دانشگاه تهران و سازمان منطقه آزاد اروند تفاهمنامه همکاری مشترک امضا کردند

آبادان - ایرنا - تفاهمنامه همکاری مشترک با استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات دانشگاه تهران و سازمان منطقه آزاد اروند به منظور ایجاد و راه‌اندازی پردیس بین‌المللی علم و فناوری اروند دانشگاه تهران، روز شنبه به امضا رسید.

به گزارش ایرنا رییس دانشگاه تهران در مراسم امضای تفاهمنامه و احداث پردیس بین المللی علم و فناوری در منطقه آزاد اروند گفت: هدف ایجاد پردیس علم و فن‌آوری در راستای شعار دانشگاه تهران، دانشگاه کارآفرین و مسئولیت‌پذیر است که بخشی از این شعار در ساختار پردیس علم و فن آوری محقق خواهد شد.

سید محمد مقیمی افزود: پارک علم و فن‌آوری دانشگاه تهران در شکل گیری شرکت‌های دانش بنیاد و واحدهای فن‌آور در منطقه آزاد اروند مشارکت خواهد کرد و پشتیبان و حامی آن دانش و فکر اساتید این دانشگاه تهران خواهد بود.

وی ادامه داد: ۲ هزار و ۲۰۰ عضو هیات علمی دانشگاه تهران و ۵۰ هزار دانشجو که بیشتر در رشته‌های مختلف مشغول تحصیلات تکمیلی هستند که می‌تواند در خدمت توسعه منطقه آزاداروند و مردم آبادان و خرمشهر قرار گیرد.

مقیمی اظهار کرد: یکی از سیاست های دانشگاه تهران توسعه روابط بین المللی به ویژه با کشور عراق است که راه‌اندازی پردیس بین المللی علم و فناوری اروند در نقطه صفر مرزی می‌تواند به دانشجویان عراقی خدمات ارائه کند.

رییس دانشگاه تهران گفت: تلاش بر این است که در پردیس بین المللی علم و فناوری اروند موسسه دهخدا و مرکز آموزش بین‌المللی زبان فارسی دانشگاه تهران که مسئولیت آموزش داوطلبان خارجی دانشگاه‌های را در بخش زبان فارسی برعهده دارند مستقر و آموزش‌های لازم را به متقاضیان خارجی ارائه دهند.

وی تصریح کرد: با توجه به درخواست زیاد دانشجویان عراقی برای ادامه تحصیل در دانشگاه کشور و پیش نیاز آموزش زیان فارسی معتقدیم که موسسه دهخدا و مرکز آموزش بین المللی زبان فارسی دانشگاه تهران این آموزش را در منطقه آزاد اروند ارائه دهند.

مقیمی یکی از سیاست‌های اصلی دانشگاه تهران را جذب دانشجوی خارجی به خصوص کشور عراق دانست و توضیح داد: یکی از مشکلات دانشجویان عراقی استقرار و رفت و آمد و هزینه‌های زیاد در شهر تهران از جمله کمبود خوابگاه و مشکلات رفاهی است که پردیس بین المللی علم و فناوری اروند دانشگاه تهران می‌تواند این هزینه‌ها را کاهش دهد.

رییس دانشگاه تهران مهارت ورزی دانشجویان در کنار بحث علمی را یکی دیگر از سیاست‌های دانشگاه تهران عنوان کرد و گفت: برای تحقق این موضوع سعی بر این است با ارائه بسته فرهنگی، مهارتی، آموزش و پژوهشی، دانشجویان را در تیم‌های آموزشی مستقر کرده و پردیس اروند نیز این ویژگی را خواهد داشت.

وی دانشگاه تهران را دانشگاه تمدن‌ساز و در راستای خدمات خود را به مردم دانست و افزود: برای تحقق این مهم ارتباط صنعت و جامعه در راستای محرومیت زدایی به عنوان یک اصل در حال اجرا است.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد اروند نیز در این نشست ضمن اعلام خرسندی از حضور دانشگاه بین المللی تهران در منطقه اظهار کرد: قطعا راه‌اندازی این پردیس دانشگاهی سر منشأ تحولات مثبت و ارزنده خواهد شد.

علی زارعی توسعه فناوری دانش بنیان از سیاست‌گذاری‌های مهم سازمان منطقه آزاد اروند است که با حضور دانشگاه تهران شاهد پیشرفت کمی و کیفی، علمی و فرهنگی در منطقه خواهیم بود.

وی همجواری با کشورهای حوزه خلیج فارس و به ویژه عراق را یک امتیاز برای اروند عنوان کرد و گفت: یکی از سیاست‌ها، ارائه راهبردهایی برای جذب دانشجو از کشورهای همسایه خواهد بود که با تبادلات علمی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی ایجاد شده نقش اثر گذاری در توسعه پایدار منطقه خواهند داشت.

بر اساس این گزارش منطقه آزاد اروند با مساحت ۳۷ هزار و ۴۰۰ هکتار در شمال غربی خلیج فارس شامل شهرهای آبادان، خرمشهر و مینو شهر(جزیره مینو) در محل تلاقی دو رودخانه اروند و کارون واقع است.
این منطقه در همجواری با کشورهای عراق و کویت با داشتن ظرفیت‌های مناسب نظیر حمل و نقل جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha