نصب ۲۹ آبگرمکن خورشیدی در اراضی و مناطق روستایی و جنگلی فارس

شیراز-ایرنا-سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس اعلام کرد: به منظور حفاظت از ذخایر ژنتیکی و جنگلهای استان فارس از سال گذشته تاکنون تعداد ۲۹ آبگرمکن خورشیدی در بین روستاییان و دامداران جنگل نشین استان توزیع شد. 

به گزارش ایرنا، حجت اله مرادی چهارشنبه با اشاره به نصب و راه‌اندازی آبگرمکن خورشیدی در بین خانوارهای محروم مناطق جنگلی کوهستانی و صعب العبور استان افزود: این اقدام توسط اداره کل منابع طبیعی استان و به منظور پیشگیری از قطع درختان جنگلی و نیز ارتقاء ضریب حفاظتی عرصه‌های جنگلی انجام شده است.

نصب ۲۹ آبگرمکن خورشیدی در اراضی و مناطق روستایی و جنگلی فارس

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس ادامه داد: از این تعداد ۱۷ آبگرمکن در سال جاری و در مناطق روستایی شهرستانهای مرودشت، ممسنی و رستم نصب و راه اندازی شده است.

مرادی اضافه کرد: اعتبارات اختصاص یافته برای تهیه این تعداد آبگرمکن از محل اعتبارات ماده ۱۷(بازسازی معادن) و نیز طرح صیانت از جنگل‌های زاگرس هزینه شده است.

وی یادآور شد: این اقدام با همکاری و حمایت سازمان جنگل‌ها و مسئولان اداره کل منابع طییعی استان و باهدف جلوگیری از قطع و بوته‌کنی بی‌رویه درختان وتخریب جنگل‌ها و پوشش گیاهی در ارتفاعات و نیز ترویج فرهنگ منابع طبیعی به عموم مردم بخصوص بهره‌برداران عرصه‌های منابع طبیعی انجام شده است.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس هزینه هر آبگرمکن خورشیدی را۱۶۰میلیون ریال عنوان کرد و گفت: توزیع این آبگرمکن‌ها کاملا رایگان است و هزینه‌ای از متقاضیان دریافت نمی‌شود.

مرادی با اشاره به اینکه نصب آبگرمکن‌های خورشیدی بخشی از نیاز جنگل‌نشینان در استفاده از چوب و هیزم را کاهش می‌دهد افزود: با نصب این آبگرمکن‌ها در این مناطق و استفاده از فن‌آوری‌های نو، ضمن جلوگیری از قطع درختان، الگوی مصرف سوخت جنگل نشینان نیز تغییر می‌یابد.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس با اشاره به مزیت نصب این نوع آبگرمکن‌ها در مناطق مختلف گفت: کارکرد این نوع آبگرمکن‌ها بدون نیاز به هیزم، نفت وگاز طبیعی بوده و در صورت ابری بودن هوا افزون بر ذخیره انرژی قابلیت اتصال به شبکه برق سراسری را دارد.

وی با بیان اینکه جنگل‌های زاگرس از زمان و زاویه تابش خورشیدی بسیار مناسبی برخوردار است یادآور شد: با نصب این آبگرمکن‌ها افزون بر تولید انرژی پاک، ارزان قیمت و خدادادی آلودگی‌های هوای ناشی از سوخت نیز کاهش خواهد یافت.

نصب ۲۹ آبگرمکن خورشیدی در اراضی و مناطق روستایی و جنگلی فارس

مرادی با اشاره به همکاری‌ها و استقبال بیشتر مردم و مسئولان در این خصوص گفت: با فرهنگسازی انجام شده، شاهد حفاظت و جلوگیری از تخریب و صدمه رساندن به عرصه‌های جنگلی خواهیم بود.

به گزارش ایرنا، مساحت جنگل‌های فارس ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار و دارای گونه‌های غالب بنه، بادام، ارس، ارژن، تنگرس، کیکم و انجیر است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha