توسعه همکاری‌های تهران - هاوانا بر محور فناوری‌های راهبردی

تهران - ایرنا - رییس جمهور کوبا از خانه فناوری و نوآوری ایران بازدید کرد و علاقمندی این کشور را برای بهره‌مندی از توانمندی‌های ایران در حوزه فناوری‌های راهبردی همچون نانو، زیست‌فناوری و پزشکی اعلام کرد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا ، میگل دیاز کانل رییس جمهور کوبا با همراهی روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور و بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از خانه نوآوری و فناوری ایران در محل نمایشگاه بین المللی تهران بازدید کرد.

معاون علمی رییس جمهور در این بازدید با بیان اینکه مقامات کوبا از جمله رییس‌جمهور این کشور، علاقمند به توسعه علم و فناوری و استفاده از ظرفیت‌های نوآورانه ایران هستند، اظهار داشت: در همین راستا نشست‌های چندجانبه بسیار خوبی بین مسئولان دولتی و بخش خصوصی، مدیران کسب و کارها و سرمایه‌گذاران دو کشور برگزار شده است و در حال حاضر در مرحله انعقاد قراردادها و اجرای پروژه‌های مشترک فناورانه در فاز عملیاتی هستیم.

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: کوبایی‌ها به این باور رسیده‌اند که ایران در زمینه‌ فناوری‌های پیشرفته‌ای چون نانو و زیست‌فناوری پیشتاز است، کوبا با شناخت این توانمندی از ایران، موضوعات مورد علاقه خود را برای استفاده از دستاوردها، تجارب و توانمندی‌های ایران ابراز کرده است و این تعامل، در قالب پروژه‌های مشترک، عرضه محصولات و خدمات دانش‌بنیان و انتقال فناوری محقق می‌شود.

توسعه همکاری‌های فناورانه تهران - هاوانا بر محور فناوری‌های راهبردی

وی به حوزه‌های گوناگون همکاری ایران و کوبا اشاره کرد و گفت: در حوزه‌های مختلفی از جمله واکسن‌های انسانی، دام، طیور و آبزیان، مزارع و گلخانه‌های هوشمند و تجهیزات پزشکی، دارو و مواد اولیه دارویی زمینه‌های همکاری‌ فراهم شده است.

رییس بنیاد ملی نخبگان با تاکید بر امضای سند همکاری علمی، فناوری و صنعتی بین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان و وزارت علم، فناوری و محیط زیست جمهوری کوبا عنوان کرد: این توافق‌نامه همکاری، به پیشبرد و شتاب‌دهی محورهای تعریف شده همکاری کمک خواهد کرد و ارتقا و توسعه همکاری‌های علمی و فناوری دو کشور را به همراه خواهد داشت.

توسعه همکاری‌های فناورانه تهران - هاوانا بر محور فناوری‌های راهبردی

براساس اعلام معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، دهقانی فیروزآبادی به محورهای این سند همکاری اشاره کرد و افزود: توسعه پروژه‌های همکاری مشترک در زمینه‌های علوم و فناوری نانو، فناوری زیستی، تغییرات آب و هوا، تبادل یا تعیین دانشمندان و محققین برای انجام پروژه‌های مشترک یا به اشتراک‌گذاری تجارب، انتقال یا تبادل فناوری در زمینه‌های علمی، فناوری و نوآوری، حضور در رویدادهای علمی و فناورانه دو کشور و ایجاد کمیته‌ای مشترک برای پیشبرد موضوعات مورد علاقه دو کشور از جمله موضوعات مطرح شده در قالب گفت‌وگوها و سند همکاری امضا شده است.

توافق‌نامه همکاری مشترک بین معاونت علمی و وزارت علم، فناوری و محیط زیست جمهوری کوبا امضا شد

همچنین همزمان با سفر رییس جمهور کوبا و هیات همراه به تهران توافق‌نامه همکاری مشترکی بین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و وزارت علم، فناوری و محیط زیست جمهوری کوبا امضا شد.

هدف و حوزه همکاری این توافق‌نامه، ارتقا و توسعه همکاری‌های علمی و فناوری بر اساس اصول برابری و انتفاع متقابل، مطابق با قوانین و مقررات مربوطه از طریق توسعه پروژه‌های همکاری مشترک در زمینه‌های علوم و فناوری نانو، فناوری زیستی، تغییرات آب و هوا و سایر حوزه‌های مورد توافق طرفین، تبادل یا تعیین دانشمندان و محققان برای انجام پروژه‌های مشترک یا به اشتراک‌گذاری تجارب، انتقال یا تبادل فناوری در زمینه‌های علمی، فناوری و نوآوری، سازماندهی یا پشتیبانی از برگزاری سمپوزیوم‌ها، کنفرانس‌ها، انجمن‌ها، سمینارها، کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی در حوزه‌های مورد علاقه متقابل، تشکیل کمیته کاری مشترک و ایجاد مرکز مشترک علم و فناوری است.

توسعه همکاری‌های فناورانه تهران - هاوانا بر محور فناوری‌های راهبردی

براساس ماده ۲ این توافق‌نامه، طرفین توافق کرده‌اند که برای تشویق و ارتقای همکاری در زمینه‌های تحقیقات سیاست‌های علم و فناوری، ارزیابی عملکرد تحقیق و توسعه، مطالعات آماری، خدمات اطلاعاتی و سایر امور مرتبط، در راستای توسعه یک مشارکت استراتژیک برای اجرای پروژه‌های مشترک مورد توافق، مشترکاً به دنبال جلب حمایت مالی باشند.

نمایندگان طرف های همکار موظفند برای پیشبرد و ارتقای اجرای این تفاهم‌نامه، ارائه گزارشی در خصوص پیشرفت کارهای مورد علاقه طرف ها و انجام بحث و گفت‌وگو در خصوص اقدامات لازم در چارچوب کمیته کاری مشترک علم و فناوری، دست‌کم یک باردر سال به صورت مجازی یا حضوری تشکیل جلسه دهند

برای توسعه اقدامات همکاری، طرف ها موافقت می‌کنند بندهایی را(به این تفاهم نامه) اضافه کنند که تضمین کننده رفتاری مناسب در قبال مالکیت معنوی باشد که ممکن است به چنین اقداماتی مرتبط باشد (با احترام به دانش پیشین موجود متعلق به هر یک از طرف ها، و همچنین مالکیت مشترک نتایج مشترک حاصل از همکاری مشترک)

طرفین همچنین ملزم به تشویق متخصصان دو طرف به ارتباط با یکدیگر در زمینه‌های مربوطه به منظور انجام تحقیقات، مشاوره و توسعه رویکردهای مشترک بر اساس انتفاع متقابل هستند. طرف ها به ارتقا تبادل اطلاعات و انتشارات در زمینه‌های علمی، فناوری و نوآوری به عنوان بخشی از کارهایی که در مرکز علم و فناوری توسعه خواهد یافت و توسط مرکز مطالعات پیشرفته کوبا هماهنگ خواهد شد، توافق می‌کنند.

به گزارش ایرنا، رییس جمهور کوبا که به دعوت رسمی همتای ایرانی خود به تهران سفر کرده است، شامگاه یکشنبه ۱۲ آذرماه وارد تهران شد و مورد استقبال بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رییس کمیسیون مشترک همکاری های ایران و کوبا قرار گرفت.

میگل دیاز کانل در جریان این سفر ضمن دیدار رسمی با آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رییس جمهوری اسلامی ایران، دیدارهایی نیز با برخی مقامات عالی‌رتبه کشور داشت و از نمایشگاه توانمندی‌ها و آخرین دستاوردهای فناورانه جمهوری اسلامی ایران و نیز انستیتو پاستور که در عرصه‌های پزشکی و دارویی با کوبا همکاری دارد، بازدید کرد.

پس از سفر فیدل کاسترو رییس جمهور فقید کوبا در خرداد سال ۱۳۸۰، این نخستین سفر رییس جمهور این کشور به ایران است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha