بن بروجن می توانست به جای زاینده رود، از حوضه غنی کارون تغذیه شود

اصفهان - ایرنا - معاون امورعمرانی استانداری اصفهان گفت: ما هم نمی‌خواهیم مانع طرح بن بروجن شویم چون بخشی از آن، شرب مردم چهارمحال و بختیاری را تامین می کند اما آنچه مخالف آن هستیم ۲ موضوع، یکی بخش صنعتی است که احتمال دارد با این طرح بارگذاری شود و موضوع دوم این است که چرا آب از حوضه فقیر زاینده رود به حوضه غنی کارون می رود.

مهران زینلیان روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا در خصوص اقدامِ مدیریت استان اصفهان در قبال افتتاح طرح بن بروجن و انتقال آب از حوضه زاینده رود به حوضه کارون اظهار داشت: پیگیری‌ها در این خصوص در حال انجام است تا در درجه اول طرح بن بروجن به بارگذاری صنعتی ختم نشود و دوم اینکه اگر هم آبی از زاینده رود برداشته می شود، جبران شود.

وی تصریح کرد: این جبران یعنی اینکه در درجه اول تعهدات سالانه ای که وزارت نیرو به اصفهان داشته است مانند طرح‌های کوهرنگ و بهشت آباد عملی شوند و دوم اینکه بارگذاری اضافه بر زاینده رود حتی در مصرفِ شرب با منابع آبی جدید باید جبران شود.

وزیر نیرو در نشست « بررسی مسائل حوضه آبریز زاینده‌رود » که شب گذشته در استانداری اصفهان برگزار شد، درباره طرح بن - بروجن گفته بود اعدادی که برای این پروژه گفته می‌شود واقعیت ندارد و اطلاعات نادرست در میانِ مردم منتقل شده است.

علی اکبر محرابیان وعده داده است که شرایط برای زاینده رود بهتر خواهد شد. وی گفته، وزارت نیرو برای پیشبرد همه طرح ها مانند انتقال آب دریا، آب جنوب اصفهان و کوهرنگ سه برنامه‌ریزی کرده است و با این مدیریت، سال به سال وضعیت بهترمی شود و مردم می توانند برای زمانِ اجرا شدن این برنامه ها و طرح ها، شمارشگر بگذارند.

وزیر نیرو به همراه وزیر کشور، به دنبال رایزنی های مدیریت استان اصفهان برای انعکاس مشکلات و مطالبات استان و حوضه آب و احیای زاینده‌رود روز گذشته بیست و ششم آبان ماه، به اصفهان سفر کرده بودند.

به گزارش ایرنا، زاینده‌رود به طول بیش از ۴۰۰ کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است اما خشکی و کم آبی این رود به‌عنوان شاهرگ حیاتی اصفهان یکی از اصلی‌ترین مشکلات امروز این خطه به شمار می رود که به همراه پدیده فرونشست آسیب پذیری اصفهان را چندبرابر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha