مقام آمریکایی: چشم اندازی برای توقف کامل درگیری‌ اسرائیل و حماس بدون آزادی اسرا وجود ندارد

نیویورک – ایرنا- شبکه خبری سی ان ان آمریکا در پی دیدار روسای سازمان های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل به نقل از یک مقام آمریکایی اعلام کرد: هیچ چشم‌اندازی برای موافقت اسرائیل با توقف کامل درگیری‌ها با حماس بدون آزادی تعداد قابل توجهی از گروگان‌ها (اسرا) وجود ندارد.

به گزارش ایرنا، شبکه تلویزیونی سی ان ان آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی اعلام کرد: یک منبع دیپلماتیک آگاه آمریکایی گفت که نشست سه جانبه مقامات قطری و روسای اطلاعات اسرائیل و آمریکا روز پنجشنبه در دوحه برگزار شد تا درباره آزادی گروگان ها در ازای توقف بشردوستانه درگیری ها و ورود کمک ها به غزه گفتگو شود.

بر اساس این گزارش، در این نشست که ویلیام (بیل) برنز رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، دیوید بارنیا رئیس موساد و مقامات قطری حضور داشتند، طرح پیشنهادی برای آزادی ۱۰ تا ۲۰ گروگان غیرنظامی در ازای توقف سه روزه درگیری‌ها و ورود کمک‌های بیشتر به غزه و همچنین مهلت دادن به حماس برای آماده کردن فهرستی از گروگان‌هایی (اسرایی) که در غزه نگهداری می‌شوند و تحویل آنها، مورد بررسی قرار گرفته است.

یک مقام ارشد آمریکایی به سی ان ان گفت: هیچ چشم‌اندازی برای موافقت اسرائیل با توقف کامل درگیری‌ها بدون آزادی تعداد قابل توجهی از گروگان‌ها وجود ندارد. مذاکرات چند جانبه که قطر نقش میانجی کلیدی در آن ایفا می کند، هفته ها است که ادامه دارد.

سی‌ان‌ان پیشتر به نقل از مقامات اسرائیلی گزارش داده بود که اگر حماس در مورد آزادسازی گروگان‌ها جدی باشد، اسرائیل «آماده توقف» حملات است. هنوز مشخص نیست اسرائیل با چه مدت توقف حملات موافقت می کند.

سی ان ان همچنین گزارش داد که مذاکرات در مورد مبادله گروگان ها با اسرای فلسطینی در زندان های اسرائیل است.

به گزارش خبرنگار ایرنا از نیویورک، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز پنحشنبه به وقت محلی برابر با ۲۶ اکتبر ۲۰۲۳ و ۴ آبان ماه جاری در نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره فلسطین گفت: جنبش آزادی بخش فلسطینی حماس طبق حقوق بین الملل با اشغالگری مبارزه می کند و دارای حق مشروع است. حماس برای آزادی اسرای غیرنظامی آمادگی دارد. جهان باید همزمان از آزادی ۶۰۰۰ فلسطینی اسیر در زندان های رژیم اسرائیل حمایت کند.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: از مقر سازمان ملل به جنگ افروزان اسرائیلی و حامیان آن، دولتمردان و نظامیان آمریکا که اکنون مدیریت نسل کشی در فلسطین را در دست دارند صریحاً می گویم ما از گسترش و دامنه جنگ در منطقه استقبال نمی کنیم اما هشدار می دهم اگر نسل کشی در غزه ادامه یابد، خود از این آتش در امان نخواهند ماند. آنجا خانه ماست، غرب آسیا منطقه ماست. در امنیت خانه با هیچ طرفی تعارف نداریم.

حازم قاسم سخنگوی حماس نیز هشتم آبان ماه  گفت که ما آماده رهایی اسیران اسرائیلی مقابل آزادی همه اسرای فلسطینی هستیم. رژیم صهیونیستی تنها از طریق قرارداد مبادله اسرا که شامل همه اسرای فلسطینی باشد، به اسرای خود دست خواهد یافت.

سخنگوی حماس اضافه کرد: رژیم صهیونیستی مدعی تلاش برای آزادی اسرای خود است؛ اما با حملات بی‌ هدف به غزه جان آن‌ها را به خطر می‌اندازد.

به گزارش ایرنا، گروههای مقاومت فلسطین روز شنبه ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳ عملیات غافلگیر کننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اشغالگر قدس آغاز کردند و این رژیم برای تلافی و جبران شکست خود و توقف عملیات گروههای مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

حمایت امنیتی و نظامی غرب به ویژه ایالات متحده آمریکا  از رژیم صهیونیستی به بهانه دفاع از خود، عملا چراغ سبز و مجوزی به تل آویو برای کشتار بی‌رحمانه کودکان و زنان فلسطینی است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha