استان یزد جزو پنج استان برتر در تولید ناخالص داخلی کشور است

یزد- ایرنا - مدیرگروه پژوهشی توسعه منطقه‌ای موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: یزد جزو پنج استان برتر در تولید ناخالص داخلی کشور است و همین امر باعث شده تا در مقایسه با بسیاری از استان‌های کشور از سطح محرومیت پایین‌تری برخوردار باشد.

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد، "حسین نوری نیا" در نشست تخصصی بررسی وضعیت توسعه‌ای و عدم تعادل‌های درون استانی یزد که به صورت مجازی برگزار شد، افزود: یزد با حدود ۱۷ درصد سهم جامعه فقیر از کل جمعیت استان بر اساس گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و داده های ثبتی پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان در رده سی‌ام فقر در بین استان‌های کشور قرار دارد.

وی اظهار کرد: با توجه به فرصت‌های شغلی ایجاد شده، یزد یکی از استان‌های مهاجرپذیر کشور است، همین امر موجب افزایش اسکان غیررسمی و حاشیه نشینی در این استان شده که نیازمند تامل، بررسی و برنامه‌ریزی است.

نوری‌نیا با بیان اینکه این یزد یکی از کم آب‌ترین استان‌های کشور اما در زمینه معدنی بسیار قوی و غنی است، گفت: به همین جهت است که چهره صنعتی این استان بیش از چهره کشاورزی آن در کشور نقش‌آفرینی می‌کند.

عدم تناسب ساختار فعالیت‌های اقتصادی استان یزد با نیازهای بازار و نیروی انسانی

نوری‌نیا با تاکید بر اینکه وضعیت اقتصادی یزد به معنای فقدان بیکاری در استان نیست و بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاهی قابل ملاحظه است، افزود: ساختار فعالیت‌های اقتصادی این استان با نیازهای بازار و ظرفیت تخصصی نیروی انسانی آن تناسبی ندارد.

به گفته وی اگر سیاست‌های کلان با ظرفیت‌های گردشگری در استان یزد همراه می‌شد، یزد می‌توانست یکی از بزرگترین کانون‌های جذب گردشگری در جهان باشد و سهم این استان را در تولید ناخالص داخلی به میزان زیادی افزایش دهد و بخشی از آن را نیز نصیب شهرستان‌های کمتر برخوردار و محروم خود کند.

یزد استان دوم در تولید انرژی‌های تجدیدپذیر با تولید ۱۰۰ مگاوات برق خورشیدی

معاون آمار و برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد نیز در بررسی عدم تعادل‌های درون استانی یزد، گفت: در سال ۱۴۰۱، یزد با نرخ مشارکت اقتصادی ۴۵.۲ درصد در رتبه سوم و با نسبت اشتغال ۴۱ درصد در رتبه پنجم کشور قرار گرفت و پس از ۷ سال توانست نرخ بیکاری خود را با ۹.۲ درصد، تک رقمی کند.

"جعفر رحمانی" با تشرح ساختار اقتصادی و اشتغال استان افزود: سهم بخش‌های کشاورزی، صنعت، خدمات و معدن از تولید ناخالص داخلی استان در سال ۱۴۰۰ به ترتیب ۸.۸، ۳۷، ۴۴.۲ و ۱۰ درصد بوده است و سهم بخش‌های کشاورزی، صنعت و خدمات از اشتغال استان نیز در سال ۱۴۰۱ نیز به ترتیب ۷.۱، ۴۴.۷ و ۴۸.۲ درصد بوده است.

معاون آمار و برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد، اظهار داشت: این استان بر اساس گزارش ساتبا، حدود چهار هزار مگاوات پتانسیل تولید برق تجدیدپذیر (۳۳۰۰ مگاوات خورشیدی و ۷۰۰ مگاوات بادی) دارد که اکنون با حدود ۱۰۰ مگاوات برق در مدار، پس از استان قزوین با ۱۷۰ مگاوات در رده دوم ظرفیت عملی نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور قرار دارد.

یزد بر سر ۶ راه خطوط ریلی کشور

رحمانی با توجه به موقعیت طلایی یزد در محورهای مواصلاتی بین‌المللی، گفت: استان یزد باتوجه به قرارگیری در مرکزیت جغرافیایی کشور و چهارراه شمال - جنوب و شرق - غرب، همزمان از موقعیت طلایی در طرح کمربند جاده چین (BRI) و طرح کریدور ترانزیت هند (INSTC) قرار دارد و بر سر ۶ راه خطوط ریلی کشور قرار دارد و به لحاظ ریلی از مزیت بالایی برخوردار است،

بهم ریختگی بافت اجتماعی فرهنگی استان یزد به واسطه مهاجرپذیری

رحمانی در معرفی مشکلات و تنگناهای استان یزد، از سهم ۴۰ درصدی مهاجران داخلی از بیمه شدگان اجباری تامین اجتماعی استان خبرداد و گفت: در فاصله پنج سال از سال ۱۳۹۶ حدود ۶۰ هزار نفر بیمه شده تامین اجتماعی غیربومی به استان اضافه شده است.

معاون آمار و برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد از بهم ریختگی بافت اجتماعی و فرهنگی استان به واسطه مهاجرپذیری سخن گفت و اظهار داشت: بر اساس نتایج سرشماری سال ۱۳۹۵ نسبت به سال ۱۳۹۰ شهرستان‌های یزد، اردکان و میبد به ترتیب با سهمی حدود ۵۰ درصد، ۲۰ درصد و ۱۳ درصد نسبت به سایر شهرستان‌های استان خالص مهاجرتی بیشتری را به خود اختصاص داده‌اند.

رحمانی افزود: شهرستان‌های مذکور، هر سه در زمره صنعتی‌ترین شهرستان‌های استان هستند که توسعه صنایع و کارخانجات زمینه‌ای را برای جذب نیروی کار کارگری مهاجر در آنها فراهم آورده است.

وی با بیان اینکه از تمامی استان‌های کشور کدملی بیمه شده در استان یزد وجود دارد که این آمارها نشان‌دهنده نقش این استان در ایجاد فرصت شغلی و امکانات اسکان برای هموطنان از سایر استان‌ها در یزد است، اظهار داشت: با نام نویسی از ۲ هزار ۸۸۰ نفر بیمه شده جدید بومی از استان خوزستان در طول سال ۱۴۰۱، این استان بیشترین تعداد بیمه شده جدید غیربومی را در استان به خود اختصاص داده است.

عدم تناسب اعتبارات با درآمدهای استان یزد

وی در تشریح شاخص‌های کلان استان در حوزه‌های مختلف، کمبود منابع مالی برای پروژه‌های عمرانی بزرگ استان و سهم پایین آن از پروژه‌های پیوست یک، گفت: در حوزه نظام اداری استان دچار مشکل خروج نیروهای کارآمد و فنی و دارای مهارت از بدنه دولت به بخش خصوصی به دلیل پرداخت های بالاتر است.

معاون آمار و برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد در خصوص عدم تناسب اعتبارات با درآمدهای استان، نیز گفت: سهم استان از اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ به میزان ۱.۷ درصد بوده که در رتبه ۲۹ کشور است ولی درآمدهای مالیاتی استان ۲.۷ درصد و در رتبه هفتم کشور تعیین شده که نیاز به بازنگری جدی دولت در این بخش است.

برنامه‌ریزی بر مدار آمایش سرزمین و تعادل درون استانی

رحمانی در تشریح اقدامات برجسته استان در دولت مردمی سیزدهم ، به برنامه‌ریزی بر مدار آمایش سرزمین و تعادل درون استانی تاکید کرد و گفت: استان از ابتدای شروع به کار این دولت مبنای خود را بر برنامه محوری بنا نهاده است.

وی تدوین برنامه‌های‌ تحولی یزدِ نوین، مجموعه پروژه‌های اولویت‌دار اقتصادی و عمرانی شهرستان‌ها، یزدِ بهره‌ور، گردشگری سلامت، یزدِ نوآور، ساماندهی، کنترل و کاهش آسیب‌ها و مسائل اجتماعی ، پیشرفت فرهنگی را از جمله اقدامات استان در این راستا نام برد.

رحماتی راهکارهایی از جمله اهتمام در پیاده سازی الزامات سند آمایش سرزمین استان و تمرکززدایی از توسعه فعالیت های صنعتی در محور مهریز - یزد - زارچ - اشکذر- میبد و اردکان به سایر نقاط استان، تهیه سند شهرستانی آمایش سرزمین، هدایت تسهیلات تبصره ۱۶ و ۱۸ به مناطق محروم استان، پیگیری راه‌اندازی و بهره‌برداری از خطوط ریلی در حال احداث برای کاهش عدم تعادل‌های درون استانی را برای حل مشکلات عدم توازن پیشنهاد کرد.

وی افزایش اختیارات استان برای تسریع در تغییر وضعیت آزادراه‌ها بعنوان محور اصلی در کریدور شمال جنوب کشور، تخصیص یک هزار ۳۴۰ میلیارد تومان از محل تسهیلات در اختیار بویژه صندوق توسعه ملی به استان پروژه‌های اقتصادی پیشران استان، بازگشت کامل سهم استان از حقوق دولتی معادن و یک درصد فروش معادن برای رسیدگی به مناطق محلی درگیر و رفع شکاف در بهره‌گیری استان از اعتبارات عمرانی استانی را از جمله انتظارات استان از سازمان برنامه و بودجه کشور در راستای کاهش عدم تعادل‌های درون استانی برشمرد.

نشست تخصصی بررسی وضعیت توسعه‌ای و عدم تعادل‌های درون استانی یزد با محوریت گروه توسعه منطقه‌ای موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی و با همکاری معاونت توسعه و برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد در تهیه گزارش مربوطه برگزار شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha