اصفهان، کمترین و ضعیف‌ترین کتابخانه‌های نهادی را در سطح کشور دارد

اصفهان–ایرنا–مدیرکل کتابخانه‌های عمومی اصفهان گفت: شهر اصفهان با ۲ میلیون نفر جمعیت، کمترین تعداد و ضعیف‌ترین کتابخانه‌های نهادی را در سطح کشور دارد.

به گزارش ایرنا، علی شاه‌ نظری روز یکشنبه در نشست خبری «هفته کتاب و کتابخوانی» در جمع خبرنگاران افزود: تنها راه تقویت کتابخانه‌های نهادی اصفهان، واگذاری کتابخانه‌های شهرداری این شهر بصورت متمرکز به نهاد کتابخانه های عمومی است.

وی اظهار داشت: با شهردار و مسوولان شهری برای واگذاری ۳۰ باب کتابخانه شهرداری که از آنها بهره‌برداری کامل نمی‌شود، به کتابخانه‌های عمومی رایزنی صورت گرفته است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی اصفهان افزود: این کتابخانه‌ها مورد تایید اولیه قرار گرفته‌اند ولی با مشکلاتی در زمینه نحوه اداره، هزینه نگهداری و دیگر مسائل مربوطه مواجهند که باید برطرف شود.

وی با اشاره به اینکه اکنون در شهر اصفهان تنها ۱۲ کتابخانه عمومی زیر نظر مدیریت کتابخانه های عمومی وجود دارد، گفت: واگذاری کتابخانه‌های شهرداری به نهاد کتابخانه‌های عمومی اتفاق بزرگی را در عرصه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در استان رقم خواهد زد.

شاه‌ نظری افزود: در زمان حاضر در استان ۲۱۳ کتابخانه نهادی و ۸۰ کتابخانه مشارکتی و در مجموع ۲۹۳ باب کتابخانه با زیربنای بالغ بر ۱۳۳ هزار مترمربع زیرپوشش نهاد کتابخانه‌های عمومی اصفهان وجود دارد.

به گفته وی، منابع کتابخانه‌های عمومی استان دارای بالغ بر چهار میلیون و ۳۰۰ هزار جلد کتاب است که در ۶ ماه امسال یک میلیون و ۲۶۳ هزار نفر برای به امانت گرفتن کتاب به کتابخانه‌های عمومی استان مراجعه کرده‌اند.

اصفهان، کمترین و ضعیف‌ترین کتابخانه‌های نهادی را در سطح کشور دارد

وی همچنین تعداد اعضای کتابخانه‌های عمومی استان شامل نهادی و مشارکتی را حدود ۱۶۲ هزار نفر ذکر کرد و افزود: در ۶ ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، کتابخانه‌های عمومی از لحاظ تعداد اعضا، موجودی کتاب و زیربنا ۲ درصد و از نظر کتاب‌های به امانت داده شده هفت درصد رشد داشته است.

معاون توسعه کتابخانه‌‎ها و کتابخوانی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی اصفهان نیز در این نشست، بیشترین کتاب‌های به امانت گرفته شده در ۶ ماه امسال را در زمینه علوم کاربردی، روانشناسی، رُمان، دین و ادبیات عنوان کرد.

امیر هلاکویی با تاکید بر اهمیت «مدیریت واحد کتابخانه‌های عمومی» در جذب و ترویج فرهنگ کتابخوانی گفت: با تعاملی که با مسوولان شهرداری اصفهان برقرار شده است بزودی اتفاقات خوبی در زمینه فرهنگ گرایش به کتاب و مطالعه در استان رقم خواهد خورد.

وی یادآور شد: در پنج سال گذشته ۷۰ باب کتابخانه با کمک خیران در سطح استان از جمله در ۲۰ شهر فاقد کتابخانه احداث شده است.

معاون توسعه کتابخانه‌‎ها و کتابخوانی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی اصفهان همچنین به برگزاری یکهزار و۵۰۰ برنامه در هفته کتاب و کتابخوانی در استان اشاره کرد و گفت: همچنین در این هفته ۸۰ عنوان فعالیت برای اعضای کتابخانه‌ها ارائه می‌شود.

به گزارش ایرنا از ۲۳ تا ۳۰ آبان بعنوان "هفته کتاب و کتابخوانی" نامگذاری شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha