۱۴ آبان ۱۴۰۲، ۱۳:۱۶
کد خبرنگار: 1452
کد خبر: 85281290
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استقبال گرم مردم همدان از آب راه زیر صفر چشمه صلوات+فیلم

همدان- ایرنا- با وجود بارش برف و برودت ناگهانی دمای هوا مردم همدان همچنان برای بردن آب زلال و گوارای سرریز شده از رشته کوه های الوند راهی چشمه صلوات که به چشمه پونه یا تاریکدره هم معروف است، می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایرنا در روزهای اخیر با وجود سرمای هوا و تداوم بارش‌ها، مسیر گنجنامه به تاریک‌دره برای بهره مندی از آب گوارا و زلال چشمه صلوات همچنان پرتردد است و روزانه صدها نفر از شهروندان برای استفاده از آب این چشمه به این محل می‌آیند.

چشمه آب صلوات در حاشیه مسیر کوهستانی گنجنامه همدان به تویسرکان واقع شده است، مسیری گردشگری و زیبا که در زمستان‌ها به واسطه بارش سنگین برف، اغلب مسدود می‌شود و به همین دلیل تردد در این محور (از محدوده پیست اسکی و ابتدای گردنه) تنها در فصول بهار، تابستان و پاییز انجام می‌شود.

اما چشمه صلوات به عنوان یکی از پرآب‌ترین چشمه سارهای رشته کوه الوند این روزها در اوج سرما و برودت هوا، با استقبال گرم شهروندان همدانی همراه است.

چشمه صلوات انشعابی از چشمه پونه در مسیر تاریک‌دره محسوب می‌شود که ۱۰ سال است عده‌ای خیر با لوله کشی به طول ۳۰۰ متر آن را کنار محور گنجنامه ایجاد کرده‌اند تا گردشگران و عابران از آب آن استفاده کنند.

این چشمه سال ۹۱ توسط عده‌ای خیر زیست محیطی ایجاد شد و هم اکنون با نصب هفت شیر زمینه مناسب برای استفاده عموم شهروندان از این آب گوارا فراهم شده است.

استقبال گرم مردم همدان از آب راه زیر صفر چشمه صلوات

نمونه برداری‌های انجام شده نشان می‌دهد که تنها آب ۲ چشمه در جاده گردشگری همدان به تویسرکان حد فاصل گنجنامه تا پیست تاریک دره قابل آشامیدن است که یکی از آن‌ها چشمه صلوات است و مسوولان مرکز بهداشت استان همدان نیز آنرا تایید کرده‌اند.

پیشکسوتان کوهنوردی همدان الوند را که رشته کوهی منفرد در غرب کشور بوده و با ۷۰ کیلومتر خط الراس به موازات زاگرس میانی در همدان واقع شده که به کوه هزار چشمه می شناسند.

به گفته آنان؛ در تاریخ کوهستان الوند به این نکته اشاره شده که بیش از ۲۴ هزار چشمه را داراست و اگر الوند نبود هیچ وقت دیار هگمتانه شکل نمی‌گرفت.

مسوول گروه جهادی مطالبه گری صیانت از کوهستان همدان در این باره گفت: چشمه صلوات از چشمه پونه در منطقه تاریک‌دره در ابتدای دهه ۹۰ توسط عده‌ای که نیت خیرخواهانه داشتند، ایجاد شد هر چند در آن موقع مخالفت‌هایی وجود داشت چراکه برخی اقدام به شستشوی خودرو با مواد شوینده دراین محل می‌کردند.

علی بیات افزود: روزانه صدها نفر با استفاده از خودرو مسیر گنجنامه تا چشمه صلوات را طی کرده و نسبت به انتقال آب برای مصارف شخصی اقدام می‌کنند و برخی نیز معتقدند استفاده از این آب خاصیت درمانی دارد.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha