۲۰ آبان ۱۴۰۲، ۱۷:۵۶
کد خبرنگار: 2204
کد خبر: 85287848
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فعالیت ۳۷۹ مدرسه کمتر از ۱۵ دانش آموز در خراسان جنوبی

بیرجند - ایرنا - مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی از فعالیت ۳۷۹ مدرسه ابتدایی زیر ۱۵ نفر دانش آموز در مناطق روستایی استان با ۳۹۳ کلاس چندپایه خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا سید علیرضا موسوی‌نژاد روز شنبه در نشست شورای آموزش و پرورش استان که به ریاست استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، گفت: پراکندگی بالای جمعیت دانش آموزی مهمترین چالش خادمان نظام تعلیم و تربیت در ساماندهی و افزایش بهره وری نیروی انسانی به شمار می‌رود.

وی افزود: ۳۴۸ مدرسه خراسان جنوبی در دوره‌های اول و دوم ابتدایی میزبان جمعیتی بین ۱۵ تا ۹۰ دانش آموز هستند، ۳۹۰ مدرسه ابتدایی استان با سه هزار و ۱۸۱ کلاس درس نیز بیش از ۹۰ دانش آموز را در خود جای داده‌اند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با اشاره به بازنشسته شدن بیش از هزار و ۸۰۰ معلم استان در سال تحصیلی جاری گفت: تاکنون حدود هزار و ۳۰۰ معلم از طریق ماده ۲۸، دانشگاه فرهنگیان، سرباز معلم و آزمون‌های استخدامی جذب آموزش و پرورش استان شده‌اند و برای پوشش کامل کلاس‌های درس از شیوه‌های مختلفی نظیر تداوم خدمت بازنشستگان، پرداخت حق التدریس و الزام مدیران و معاونان به تدریس استفاده شده است.

وی از افزایش ۲۸۰ کلاس درس در استان با توجه به رشد جمعیت دانش آموزی نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و افزود: رشد مهاجرت بی رویه به مرکز استان بر اثر خشکسالی متوالی و افزایش جمعیت شهرک‌های اقماری حاشیه شهر باعث شده که نه تنها در مورد فضای آموزشی بلکه در تامین نیروی انسانی با مشکل مواجه شویم.

موسوی‌نژاد بیان کرد: پذیرش کم دانشگاه فرهنگیان، افزایش تعداد جمعیت پیشکسوت استان، محقق نشدن سهمیه استان در آزمون استخدامی، طولانی شدن فرآیند اعلام نتایج آزمون استخدامی، افزایش آمار مرخصی ضرورت برای بانوان فرهنگی با توجه به سیاست‌های جوانی جمعیت و نبود تمایل پیشکسوتان برای استمرار خدمت از مهمترین علل کاهش نیروی انسانی در آموزش و پرورش استان است.

وی مرزی بودن، مساحت بالای استان و پراکندگی بالای جمعیت دانش آموزی، وسعت زیاد مناطق بیابانی، صعب العبور بودن جاده‌های روستایی و مناطق کوهستانی را از دیگر چالش‌های ارائه خدمات آموزشی و تربیتی ذکر کرد و گفت: رفع این چالش‌ها نیازمند همکاری و هم‌افزایی سایر دستگاه‌های اجرایی است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی در ادامه با اشاره به موفقیت‌های سوادآموزی استان و کسب عناوین متنوع کشوری ادامه داد: با توجه به افزایش سهمیه دوره‌های سوادآموزی ضرورت دارد از مجموع هزار و ۲۰۰ مدرسه استان هر مدرسه ۲ نفر و در مجموع ۲ هزار و ۴۰۰ نفر را در دوره سوادآموزی ثبت نام کنند و آموزش دهند.

وی بر ضرورت نوسازی و تجهیز وضوخانه‌های مدارس با استفاده از ظرفیت خیرین نیز تاکید کرد و گفت: در اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و ضرورت توانمندسازی دانش آموزان ساکن در مناطق محروم، روستاها، حاشیه شهرها، عشایر کوچ نشین همچنین مناطق دو زبان با نیازهای ویژه و ایجاد فرصت‌های آموزشی متنوع و با کیفیت، جذب ۵۴۵ نیروی خرید خدمات یا قرارداد کارمعین در استان ضروری است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha