وزیر ارتباطات: تمام ساختمان‌های کشور تا پنج سال آینده به فیبرنوری مجهز می‌شود

اراک - ایرنا - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه امروز آخرین تکنولوژی روز دنیا را در حوزه ارتباطات در ساوه افتتاح می‌کنیم، گفت: تمام ساختمان‌های کشور تا پنج سال آینده به فیبرنوری مجهز می‌شود.

به گزارش ایرنا، عیسی زارع‌پور روز پنجشنبه در جریان سفر به استان مرکزی و در آیین افتتاح پروژه فیبرنوری و تست سرعت FTTH شهرستان ساوه، افزود: این طرح با همکاری مجلس شورای اسلامی برنامه‌ریزی و به یک تکلیف برای دولت تبدیل شده است.

وی ادامه داد: زمانی که در اسفندماه سال ۱۴۰۰ گفتیم که قصد داریم تمام ساختمان‌های کشور را با فیبر متصل و در قدم اول در این دولت ۲۰ میلیون پوشش ایجاد کنیم عده زیادی دست یابی به آن را دور از انتظار دانستند و برخی‌ها هم که هیچ کار نمی‌کنند و در خانه نشسته و دیگران را تخریب می‌کنند، نیز این طرح را غیر ممکن می‌دانستند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: امسال حدود چهار میلیون خانوار تحت پوشش قرار گرفته و این مهم تا پایان سال به هشت میلیون خانوار می‌رسد.

زارع‌پور بیان کرد: مجلس شورای اسلامی به پشتوانه این یک سال فعالیت دولت در پوشش فیبر به ما اعتماد کرد و اتصال ۲۰ میلیون خانوار با فیبر نوری را در برنامه هفتم توسعه برنامه‌ریزی کرد.

وی افزود: دولت سیزدهم در فاز اول این طرح، ۲۰ میلیون پوشش تا ۳۰۰ متری منازل مردم را انجام می‌دهد و بر اساس تعهد اوپراتورها اگر کسی درخواست فیبر داشت باید ظرف مدت یک ماه انجام شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: راه‌اندازی مشابه سرویس شهرستان ساوه در تهران ۴۰۰ میلیون ریال هزینه دارد اما این سرویس به صورت رایگان به مردم ساوه هدیه داده شد.

زارع‌پور ادامه داد: این کار در کشورهایی با گستره جمهوری اسلامی ایران حداقل ۱۰ سال زمان می برد اما در شهرستان ساوه با کمتر از یک سال انجام شد که افتخاری بزرگ محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: با توجه به گستردگی کار تنها به شرکت مخابرات اکتفا نشد و به ۹ اپراتور دیگر مجوز داده شده تا در کنار مخابرات فعالیت کند که ثمره این می‌شود سرویس‌دهی مطلوب به مردم که پیش از این در کشور وجود نداشته است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در گذشته رقابت تنها در حوزه ارتباطات سیار بود اما اکنون با راه اندازی زیرساخت‌های جدید با فناوری روز دنیا رقابت در حوزه ارتباطات ثابت شکل گرفته است.

زارع‌پور بیان کرد: پوشش فیبر در استان مرکزی هم خوب پیش می رود اما تسریع در آن نیازمند همکاری و همدلی تمام نهادهای اجرایی و خدماتی است.

وی تصریح کرد: فیبر نوری منازل و کسب و کارها در ساوه بزرگترین پروژه از نظر حجم عملیاتی و بزرگترین پروژه ارتباطاتی کشور، یک تغییر اساسی و نقطه عطفی در تاریخ ارتباطات کشور است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: این پروژه عظیم در برخی موارد تا یک‌هزار مگابیت بر ثانیه سرعت دارد، این در حالی است که میانگین سرعت در ارتباطات ثابت کشور ۱۱ تا ۱۲ مگابات بر ثانیه است و در بهترین مورد تا ۱۶ مگابایت در ثانبه است و این اتفاق در ساوه گام بلندی در جهت توسعه شهرستان است.

زارع پور با بیان اینکه سرعت فیبر نوری نامحدود است، افزود: با همین بستر تا نیم قرن آینده می توان به مردم سرویس داد و روز به روز سرعت را تقویت و بیشتر کرد.

وی تصریح کرد: عملیات اجرایی این پروژه بزرگ از حدود یک سال گذشته آغاز شد و دولت کارگاه تخصصی و عظیمی برای بهره برداری از آن تجهیز کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: مردم مظلوم غزه در نتیجه شقاوت‌های رژیم صهیونیستی به سختی امورات خود را می‌گذرانند و تعداد کثیری از آنها در چند روز گذشته به شهادت رسیدند.

زارع پور ادامه داد: عجیب است که مدعیان حقوق بشر از جمله آمریکای جنایتکار نه تنها مقابل این جنایات سکوت کرده‌اند، بلکه رژیم غاصب اسرائیل را حمایت هم می کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه، رژیم اشغالگر اسرائیل و متحداشان نه تنها به هیچ اصول دینی پایبند نیستند، بلکه مبانی وجدان انسانی را زیر پا گذاشته‌اند، بیان کرد: در یک ماه گذشته حدود ۱۱ هزار نفر از مردم مطلوم غزه شهید و ۴۵ هزار نفر مجروح شده‌اند که بیش از ۹۰ درصد شهدا غیرنظامی و بیشتر کودک هستند.

زارع پور اظهار کرد: این مهم در صورتی است که اگر یک درصد آن در کشورهای اروپایی اتفاق افتاده بود، سازمان ملل و دیگر نهادهای حقوق بشری قطعنامه های مختف صادر می‌کردند اما الان در مقابل این هم ظلم و جنایت ساکت نشسته‌اند.

وی گفت: ریاست محترم جمهور روز گذشته در نشست اعضای هیات دولت با اشاره به اتفاقات غزه عنوان کردند، که ساماندهی دنیا نیازمند یک نظم نوین است، چراکه انتظار عدل و عدالت از این سیستم حاکم در جهان بیهوده و بعید است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: امید است مردم دنیا که اکنون به نوعی بیدار شده‌اند و جنایت های رژیم صهیونیستی را با چشمان خود دیده اند، فارغ از هر دین و مسلک و آیین، دولتمردان آنها هم از خواب غلفت بیدار شوند و از مردم فلسطین دفاع و جنایت‌های اسرائیل را محکوم کنند.

نماینده شرکت شاتل در ساوه نیز در این آیین گفت: این شرکت با مشارکت شهرداری ساوه پروژه فیبر نوری و تست سرعت FTTH با پوشش ۱۰۰ درصدی را در این شهرستان اجرایی کرده است که از زیرساخت تا منزل مشترکین به طور مستقیم متصل می‌شود و سرعت آن ۷۰ الی ۸۰ برابر اینترنتی است که هم اکنون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

امیراحمد جمال افزود: شبکه فیبر نوری تا منزل یا FTTH فناوری جدیدی است که با استفاده از فیبر نوری، سرویس‌های ارتباطی و سرویس‌های بر بستر دیتا، با سرعت بسیار بالاتر از کابل‌های مسی در اختیار مشترکین قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: اینترنت فیبر نوری نوعی از اتصال به پهنای باند اینترنت است که تجربه سرعتی از ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ مگابیت بر ثانیه را با حداکثر کیفیت رقم می‌زند.

نماینده شرکت شاتل در ساوه، با اشاره به اینکه این فناوری دارای ۲ ویژگی منحصر به فرد است، گفت: در این فناوری تبادل داده‌ها به صورت لیزری انجام می‌شود از این رو هیچ گونه نویز یا اختلالی در تبادل داده در این بستر وجود ندارد.

جمال بیان کرد: در استفاده از فناوری‌های قدیمی‌تر مانند کابل مسی فاصله کاربر از مرکز مخابراتی یک عامل مهم در تجربه سرعت است اما در این تکنولوژی فاصله از مرکز تاثیری در تجربه سرعت کاربران ندارد.

وی بیان کرد: فناوری فیبر نوری سال‌ها است که در کشورهای توسعه یافته جایگزین خطوط مسی قدیمی‌تر شده و شرکت شاتل نیز به منظور تجربه بهتر کاربران از سرعت و کیفیت اینترنت اقدام به گسترش زیرساخت مورد نیاز برای ارایه این سرویس کرده است.

وی اظهار کرد: در این نوع از سرویس ارتباط مرکز مخابراتی تا محل سکونت کاربر بر بستر فیبر نوری برقرار شده و اینترنت پرسرعت بر روی این بستر با سرعت ۱۰۰ تا یک‌هزار مگابیت بر ثانیه ارایه می‌شود.

فرماندار ساوه هم در این آیین گفت: این شهرستان آینده خوب و روبه رشدی دارد و قطب صنعتی کشور و منطقه است.

مهدی الیاسی افزود: شهرستان ساوه، ۶۰۰ واحد صنعتی دارد و در حوزه کشاورزی ۷۰ محصول دارد و هم‌اکنون جشنواره انار در حال برگزاری است که مورد استقبال مردم قرار گرفته و این محصول به عنوان میوه بهشتی شناخته شده است.

وی بیان کرد: شهرستان ساوه بازار کار خوبی دارد و مهاجر پذیر است اما زیرساخت نیاز جدی این منطقه است.

فرماندار ساوه ادامه داد: مهمترین زیرساخت تضمین کننده برای سرمایه‌گذاری، اینترنت و بسترهای ارتباطی است.

عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بدو ورود به شهرستان ساوه در گلزار شهدای این شهر واقع در آستان امامزاده سید علی اصغر (ع) حضور یافت و با اهدای گل و قرائت فاتحه به مقام شامخ شهیدان ادای احترام کرد.

حضور در شهرستان‌های تفرش و شازند و شرکت در نشست شورای اداری از دیگر برنامه‌های سفر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به استان مرکزی است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha