محرومیت‌زدایی از چهره فارس؛ از اسکان عشایر تا توسعه روستاها

شیراز-ایرنا-توسعه روستایی و به سرانجام رساندن طرح‌های اسکان عشایر با هدف محرومیت‌زدایی و خدمات‌رسانی مطلوب‌تر در مناطق مختلف استان فارس در دستورکار بنیاد مسکن قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در حال حاضر ظرفیت بالای روستاییان و عشایر، نگاه ویژه‌ به حمایت از تولیدات این قشر مولد را بیش از هر زمان دیگری ضروری ساخته است.

در حوزه روستایی و عشایری تنوع تولید محصولات حوزه دامی، باغبانی و صنایع‌دستی بالاست و براساس سیاست‌های دولت همواره تلاش شده است تا با ارائه تسهیلات ارزانقیمت از تولیدات روستاییان و عشایر حمایت شود.

از دیگر تلاش‌ها برای حمایت از این قشر توسعه زیرساخت‌های روستایی و به سرانجام رساندن طرح‌های مطالعاتی اسکان عشایر است که این مهم نیز با هدف محرومیت‌زدایی در اولویت متولیان امر در استان‌های مختلف کشور است.

بازدید از منطقه بن‌رود شیراز؛ فراهم شدن زیرساخت‌ها برای اسکان عشایر

در حال حاضر اجرا و به سرانجام رساندن طرح‌های اسکان عشایر با رویکرد محرومیت‌زدایی و خدمات‌رسانی مطلوب‌تر در مناطق مختلف استان فارس نیز در دستورکار بنیاد مسکن قرار گرفته است.

در واقع بررسی درخواست‌های اسکان توسط اداره کل امور عشایر پیگیری می‌شود و بنیاد مسکن در این عرصه تأمین کننده زیرساخت‌های اسکان است.

بر همین اساس اخیراً بازدیدی از منطقه بن‌رود بخش ارژن شهرستان شیراز با حضور شماری از نمایندگان عشایر طایفه دره شوری با حضور معاون فنی و اجرایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شیراز، بخشدار ارژن، نماینده اداره امور عشایر واداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شیراز و مشاور فرماندار در امور عشایر انجام شده است.

این در حالیست که دَرّه‌شوری، طایفه‌ای بزرگ از ایل قشقایی است که در گذشته زندگی کوچ‌گردی داشتند؛ آنها در تابستان‌ها به ییلاق، در نزدیکی شمال سمیرم و خیرآباد گندمان، هم‌مرز بختیاری‌ها و در زمستان‌ها به قشلاق، اطراف کازرون و ماهور تا کناره‌های رودخانۀ زهره در بهبهان کوچ می‌کردند.

مشاور فرماندار شیراز در امور عشایر در حاشیه این بازدید گفت: تأمین زیر ساخت‌ها برای اسکان عشایر در شهرستان شیراز یک اولویت است و این طرح با خواست عشایر و با تمایل و رغبت آنان و تامین زیر ساخت ها صورت می گیرد.

معاون فنی و اجرایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شیراز هم با اشاره به وجود امکانات زیر بنایی برای اسکان عشایر گفت: با اسکان عشایر در زیست‌بوم‌های مناسب مشکلات کوچ به حداقل می‌رسد، عشایر از شریفترین اقشار اجتماع هستند و این حق آنان است که از سهم عادلانه و مناسب رفاه و آسایش بهره‌مند باشند.

محرومیت‌زدایی از چهره فارس؛ از اسکان عشایر تا توسعه روستاها

بهسازی معابر روستای منارویه شهرستان فیروز آباد از محل اعتبارات ملی

بهسازی معابر روستای منارویه شهرستان فیروز آباد از محل اعتبارات ملی از دیگر اقداماتی است که اخیرا با هدف توسعه روستایی انجام شد و به سرانجام رسید.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان فیروز آباد در این باره گفت: این طرح با اجرای لبه‌گذاری، اجرای کانیو و زیرسازی به سرانجام رسید.

محمد ناصر کریمی که معتقد است روستای منارویه از جمله مناطق اولویت‌دار برای اجرای طرح‌های عمران روستایی است افزود: بنیاد مسکن از همه ظرفیت‌های قانونی برای اجرای طرح‌های محرومیت‌زدایی بهره می‌گیرد.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان فیروزآباد اجرای طرح بهسازی معابر روستایی را از کلیدی‌ترین طرح‌های بنیاد مسکن دانست و ادامه داد: طرح‌های بهسازی معابر روستاهای پرزیتون، جایدشت، باباکمال، بایگان، نجف آباد مرکزی، سرگر، بابانجم، لشکر موصلو، قصر عاصم، نجف آباد سرخی، آبگل، مورج شهرک و کمال آباد هم انجام شده است.

وی اضافه کرد: اعتبارات قیر مشارکتی از جمله ردیف‌هایی است که با بهره‌گیری از آن کارهای بزرگی در این شهرستان انجام شده؛ جذب بیش از ۱۰۰ تن قیر در روستاهای آبگل، امیرسالار، باوریان، بخش میمند از محل اعتبارات قیر مشارکتی با همکاری دهیاری و بخشداری میمند با اجرای آسفالت به میزان هفت هزار مترمربع از جمله این عملکردها است.

کریمی عملکردهای حوزه صدور سند روستایی در این شهرستان را هم تشریح کرد و گفت: صدور اسناد مالکیت روستایی با همکاری اداره ثبت اسناد و املاک پیگیری و ۷۷پرونده به اداره ثبت ارسال شد؛ ۷۷ رأی نیز صادر شده، همچنین حدود ۸۴ فقره سند هم صادر و به متقاضیان تحویل داده شده است.

محرومیت‌زدایی از چهره فارس؛ از اسکان عشایر تا توسعه روستاها

بررسی مشکلات اراضی تملکی بنیاد مسکن در شهر اکبرآباد کوار

در این هفته همچنین نشست هماهنگی بررسی مشکلات اراضی تملکی بنیاد مسکن در شهر اکبرآباد کوار نیز با حضور مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در بنیاد مسکن فارس برگزار شد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی فارس در این نشست گفت: تثبیت مالکیت بنیاد مسکن در اراضی تملیکی موجب توسعه و محرومیت‌زدایی در روستاها می شود.

سید علیرضا حمیدی ادامه داد: آزادسازی اراضی حومه روستاها و ایجاد فرصت برای بازنگری طرح‌های عمران روستایی فرصتی است که بنیاد مسکن می تواند با استفاده از آن به واگذاری اراضی به زوج‌های جوان مبادرت ورزد.

وی با اشاره به عزم دولت برای عمران و آبادانی روستاها و مشارکت بنیاد مسکن گفت: با وجود نقش اساسی توسعه روستایی در تحقق اقتصاد مقاومتی، برآوردها حاکی از آن است که در دهه‌های آتی، جمعیت روستایی روند کاهش نسبی و مطلق خود را ادامه خواهد داد و وضعیت
نگران کننده‌تری را تجربه خواهد کرد؛ از این رو باید از هر فرصتی برای ایجاد انگیزه ماندگاری در روستاها بهره جست.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی فارس اضافه کرد: بنیاد مسکن در روستاها متولی توسعه و محرومیت‌زدایی و پاسخگوی مسایل و مشکلاتی است که در این عرصه وجود دارد؛ در عین حال دستگاه‌های اجرایی نباید بدون هماهنگی با یکدیگر و بدون توجه به نیازهای واقعی و اولویت‌دار روستاییان اقدام به طراحی و اجرای طرح‌های خود کنند.

به گفته حمیدی، وجود ارزیابی میدانی از عملکرد و اثربخشی طرح‌های عمران روستایی زمینه را برای ماندگاری روستاییان فراهم کرده و هر لحظه تأخیر در سازماندهی امور توسعه روستایی، هزینه‌ها را افزایش خواهد داد.

در این نشست نماینده ولی فقیه و امام جمعه شهر اکبرآباد نیز با تقدیر از خدمات بنیاد مسکن بر لزوم شتاب‌بخشی به طرح‌های توسعه این منطقه تأکید کرد.

این نشست به منظور حل و فصل اختلاف نظر، موانع و مشکلات اراضی بنیاد مسکن در این شهر برگزار و با بحث و تبادل نظر تصمیماتی جهت برطرف شدن این مشکلات اتخاذ شد.

اگرچه تلاش‌های بسیاری به منظور بهتر شدن زندگی عشایر و روستاییان با رویکرد محرومیت‌زدایی انجام می‌شود اما هنوز هم مناطق روستانشین و عشایرنشین بسیاری در استان وجود دارد که نیاز مبرمی به پیشرفت در عرصه‌های مختلف و فعال‌سازی امکانات بیشتر دارند و تحقق این مهم در گرو تداوم و استمرار اقداماتی جهادگونه در حوزه محرومیت‌زدایی و توسعه روستایی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha