود.
ابراهیمیان گفت: ما نیاز به ناوگان مناسب و در دسترس داشتیم که افراد معلول شدید و خیلی شدید همچون جسمی ،حرکتی و یا ذهنی بتوانند به طور مستقل از آن استفاده کنند زیرا پراکندگی محل زندگی برخی افراد در مناطق کم برخوردار و حاشیه‌نشین این دسترسی به اتوبوس، بی.آر.تی، مترو و تاکسی را کمتر کرده بود و دچار حوادث جبران ناپذیر زیادی می‌شدند.
وی اضافه کرد: البته شهرداری‌ها وظیفه فراهم کردن شرایط حمل و نقل ویژه معلولان را بر عهده دارد اما در این زمینه شهرداری اصفهان فراتر از تکالیف قانونی در قالب کارت منزلت استفاده از اتوبوس،خطوط بی.آر تی، مترو رایگان در اختیار معلولان قرار داد و به جای ۲ هزار و ۵۰۰ نفر معلول شدید و خیلی شدید به ۴۶ هزار و ۵۰۰ از معلولان بهزیستی خدمات رایگان ارائه داد و در حال حاضر ۱۸ هزار و ۵۰۰ نفر معلول کارت اصفهان را دریافت کرده‌اند.
وی با اشاره به خودروهای ون‌ معلولان گفت: ما در این زمینه یک حلقه مفقوده داشتیم که افراد معلول شدید و خیلی شدید از ناحیه گردن نمی‌توانستند از سایر ناوگان حمل و نقل استفاده کنند که خوشبختانه این مشکل بر طرف شد.
عضو هیات مدیره انجمن حمایت از بیماران آسیب‌های نخاعی حانا گفت: معتقدیم اگر معلولان از این ناوگان استفاده نکنند به معنای این است که خدمات به نحو درستی ارائه نشده چرا که در تهران سال ۱۳۹۱ با ۲۰ ون این ناوگان را راه‌اندازی و اکنون بیش از ۱۲۰ ون خدمات ارائه می‌کنند و طی این دهه نیاز بیشتر و خدمات تکمیل شده است.
وی اضافه کرد: انجمن ما بیش از یک هزار نفر عضو دارد و به نظر می‌رسد پنج دستگاه خودروی ون کم است و این مهم نیاز به چندین برابر شدن دارد.
عضو هیات مدیره انجمن حمایت از بیماران آسیب های نخاعی حانا بیان داشت: از شهرداری اصفهان انتظار داریم حمل‌ونقل را ابتدا رایگان در اختیار معلولان قرار دهند،سپس رانندگان آموزش دیده در تعامل با افراد و کمک راننده قرار دهند و خدمات را نیز از درب منزل ارائه دهند.
وی اضافه کرد: ما پیشنهاد یک شورای مشورتی از انجمن‌های فعال معلولان بهزیستی با فعالان مدیریت شهری داریم که نقشه راه برای حمل و نقل معلولان ترسیم کند زیرا برخی چالش‌های معلولان اگر برنامه ریزی درستی نشود، با شکست مواجه می‌شود.

خودرو ون‌ زیر نظر بهزیستی و با همت تاکسیرانی مناسب‌سازی شد

اعظم ثابت دبیر کارگروه مناسب سازی بهزیستی در شهرستان اصفهان در این خصوص به ایرنا گفت: معلولان شهر اصفهان با مشکلات عدیده‌ای در حمل نقل عمومی مواجه هستند و به درستی نمی‌توانند از حمل و نقل عمومی، تاکسی، اتوبوس، بی.آر.تی و مترو استفاده کنند.

وی افزود: به عنوان مثال اتوبوس‌های قدیمی به دلیل ارتفاع و نداشتن رمپ برای قشر معلول مناسب نیست، از سوی دیگر نیز فاصله سکوها با اتوبوس بی.آر.تی و نرده‌های محور خطوط آن راه را بر نابینایان و معلولان ناهموار کرده است چرا که برای نابینایان حوادث مرگبار و برای افراد ویلچری طی کردن مسیر تا رسیدن به خطوط بی.آر.تی را همراه دارد که بتوانند از این نرده‌های اطراف عبور کنند و وارد گیت ورودی خطوط بی.آر.تی شوند.

دبیر کارگروه مناسب سازی بهزیستی در شهرستان اصفهان تصریح کرد: از سوی دیگر مترو برای معلولان ما هنوز مناسب سازی نشده است و علاوه بر محدودیت‌هایی که برای ورود به ایستگاه‌ها و سوار شدن در آسانسورهایی که خاموش است دارند، برای قشر نابینا و ناشنوای ما ایستگاه‌ها به لحاظ صوتی و تصویری مناسب سازی نیست و معلولان ما چندان از این حمل و نقل عمومی مترو نمی‌توانند استفاده کنند.

وی ادامه داد: به دلیل این مشکلات بهزیستی از شهرداری اصفهان درخواست و مطالبه تخصیص خودروهای ویژه برای معلولان داشت اما در سال های گذشته این مطالبه به دلایل مختلف به تعویق افتاده و محقق نشده بود تا اینکه در سالجاری با تخصیص خودروهای «ون» به استان ها، شهرداری اصفهان نیز تعدادی خودروی «ون» تحویل گرفت که با همت سازمان تاکسیرانی اصفهان تعداد پنج عدد از این خودروها به حمل و نقل ویژه معلولان اختصاص یافت.

ثابت گفت: البته این خودروها نیاز به مناسب سازی معلولان داشت که این امر زیر نظر بهزیستی از سوی سازمان تاکسیرانی اصفهان ویژه سوار و پیاده شدن معلولان مناسب سازی و راستی آزمایی شد و پنج راننده که چهار نفر مرد و یک نفر زن هستند آموزش‌های لازم را برای برخورد با معلولان و نحوه سوار و پیاده شدن آن ها را فرا گرفته‌اند.

وی اضافه کرد: در استان اصفهان ۲ هزار و ۵۰۰ معلول شدید و خیلی شدید داریم که این خودروها بر اساس اولویت استفاده در حال حاضر به این افراد اختصاص یافته است اما درخواست افزایش تعداد ون های ویژه معلولان و سالمندان نیز مطالبه شده که بستگی به استقبال خود معلولان و استفاده از این خودروها نیز دارد.

تصویب تخفیف ۷۰ درصدی شورای شهر برای استفاده معلولان از خودروی ون

ابوالفضل قربانی رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل و نقل شورای اسلامی شهر در این باره به ایرنا گفت: جا به جایی و حمل و نقل عمومی معلولان و مناسب سازی دو مقوله‌ای مورد توجه مدیریت شهری است، بخصوص معلولانی که وضعیت آن ها نسبت به سایر قشر توان خواه وضعیت بدتری است.

وی افزود: ما در قدم اول برای معلولان شدید و خیلی شدید که بتوانند نیازهای درمانی خود را برطرف کنند تعدادی «ون» با سرمایه شهرداری تجهیز کرده‌ایم که دارای امکاناتی همچون بالابر و تخت مورد نیاز معلولان و امکانات اورژانسی در خودروست و از این پس متقاضیان باید درخواست خود را در سامانه‌ای که تهیه شده ثبت کنند.

وی با اشاره به اینکه در آینده تعداد ون‌ها باید افزایش پیدا کند به شکلی که رضایت‌مندی این قشر را فراهم کند، گفت: این رویداد از خواسته‌های مدیریت شهری و رای کمیسیون حمل و نقل بود که به مناسبت روز جهانی معلولان در سالجاری به تصویب رسید.

قربانی در مورد افزایش تعداد این خودروها بیان داشت: بودجه شهرداری هنوز تصویب نشده اما به محض تصویب در بودجه سال آینده افزایش تعدادی دیگر از این خودروها برای معلولان دیده خواهد شد.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه هزینه واقعی این امکان حمل و نقل برای قشر معلول مقرون به صرفه نبود و حداقل ۲ ساعت در اختیار هر معلول قرار می‌گیرد، لذا این امکانات با تصویب شورای اسلامی شهر با تخفیف ۷۰ درصدی به معلولان ارائه می‌شود.

معلولان باید سامانه «همیار» را نصب و درخواست خود را ثبت کنند

سازمان تاکسیرانی اصفهان که اکنون متولی جا به جایی معلولان در شهر اصفهان شده است، برای سهولت درخواست معلولان برای جابه‌جایی یک سامانه ای را تحت عنوان سامانه «همیار» طراحی کرده است که این سامانه نخستین سامانه حمل و نقل معلولان اصفهان است، به این طریق که فرد معلول نرم افزار آن را بر روی گوشی نصب کرده و هر روز فرصت دارد تا قبل از ساعت ۱۸ عصر درخواست خود را ثبت کند و رانندگان از طریق مکان نمایی که در اختیار دارند مسیر فرد را برای روز بعد برنامه‌ریزی و سپس فرد را سوار و به مقصد می‌رسانند.

۱۲ میلیارد تومان برای خرید، تجهیز پنج خودرو «ون» ویژه معلولان هزینه شده است

محمد پرورش مدیر عامل سازمان تاکسیرانی اصفهان مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان در این باره به ایرنا گفت: این سامانه دوازدهم آذر ماه در روز جهانی معلولان رونمایی شد و معلولان شهر اصفهان از این پس می‌توانند از این سامانه استفاده کنند.
وی با اشاره به اینکه اسامی معلولان در سامانه ثبت سفر معلولان ثبت شده است، افزود: به بیش از پنج هزار و ۵۰۰ معلول شدید و خیلی شدید تحت پوشش بهزیستی اصفهان پیامک ارسال شد و درخواست شد که عضو کانال این سامانه شوند و نرم افزار حمل و نقل ویژه معلولان را نصب کنند.

به گفته مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری پرداخت کمک هزینه به ۳۰۰ خانواده دارای کودکان استثنایی برای رفت و آمد در دستور کار سازمان تاکسیرانی قرار گرفته است که سال گذشته نیز برای اجرای این طرح ۹۱ راننده به کار گرفته شد.

وی تصریح کرد: همچنین سامانه حمل و نقل «همیار» ویژه درخواست خودرو معلولان طراحی و ساخته شد که در سالروز معلولان از طریق یک سامانه رونمایی شد و برنامه کاربردی این سامانه شامل مسافر، اپراتور و و راننده می‌باشد که تمامی شهروندان معلول که قصد تردد دارند می‌توانند یک روز قبل از سفر درخواست خود را در این سامانه «همیار» ثبت کنند.

حمایت دولت جزو تعهدات قبلی و برای توسعه حمل و نقل شهری استانها بود

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه درخواست سازمان تاکسیرانی اصفهان طبق وعده دولت در جهت توسعه حمل و نقل عمومی و مطالبه ۵۰ دستگاه خودرو «ون‌» برای استفاده در چرخه حمل و نقل عمومی و شهری بوده است، افزود:از ابتدای امر هیچ سهم اختصاصی از سوی دولت برای تامین خودرو «ون‌» برای معلولان دیده نشده و تامین هزینه ۷۰ درصدی دولت جزو مطالبات چندین ساله و طبق وعده‌های دولت جهت توسعه حمل و نقل عمومی و به صورت کشوری بوده است.
وی افزود: هر چند مطابق مصوبه هیأت وزیران وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و شهرداری‌ها مکلفند حسب مورد نسبت به مناسب‌سازی و دسترس پذیری کلیه پایانه‌‏ها، ایستگاه‌ها، تأسیسات سامانه‏‌ها و ناوگان حمل و نقل درون‏شهری و برون‏شهری، امکان بهره‌مندی این افراد از ناوگان حمل و نقل را فراهم کنند. اما این اقدام به طور صد درصد با پیگیری سازمان تاکسیرانی توسط شهرداری و شورای شهر اصفهان از سهم توسعه پایدار شهرداری در حوزه حمل و نقل عمومی به معلولان اختصاص یافت.
پرورش ادامه داد: تخصیص این پنج خودرو «ون‌» تازه ابتدای کار پرمسئولیت ارائه خدمات و سرویس‌دهی به معلولان است زیرا از مناسب‌سازی آن گرفته تا راننده و پرداخت حقوق، اپراتور سامانه و سایر زیرساخت‌های این خودرو و خدمات آپ «همیار» بر عهده شهرداری و سازمان تاکسیرانی است.

با تصویب شورای شهر پنج خودروی دیگر سال آینده به معلولان اختصاص می‌دهیم

وی تصریح کرد: پس از استان تهران که معلولان با خودروی مینی‌بوس و «ون‌» برای تردد استفاده می‌کنند؛ استان اصفهان دومین استانی است که برای معلولان خودروی اختصاصی برای معلولان شدید و خیلی شدید تهیه کرده است.

مدیر عامل سازمان تاکسیرانی اصفهان اضافه کرد: تاکنون ۱۲ میلیارد تومان هزینه خرید، تجهیز و سامانه برای ۵ خودروی «ون‌» شده و سه نفر معلول می‌توانند هم زمان از این خودرو استفاده کنند.

وی در مورد نرخ کرایه این خودرو ها گفت: در مصوبه سال ۱۴۰۲ برای کرایه خودرو ون‌ پبشنهاد ما به لایحه شورای شهر حدود ۷۰ درصد تخفیف ویژه معلولان بود که شورای شهر تصویب کرد.

پرورش ادامه داد: ورودی برای معلولان شدید و خیلی شدید مبلغ ۵۰۰ هزار ریال و به ازای هر دقیقه مبلغ ۲۵ هزار ریال و برای هر دقیقه توقف ۸ هزار ریال در نظر گرفته شده است که این رقم شامل تخفیف ۷۰ درصدی شده است.

وی بیان داشت: معلولان اصفهانی بابت کمترین و بیشترین مسیر بین ۲۰۰ هزار تا ۷۰۰هزار ریال هزینه پرداخت می‌کنند که این رقم از طریق سامانه و اپ نصب شده در گوشی مسافر اعلام می‌شود.

مدیر عامل سازمان تاکسیرانی اصفهان در ادامه تصریح کرد: این سازمان نیز تلاش نموده تا در بودجه سال آینده شهرداری رقمی به عنوان پیشتیبانی خدمات حمل ونقل عمومی ویژه معلولان اختصاص پیدا کند که این مهم با تصویب شورای اسلامی شهر و مدیریت شهری با نگاه حمایتی به این قشر صورت می‌گیرد.

تدوین طرح مناسب سازی و راهبردی شهر اصفهان در افق پنج ساله 

محمد یوسف زاده مدیرکل دفتر فنی استانداری اصفهان نیز در این پیوند با اشاره به اینکه خودروهای مناسب‌سازی شده برای نخستین بار برای استفاده معلولان تهیه شده است، گفت: این خودروها برای استفاده درون شهری در اختیار معلولان قرار خواهد گرفت.

وی به تهیه و تدوین طرح مناسب سازی و راهبردی شهر اصفهان در افق پنج ساله برای برنامه‌ریزی هدف‌دار اشاره کرد و گفت: خودروهای «ون‌» مناسب معلولان با تأمین ۷۰ درصدی هزینه توسط دولت و پیگیری و انجام مناسب سازی توسط تاکسیرانی و شهرداری اصفهان تهیه شده است‌.

مدیرکل دفتر فنی استانداری اصفهان گفت: مطابق مصوبه هیأت وزیران وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و کشور و شهرداری‌ها مکلفند حسب مورد نسبت به مناسب سازی و دسترس پذیری کلیه پایانه‌‏ها، ایستگاه‌ها، تأسیسات سامانه‏‌ها و ناوگان حمل و نقل درون‏شهری و برون‏شهری، امکان بهره مندی این افراد از ناوگان حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی را فراهم کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha