بیش از ۱۲ میلیون نهال استاندارد در نهالستان‌های گیلان تولید شد

رشت - ایرنا - رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اجرای طرح کشوری کاشت یک میلیارد اصله نهال همزمان با سراسر کشور در این استان گفت: تاکنون بیش از ۱۲ میلیون نهال استاندارد برای اجرای این طرح در نهالستان‌های گیلان تولید و آماده کاشت است.

صالح محمدی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: این نهال‌ها در هشت نهالستان بخش دولتی با چهار میلیون و ۴۰۴ هزار و ۵۰۰ اصله نهال و در ۳۴ نهالستان بخش خصوصی با هشت میلیون و ۲۵۳ هزار اصله نهال تولید شده‌است.

وی با بیان اینکه تعهد گیلان در سال جاری تولید ۹ میلیون و ۴۰۰ اصله نهال بوده که این امر محقق شده است، اظهار کرد: هشت میلیون اصله نهال باید در هشت هزار هکتار کاشته شود که آمادگی کامل برای آغاز این طرح در یازدهم آذر ماه همزمان با سالروز شهادت میرزا کوچک جنگلی در منطقه سیاهکل وجود دارد و برنامه‌ریزی لازم نیز انجام شده‌است.

محمدی به اجرای طرح کشوری مردمی کاشت یک میلیارد درخت در بازه زمانی چهار سال اشاره کرد و با تشریح اقدامات استانی و ملی در اجرای این طرح افزود: گام‌ نخست در اجرای این طرح شناسایی و انتخاب عرصه‌های کاشت نهال است که بخش علمی مربوط به تهیه نقشه و شناسنامه این پروژه با کاشت هشت میلیون اصله نهال در سال نخست اجرای این طرح در گیلان انجام شد.

وی بیان کرد: عرصه‌های آماد شده برای کاشت نهال در حوزه‌های زراعت چوب، توسعه و احیا جنگل مراقبتی، توسعه زراعت چوب و بخش مردمی، حاشیه راه‌ها و مسکن و شهرسازی، توسعه فضای سبز صنایع و کارخانجات، شهرداری‌ها، پادگان‌ها و مناطق نیروهای مسلح، بوستان‌های روستایی، سازمان‌های مردمی و سایر سطوح در این برنامه پیش بینی شده‌است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه ۵۲۴ هکتار از اراضی ساحلی استان نیز برای جنگل‌کاری در طرح مردمی کاشت یک میلیارد نهال شناسایی شده‌است، اظهار کرد: از این میزان ۷۰ هکتار در سواحل لنگرود، ۲۰۰ هکتار در رودسر، ۴۲ هکتار در رشت، ۱۲ هکتار در بندرانزلی و ۲۰۰ هکتار در آستانه اشرفیه برای جنگل‌کاری در این نهضت شناسایی شده‌است.

محمدی افزود: تهیه طرح، انتخاب گونه‌ها و برنامه‌های اجرایی از دیگر اقدمات این طرح است که در شهرستان‌های رودبار و در منطقه انگورچاله ۱۱۰ هکتار، منطقه دوکت آستارا هزار و ۳۰۴ هکتار و در مناطق اسپیلی و بینه کنار سیاهکل ۴۰ هکتار توسعه جنگل و در خوروش سرا و قاضی دشت لنگرود ۵۰۰ هکتار واکاوی و نوکاری جنگل انجام شد و شناسنامه این طرح‌ها نیز تهیه شده‌است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان نظارت و ارزیابی بر فرآیند اجرای طرح را گام دیگر عنوان کرد و ادامه داد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته آمادگی کامل برای اجرای ۵ گام طرح ملی مردمی کاشت یک میلیارد درخت وجود دارد.

طرح کشوری کاشت مردمی یک میلیارد درخت از یازدهم آذر ماه همزمان با سالگرد شهادت "میرزا کوچک خان جنگلی" در گیلان آغاز خواهد شد.

استان گیلان به عنوان خطه سرسبز کشور دارای حدود ۵۶۵ هزار هکتار جنگل و ۲۲۴ هزار هکتار مرتع است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha