حجم آب مصرفی بخش کشاورزی جاسک ۲۵ میلیون مترمکعب است

بندرعباس - ایرنا - مدیر منابع آب جاسک و بشاگرد با اشاره به اینکه حجم آب مصرفی امور کشاورزی در جاسک سالانه ۲۵ میلیون مترمکعب است، گفت: باتوجه به پیش‌بینی میزان بارندگی‌ها در مناطق مختلف بشاگرد، پیش‌بینی می‌شود ۳۰ تا ۳۵ میلیون مترمکعب آب مازاد سد جگین را بتوان برای توسعه کشاورزی این منطقه مورد بهره‌برداری قرار داد.

عباس علیزاده روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: در هر فصل زراعی حدود ۴۵ تا ۵۰ میلیون مترمکعب آب از سد جگین خارج می‌شود که سهم بخش کشاورزی در اراضی جگین و یکدار جاسک بیش از ۲۰ میلیون مترمعکب است.

وی با اشاره به اینکه آب مورد نیاز ۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی جاسک از طریق سد جگین تامین می‌شود، پیش بینی کرد: امسال برای انجام اراضی کشاورزی در شهرستان جاسک رقم قرارداد فروش آب به ۲ هزار هکتار برسد که حداقل یک هزار و ۱۰۰ نفر در این مناطق مشغول بکار خواهند شد.

مدیر منابع آب جاسک و بشاگرد اظهار کرد: در سال زراعی گذشته میزان آب مصرفی که از طریق پمپ‌های شبکه آبیاری جگین و اراضی دشت یکدار جاسک تامین شده، رقمی معادل ۱۲ میلیون و ۹۲۴ متر مکعب بوده که از محل تاسیسات بند انحرافی جگین پمپاژ شده است.

علیزاده یادآورشد: همچنین امسال مقدار حجم تقریبی پنج میلیون مترمکعب آب نیز از طریق ایستگاه پمپاژ روستای حصار و از محل هزینه خود کشاورزان به منظور تامین آب اراضی بالا دست دشت یکدار جاسک تامین شده بود.

وی تاکید کرد: بیشتر زمین‌های کشاورزی در مناطق مختلف جاسک به‌ویژه در اراضی دشت‌های جگین و یکدار زیرکشت هندوانه است؛ به نحوی که این رقم در فصل زراعی سال ۱۴۰۱ به میزان ۲ هزار هکتار بوده که حدود یک هزار نفر از این طریق در شهرستان جاسک مشغول به کار و فعالیت اقتصادی بوده اند.

این مسوول یادآورشد: همچنین میزان ۷۰۰ هکتار در اراضی سهامی زراعی جگین زیرکشت پنبه رفته و ۱۵۰ نفر نیز در بازه زمانی هفت‌ماهه کشت، مشغول به کار بوده‌اند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha