چرا آمریکا خواهان توقف جنگ میان اسرائیل و حماس نیست؟

نیویورک- ایرنا- دموکرات‌ های مترقی در آمریکا، مقامات عرب و حتی بعضی از دیپلمات‌های آمریکایی دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا را برای کمک به پایان جنگ اسرائیل و حماس تحت فشار قرار داده اند اما کاخ سفید حداقل تاکنون خواستار توقف این جنگ نبوده و از سوی دیگر احتمالا تل آویو نیز از این خواسته واشنگتن پیروی نخواهد کرد.

به گزارش ایرنا، نشریه آمریکایی پولیتیکو در تحلیلی با بررسی اینکه ایالات متحده آمریکا به دلایل مختلف اسرائیل را برای قبول آتش‌بس در جنگ با حماس تحت فشار نمی‌گذارد، نوشته است:

مقامات آمریکایی در موضع‌گیری‌های خود در قبال جنگ حماس و اسرائیل چهار هدف را مشخص کرده‌اند که شامل حمایت صریح آمریکا از اسرائیل، جلوگیری از گسترش این درگیری به خارج از نوار غزه، آزادی بیش از ۲۰۰ زندانی در اسارت حماس و کمک به کاهش سطح بحران انسانی در غزه است.

توقف جنگ میان حماس و اسرائیل در این فهرست نیست.نبود توقف جنگ در اهداف آمریکا به این دلیل است که واشنگتن با هدف ادعایی اسرائیل یعنی نابودی حماس، موافق است.

آمریکا حماس را به عنوان یک سازمان تروریستی می‌شناسد. جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا ماه گذشته در پاسخ به سوال شبکه خبری سی‌بی‌اس مبنی بر آن که آیا معتقد است «حماس باید کاملا نابود شود»، گفت: بله، معتقدم حماس باید نابود شود.

دولت بایدن اگرچه اسرائیل را برای پذیرفتن توقف (وقفه) موقت حملات و همچنین دقت بیشتر در حملات خود در غزه تحت فشار قرار داده است، اما از آتش‌بس طولانی مدت پشتیبانی نمی‌کند.

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی و سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز دوشنبه گفت: «ما معتقدیم که هنوز زمان مناسب برای آتش‌بس کلی نرسیده است. آتش‌بس کلی به معنای توقف کامل درگیری‌ها در سراسر غزه است که به عقیده ما این موضوع در حال حاضر به سود حماس است.»

یاکوف آمیدرور، مشاور امنیت ملی اسرائیل از سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ و ژنرال عالی‌رتبه بازنشسته ارتش اسرائیل معتقد است که دولت اسرائیل درحال حاضر فشار واقعی از جانب آمریکا حس نمی‌کند.

او گفت: «تنها فشار آمریکا بر اسرائیل جهت کاهش تلفات غیرنظامیان و ورود کمک‌های بشردوستانه بیشتر برای غیرنظامیان به نوار غزه است.»

تحلیلگران اعلام کرده اند که که نابودی یا دست کم تحقیر حماس در سطوح مختلف به نفع آمریکا است.

یکی از مقامات آمریکایی گفت که حماس از نیروهای نیابتی ایران، از دشمنان اصلی آمریکاست، در نتیجه نابودی آن، تضعیف و بی‌اعتباری ایران را به همراه دارد. این گروه شبه نظامی همچنین اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد و به عقیده مقامات آمریکایی این گروه مانع اصلی در مقابل راهکار دوکشوری است.

به علاوه، فاصله گرفتن علنی آمریکا از اسرائیل می‌تواند به همکاری گسترده واشنگتن با متحد خود از جمله در زمینه اطلاعاتی صدمه بزند.

آمریکا ابزار مختلفی برای تحت فشار قرار دادن اسرائیل در اختیار دارد. این کشور می‌تواند اسرائیل را به قطع حمایت های تسلیحاتی، عدم پشتیبانی و دفاع در سازمان ملل متحد و یا توقف تلاش‌های طولانی مدت برای عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی تهدید کند.

برخی از نمایندگان دموکرات کنگره همچنین درحال کار بر روی لایحه‌ای برای محدودسازی همکاری اطلاعاتی آمریکا با اسرائیل‌ هستند.

با این حال دولت جو بایدن چنین سیاستی را در قبال اسرائیل دنبال نمی‌کند.

بسیاری از رهبران عرب نیز از حماس به ویژه به دلیل اسلام گرایی و پیوند با ایران متنفرند و از تحقیر این گروه ناراحت نمی‌شوند. یکی از مقامات ارشد اسرائیلی ماه گذشته گفت: "میان واکنش‌های آشکار و نهان کشورهای عربی تفاوت زیادی وجود دارد. اکثر آن‌ها حماس را دشمن می‌پندارند و خواستار توقف آن هستند."

به‌رغم این نفرت، بسیاری از رهبران عرب از آمریکا می‌خواهند که اسرائیل را برای قبول آتش‌بس تحت فشار بگذارد. بخشی از این خواسته به دلیل نگرانی از این است که خشم شهروندان از مشاهده تصاویر فلسطینی‌های زخمی و کشته‌شده می‌تواند به ضررشان تمام شود.

یکی از دیپلمات‌های عرب مستقر در واشنگتن گفت: "ایالات متحده با ارسال تجهیزات و پول زیاد به اسرائیل، بجای یافتن راه حل، آنها را به افزایش فشار و تشدید حملات تشویق می‌کند."

به نظر می‌رسد اسرائیل هشدار افرادی چون ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن را مبنی بر «توقف این دیوانگی» نادیده می‌گیرد. مقامات اسرائیلی تاکید دارند آنچه را لازم است برای نجات غیرنظامیان انجام می‌دهند. اما توضیح میزان رنج فزاینده‌ای که شهروندان فلسطینی متحمل می‌شوند برای اسرائیلی‌ها بسیار دشوار است.

پولتیکو در بخش دیگری از این تحلیل درباره ایران نیز با تکرار برخی ادعاها نوشته است:

««اگرچه جمهوری اسلامی ایران بطور مستقیم در این جنگ درگیر نیست، اما بشدت به آن علاقه ‌مند است. جمهوری اسلامی از حماس حمایت مالی، تسلیحاتی و آموزشی می‌کند و مدت‌هاست که به دنبال بیرون‌ کردن نیروهای آمریکایی از منطقه است.

تهران از این درگیری برای ایجاد بی ‌ثباتی بیشتر در منطقه استفاده کرده است. نیروهای نیابتی آن از ۱۷ اکتبر تا کنون، برغم حضور بیش از پیش و گسترده نیروهای آمریکایی در منطقه، دستکم ۳۸ با به نیروها و پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق و سوریه حمله پهپادی و موشکی کرده اند.

با این حال مقامات آمریکایی بصورت خصوصی اعلام کرده اند که معتقدند ایران تنها تلاش می کند فشار بر واشنگتن را افزایش دهد و به دنبال جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر نیست. بهترین گواه برای این ارزیابی‌ها ماهیت و مقیاس این حملات به ویژه در مقایسه با پاسخ جمهوری اسلامی ایران به دستور ترور قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه قدس از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری وقت ایالات متحده در سال ۲۰۲۰ است.

گروههای نیابتی برای اولین بار در حملات عمدتا ناموفق خود منحصرا بر استفاده از پهپادهای تهاجمی و راکت‌های ارزان ‌قیمت تکیه کرده اند.

پاتریک رایدر سخنگوی پنتاگون این اقدامات را «آزار دهنده» خواند. اگرچه رایدر گفت که ایالات متحده، ایران را مسئول این حملات می‌داند، اما تهران مسئولیت آن را بر عهده نگرفته است

این درحالی است که سپاه پاسداران در حملاتی در ژانویه ۲۰۲۰ چند پایگاه نظامی آمریکا در عراق را با بیش از ۱۲ موشک بالستیک هدف قرار داد که بیش از ۱۰۰ سرباز آمریکایی را با آسیب های مغزی تروماتیک برجای گذاشت.

همچنین جمهوری اسلامی ایران برخلاف قبل از بحران کنونی به عنوان موقعیتی به منظور تشدید مزاحمت برای کشتی‌های تجاری در خلیج فارس استفاده نکرده است.

پاسخ محدود یا عدم پاسخ آمریکا به حملات اخیر هم گویای این مطلب است. جو بایدن در ۲۶ اکتبر دستور حمله هوایی به دو تاسیسات نظامی در سوریه را داد که توسط نیروهای مرتبط با ایران استفاده می شود اما در این حملات هیچ شبه ‌نظامی کشته نشد.»»

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha