قعرنشینی مازندرانی‌ها در فصل جاری فوتبال و فوتسال کشور

ساری- ایرنا- مازندران در فصل جاری مسابقات فوتبال کشور چهار نماینده در چهار لیگ معتبر دارد که همگی این روزها بحران‌زده‌اند و هفته‌های پیاپی است که قعرنشین رقابت‌ها هستند؛ نساجی در لیگ برتر، دریا در لیگ آزادگان، حافظ در لیگ برتر فوتسال و نوا در سوپرلیگ فوتسال زنان.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ورزش اول مازندران بی‌تردید کشتی و به ویژه کشتی آزاد است. اما نمی‌توان این استان را با توجه به تعدد فوتبالیست‌های شاغل در لیگ‌های مختلف داخلی و حتی خارجی، یکی از استان‌های سرآمد در فوتبال کشور ندانست. اما تیم‌های فوتبال و فوتسال مازندرانی با این میزان توانمندی فوتبالی استان، در نتیجه‌گیری عملکرد مناسبی ندارند. مصداق عینی این واقعیت و وضعیت هم شرایط چهار تیم مازندرانی حاضر در رقابت‌های معتبر فوتبال و فوتسال کشور در جدول مسابقات است.

نگاهی به جدول‌های لیگ‌ برتر فوتبال مردان، لیگ آزادگان، لیگ برتر فوتسال مردان و سوپرلیگ فوتسال زنان کشور یک نکته قابل توجه را برای فوتبال‌دوستان مازندرانی آشکار می‌کند؛ «قعرنشینی تیم‌های مازندران»!

هر چهار تیم مازندرانی حاضر در لیگ‌های اصلی و مهم فوتبال و فوتسال کشور هفته‌هاست که قعرنشین هستند. یک تیم در پایین‌ترین نقطه جدول قرار گرفته و در آستانه انحلال قرار دارد و سه تیم هم یک پله مانده به آخر جدول جا خوش کرده‌اند. چنین وضعیتی برای استان فوتبال‌خیزی مانند مازندران می‌تواند هشدار محسوب شود. به ویژه که به جز تنها قهرمانی کسب شده برای فوتبال مازندران توسط نساجی در جام حذفی و یک نایب‌قهرمانی همین جام برای تیم منحل شده خونه‌به‌خونه بابل، عمدتا تیم‌های مازندرانی در فوتبال و فوتسال کشور نتایج درخشانی کسب نکردند و مصادیق فراوانی از پیدایش موقتی تیم‌هایی در این عرصه و کسب نتایج ضعیف‌ و در نهایت هم انحلال‌شان هم می‌توان یافت.

مروری بر وضعیت چهار تیم مازندران حاضر در رقابت‌های معتبر فصل جاری فوتبال و فوتسال کشور می‌تواند شرایط فوتبال و فوتسال مازندران را بیشتر آشکار کند.

لیگ برتر فوتبال؛ نساجی مازندران

شاخص‌ترین نماد فوتبال مازندران در ششمین فصل حضورش در لیگ برتر، ضعیف‌تر از پنج دوره گذشته ظاهر شده و اکنون یکی از ۲ قعرنشین جدول لیگ برتر است. نساجی مازندران که این فصل از مسابقات لیگ برتر را با سرمربیگری سید مهدی رحمتی و تغییر گسترده ساختار تیمی آغاز کرد، مدت‌هاست با بحران دست و پنجه نرم می‌کند و اکنون پس از انجام ۹ مسابقه رتبه پانزدهم از جدول ۱۶ تیمی لیگ برتر را در اختیار دارد.

قعرنشینی مازندرانی‌ها در فصل جاری فوتبال و فوتسال کشور

تیم محبوبِ مازندرانی‌ها از ۹ مسابقه فصل جاری رقابت‌های لیگ برتر فوتبال کشور که تا کنون برگزار کرد، فقط یک برد و سه تساوی به دست آورد. یعنی ۹ امتیاز از ۲۷ امتیاز ممکن در کارنامه رحمتی و بازیکنانش ذخیره شده که دو سوم امتیازات ممکن از این تعداد مسابقه نیز از دست رفت. نتیجه هم شده این که نساجی قعرنشین لیگ باشد.

البته کادر فنی و بازیکنان نساجی معتقدند که حضور همزمان در لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا و فشردگی مسابقات در کنار خانه‌به‌دوشی این تیم به دلیل مستقر نبودن در مازندران، از عوامل مهم نتیجه نگرفتن‌شان در این فصل از رقابت‌ها هستند. اما هواداران این دلایل را نمی‌پذیرند.

قعرنشینی مازندرانی‌ها در فصل جاری فوتبال و فوتسال کشور

سرمربی نساجی و بازیکنان تیم به خروج نساجی از این بحران امیدوار هستند. رحمتی تا کنون چند بار وعده داده که تیمش این فصل را حتما با رتبه‌ای تک‌رقمی به پایان می‌رساند. اما آن‌چه اکنون بیشتر از وعده‌های رحمتی به چشم هواداران می‌آید، قعرنشینی نساجی و نتیجه نگرفتن‌های این تیم در مصاف با رقبای لیگ برتری است. موضوع مهمی که بارها منجر به اعتراض شدید هواداران شده و حتی سید مهدی رحمتی را تا مرز استعفا کشاند. دامنه این اعتراض هواداران به سکوهای ورزشگاه آزادی و دیدار شب گذشته نساجی و مومبای سیتی هند نیز کشیده شد. هواداران نساجی این بار بر خلاف مسابقات قبلی این تیم که در تهران برگزار می شد، استقبالی از این دیدار نکردند و سکوها را خالی گذاشتند تا به نوعی اعتراض خود را بیان کنند.

لیگ آزادگان؛ دریا کاسپین بابل

تنها نماینده مازندران در لیگ آزادگان یا همان لیگ دسته یک فوتبال کشور نیز در جدول این رقابت‌ها شرایطی مشابه نساجی دارد. این تیم از ۱۳ مسابقه‌ای که در این فصل از مسابقات برگزار کرد، فقط یک برد به دست آورده و با ۶ تساوی و ۶ شکست و کسب ۹ امتیاز در رتبه هفدهم جدول ۱۸ تیمی لیگ آزادگان ایستاده است.

قعرنشینی مازندرانی‌ها در فصل جاری فوتبال و فوتسال کشور

تیم فوتبال دریا کاسپین که از فصل گذشته با خرید امتیاز تیم فوتبال رایکای بابل در لیگ آزادگان حضور دارد، فصل قبل را با قرار گرفتن در رتبه دهم جدول به پایان رساند. فوتبال‌دوستان بابل و مازندران امیدوار بودند که دریا در این فصل از رقابت‌ها بهتر از فصل قبل ظاهر شود. اما تا اینجای فصل، شرایط برای دریا بحرانی رقم خورده است.

دریا فصل جاری رقابت‌ها را با تمدید قرارداد تعدادی از بازیکنان اثرگذارِ فصل گذشته و جذب بازیکنان جدید از جمله مرصاد فلاح‌نژاد، صالح غلامی، محمدجواد لورایی، ابوالفضل آذرنوشان، محمدحسین باباگلی، مجتبی ممشلی، علی محسن‌زاده، محمد صابری پوری و مهدی ایزدی آغاز کرد و انتظار می‌رفت که با توجه به حضور فعال در فصل نقل و انتقالات عملکرد بهتری هم داشته باشد و دست‌کم به جای قعرنشینی، اکنون در میانه‌های جدول باشد.

قعرنشینی مازندرانی‌ها در فصل جاری فوتبال و فوتسال کشور

ضعف در نتیجه‌گیری سبب شد که مدیران باشگاه پس از هفته هفتم مسابقات تصمیم بگیرند تا یونس گراییلی را از سرمربیگری این تیم برکنار کنند و هدایت دریا را برای ادامه فصل به سید داوود سیدعباسی بسپارند. دریا با گراییلی از هفت مسابقه فقط سه تساوی به دست آورده بود و به همین دلیل فصل را با قعرنشینی آغاز کرد. پس از روی کار آمدن سیدعباسی شرایط تیم بهتر شد و با کسب سه تساوی دیگر و یک پیروزی، مجموع امتیازات دریا به ۹ رسید. اما این ۶ امتیاز برای فاصله گرفتن دریا از قعر جدول کافی نبود و تنها نماینده مازندران در لیگ آزادگان همچنان با ۲ امتیاز بیشتر از خلیج فارس ماهشهر، یک پله بالاتر از این تیم قعرنشین و در پله هفدهم جدول لیگ آزادگان ایستاده است.

دریا در این ۱۳ مسابقه ۱۶ گل دریافت کرد و ۱۰ بار هم توانست توپ را وارد دروازه حریفان کند. این تیم بعدازظهر امروز -چهارشنبه- چهاردهمین مسابقه‌اش در این فصل را مقابل تیم یازدهم جدول یعنی استقلال ملاثانی برگزار می‌کند.

لیگ برتر فوتسال؛ پوشاک حافظ ساری

تیم فوتسال پوشاک حافظ ساری قعرنشین بلامنازع این فصل از رقابت‌های لیگ برتر فوتسال کشور است. تیمی که با خرید امتیاز تیم قند کاترین آمل وارد عرصه مسابقات شد، در نخستین حضور لیگ برتری‌اش چیزی جز بحران را تجربه نکرد. حافظ ساری از ۱۳ مسابقه‌ای که در نیم‌فصل نخست رقابت‌ها برگزار کرد فقط ۴ امتیاز به دست آورده و اکنون نیز در آستانه آغاز نیم‌فصل دوم رقابت‌ها در آستانه انحلال قرار دارد.

قعرنشینی مازندرانی‌ها در فصل جاری فوتبال و فوتسال کشور

تنها نماینده مازندران در فصل جاری رقابت‌های لیگ برتر فوتسال کشور، نیم‌فصل نخست رقابت‌ها را با ایستادن در رتبه چهاردهم جدول ۱۴ تیمی این مسابقات به پایان رساند. ۹ شکست، یک تساوی و یک برد حاصل حضور حافظ ساری در نیم‌فصل نخست فصل جاری لیگ برتر فوتسال کشور است. در این ۱۳ مسابقه ۵۵ بار دروازه حافظ ساری باز شده که با اختلاف ۱۲ گل، ضعیف‌ترین خط دفاعی نیم‌فصل را به نام این تیم ثبت کرده است. با احتساب ۲۴ گلی که این تیم دروازه حریفان کرد، تفاضل گل حافظ ساری منفی ۳۱ است.

بحران و حاشیه پیش از این که حافظ ساری فصل را آغاز کند گریبان‌ این تیم را گرفت. از اعتصاب بازیکنان به دلیل پرداخت نشدن مطالبات تا شکست‌های پیاپی و سنگین و چالش‌های مالی گرفته تا استعفای ۲ سرمربی در یک نیم‌فصل، مجموعه‌ای از تنش و چالش را در این تیم نوپای لیگ‌ برتری کنار هم قرار داد.

قعرنشینی مازندرانی‌ها در فصل جاری فوتبال و فوتسال کشور

پوشاک حافظ فصل را با سرمربیگری مصطفی نظری آغاز کرد و پس از استعفای نظری در هفته ششم مسابقات به دلیل وجود کاستی‌های مالی، هدایت این تیم به مهدی نعمتی سپرده شد. نعمتی هم ۲۹ آبان و در تعطیلات نیم‌فصل قید سرمربیگری این تیم را زد و استعفای خود را اعلام کرد. یک روز بعد هم مالک باشگاه با انتشار نامه‌ای عنوان کرد آماده واگذاری امتیاز تیم است و در صورتی که متقاضی برای خرید امتیاز باشگاه وجود نداشته باشد، تا پیش از آغاز نیم‌فصل دوم باشگاه منحل می‌شود.

سوپرلیگ فوتسال زنان؛ نوا آمل

امسال تیم زنان فوتسال نوا از آمل نماینده مازندران در سوپرلیگ فوتسال بانوان کشور است. تیمی که اسفند پارسال با قهرمانی در لیگ برتر فوتسال زنان کشور سهمیه حضور در سوپرلیگ فوتسال زنان کشور را کسب کرد، اما تا پایان هفته پنجم این رقابت‌ها نتوانست گوشه‌ای از درخششی که در لیگ برتر فوتسال زنان داشت را هم به نمایش بگذارد.

قعرنشینی مازندرانی‌ها در فصل جاری فوتبال و فوتسال کشور

یک امتیاز از پنج مسابقه تنها دستاورد تیم فوتسال زنان صنایع آشامیدنی نوا آمل ا در سوپرلیگ فوتسال زنان کشور است. قهرمان فصل گذشته لیگ برتر فوتسال کشور، در چهار مسابقه از پنج مسابقه‌ای که در سوپرلیگ فوتسال زنان برگزار کرد شکست خورد و یک مسابقه را هم با تساوی پشت‌سر گذاشت.

این تیم در هفته نخست ۸ – ۰ به شاهین نطنز باخت، هفته دوم در خانه ۶ – ۱ از پالایش نفت آبادان شکست خورد، هفته سوم را با شکست ۳ – ۱ مقابل ملی حفاری ایران پشت سر گذاشت، در هفته چهارم موفق شد نخستین امتیازش را با تساوی ۲ – ۲ مقابل زنان مس رفسنجان به دست بیاورد و در هفته پنجم نیز نتیجه را ۶ – ۱ به رایزکو صفادشت واگذار کرد. اکنون نوا در جدول هشت تیمی این رقابت‌ها به لطف همان یک امتیازی که از رفسنجان دشت کرد، رتبه هفتم جدول را در اختیار دارد.

قعرنشینی مازندرانی‌ها در فصل جاری فوتبال و فوتسال کشور

از نظر تعداد گل زده و گل خورده شرایط نوا با قعرنشین سوپرلیگ فوتسال زنان یعنی تیم مهرعظام برابر است؛ تفاضل گل منفی ۲۰ با ۲۵ گل خورده و پنج گل زده! یعنی به طور میانگین پنج گل خورده و یک گل زده در هر مسابقه. این تیم در هفته ششم مسابقات باید روز پنجشنبه ۹ آذر با دیگر تیم قعرنشین یعنی مهرعظام دیدار کند.

چرخه ناکامی در فوتبال و فوتسال مازندران

هرچند که هنوز هیچ کدام از این چهار لیگ فوتبال و فوتسال به پایان نرسیده‌اند و دست‌کم در مورد سه تیم نساجی، دریا و نوا باید منتظر ادامه رقابت‌ها و عملکردشان در مسابقات بود، اما ناکامی هر چهار تیم فوتبال و فوتسال حاضر در رقابت‌های معتبر فوتبال و فوتسال کشور در یک فصل، می‌تواند پیامی برای مدیران و مسئولان حوزه ورزش استان داشته باشد. به ویژه اگر مصادیقی از این ناکامی‌های فوتبالی و فوتسالی مازندران را در سال‌های اخیر مرور کنیم و کنار نتایج ضعیف چهار تیم نام برده شده قرار دهیم.

فوتبال و فوتسال مازندران چه در عرصه مردان و چه در حوزه زنان سرشار از استعدادهایی است که می‌توانند زمینه‌های شکوفایی و کسب نتایج درخشان برای این استان را در رقابت‌های سطح اول ملی فراهم کنند. حضور ده‌ها فوتبالیست و فوتسالیست مازندرانی در تیم‌های مختلف لیگ برتری گواه همین ادعاست. اما با این میزان استعداد و توانمندی، تیم‌های فوتبال و فوتسال مازندران نتایج مطلوبی کسب نمی‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha