۲ هزار میلیارد ریال از اعتبارات بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری اختصاص یافت

شهرکرد – ایرنا – معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: از ۱۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب سفر رییس‌جمهور به این استان در بخش جهادکشاورزی تاکنون ۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال اختصاص یافته است.

حسین بهرامی روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا با بیان اینکه براساس تصمیم‌گیری انجام شده بخش مهمی از اعتبارات مصوب معادل هشت هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال باید از محل فروش اموال وزارت جهاد کشاورزی تامین می‌شد، افزود: تاکنون یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال از این ردیف اعتباری تخصیص یافته است و براساس برنامه‌ریزی انجام شده مابقی نیز از محل مولدسازی در استان و وزارت جهاد کشاورزی باید تامین اعتبار شود.

وی تصویب ۱۹ طرح را مهمترین رهاورد سفر رییس‌جمهور برای بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری عنوان کرد و گفت: تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام، تامین انتقال آب اراضی کشاورزی، تکمیل شبکه فرعی اراضی کشاورزی، بهسازی، لایروبی و مرمت قنوات، بهسازی کانال‌های آبیاری، اجرای سیستم‌های آبیاری نوین، انتقال آب با لوله، تکمیل بندها و پمپاژهای تامین آب و جاده بین مزارع از جمله طرح‌های مصوب این استان است.

۲ هزار میلیارد ریال از اعتبارات بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری اختصاص یافت

بهرامی توسعه باغات دیم، توسعه کشت گیاهان دارویی، اصلاح، احیا و نوسازی باغات، ایجاد باغ مادری گواهی شده بادام و همچنین در بخش مخاطرات و حوادث طبیعی اجرای سامانه پایش و پیش‌بینی هوشمند سرمازدگی باغات را از دیگر مصوبه‌های دور نخست سفر رییس‌جمهور به چهارمحال و بختیاری عنوان کرد.

وی سنددار کردن زمین‌های کشاورزی، رفع تداخلات و حدنگاری(کاداستر)، مطالعه و ایجاد زیرساخت‌های لازم در شهرک‌های کشاورزی، ایجاد زیرساخت دهکده دانش بنیان تخصصی نهاده‌های کشاورزی، مطالعه و تکمیل زیرساخت پنج مجتمع آبزی‌پروری و برق‌رسانی به طرح‌ها و مجتمع‌های شیلاتی را نیز از دیگر مصوبه‌های سفر رییس جمهور به این استان معرفی کرد.

به گفته بهرامی، افزون بر تسهیلاتی که از طریق منابع تبصره‌ای و تکلیفی برعهده بانک‌ها به خصوص بانک کشاورزی قرار گرفته شده است، پرداخت ۲۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات از جمله مصوبه‌های دور نخست سفر رییس‌جمهور به چهارمحال و بختیاری بود که از این مبلغ تاکنون ۱۵ هزار میلیارد ریال در قالب وام‌های منابع داخلی در قالب سرمایه در گردش بخش‌های تولیدی بخش کشاورزی و تامین نهاده‌ها پرداخت شده است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به اهمیت طرح‌های مصوب دور نخست سفر رییس‌جمهور به استان در توسعه بخش کشاورزی انتظار می‌رود ضمن تصویب اعتبارات لازم برای اجرای این طرح‌ها در دور دوم نیز با تصویب مصوبه‌های مهم دیگری که در دستور کار قرار دارد گام‌های اساسی برای روان سازی محیط کسب و کار و رفع موانع تولید در بخش کشاورزی برداشته شود.

روان‌سازی برخی دستورالعمل‌ها ضرورتی که باید دیده شود

وی با اشاره به وجود برخی دستورالعمل‌ها و قوانینی که موجب سخت شدن کار می‌شود ، گفت: وجود برخی قوانین و دستورالعمل‌های مربوط به رعایت حریم کیفی آبراه‌ها، رعایت حریم‌های معادن و خطوط آب و برق و گاز از جمله این قوانین است که اگر دولت اختیار تعدیل و تخفیف آن را به استان بدهد در روند صدور مجوزها تاثیرگذار است.

بهرامی با اشاره به اینکه چهارمحال و بختیاری قطب تولید ماهیان سردآبی است، گفت: زنجیره تولید ماهیان سردآبی با توجه به ظرفیتی که دارد در این استان نسبت به سایر محصولات کامل‌تر است به همین دلیل ارتقای ساختار اداری شیلات به اداره کل شیلات و امور آبزیان از مهمترین مطالبات استان در دور دوم سفر رییس جمهور به استان چهارمحال و بختیاری است.

وی افزود: با توجه به اینکه براساس ماده ۴۷ قانون رفع موانع تولید و بند ذ ماده ۳۳ قانون برنامه ششم توسعه حداقل ۲۰ درصد از منابع بانک‌ها باید به بخش کشاورزی اختصاص یابد براین اساس اجرای کامل این قانون نقش مهمی در تامین نقدینگی مورد نیاز بخش کشاورزی دارد.

انتقال آب به اراضی شیب‌دار

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: تامین و انتقال آب برای توسعه باغات در زمین‌های شیب‌‍‌دار از جمله پروژه‌های پیشران مهم و مورد تقاضا در دور دوم سفر رییس جمهور به استان در بخش کشاورزی به شمار می‌رود.

وی یادآور شد: همچنین برای اجرای طرح‌های تامین و انتقال آب نیز ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است که در صورت تامین این اعتبار ۲۶ طرح انتقال آب استان به سرانجام می‌رسد.

به گفته بهرامی، با اجرای طرح‌های انتقال آب ۱۵ هزار هکتار به سطح زمین‌های زیرکشت آبی استان که بیشتر باغی هستند افزوده می‌شود.

بهرامی توسعه شهرک‌ها و مجتمع‌های کشاورزی استان را نیز از دیگر خواسته‌های مجموعه کشاورزی عنوان کرد که نیاز است در سفر هیات دولت به طور خاص این طرح دیده شود.

وی تاکید کرد: در زمینه شهرک‌ها و مجتمع‌های مختلف کشاورزی برنامه‌های متعددی در دستورکار است که در صورت تامین اعتبار لازم برای تامین زیرساخت‌ها از جمله آب، برق، گاز و معابر واحدها به متقاضیان واگذار می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به نرخ بیکاری و تعداد قابل توجه فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی که علاقه‌مندی زیادی برای فعالیت در شهرک‌های کشاورزی دارند می‌طلبد منابع همکاری لازم در خصوص تامین تسهیلات برای راه‌اندازی واحدهای مورد نظر انجام شود.

اجرای پایلوت طرح کشاورزی دانش بنیان در چهارمحال و بختیاری

وی یکی از راهکارهای توسعه بخش کشاورزی را افزایش عملکرد و راندمان و بهبود وضعیت اقتصادی بهره‌برداران بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: انتظار می‌رود در دور دوم سفر رییس جمهور به استان چهارمحال و بختیاری این استان به عنوان پایلوت کشاورزی دانش بنیان معرفی شود.

بهرامی یادآور شد: با این کارانتظار می‌رود مشوق‌ها و حمایت‌های لازم برای بهره‌برداران و تولید کنندگان بخش کشاورزی برای افزایش ضریب نفوذ و استفاده از محصولات دانش بنیان در نظر گرفته شود و در این ارتباط به طور مشخص هوشمندسازی و اتوماسیون صنایع تبدیلی، مرغداری‌ها و گلخانه‌ها براساس تولیدات دانش بنیان، پرداخت کمک‌های فنی و اعتباری و پرداخت تسهیلات به کشاورزان و باغداران برای استفاده از محصولات دانش بنیان انجام شود.

وی ادامه داد: پرداخت کمک‌های فنی و اعتباری و تسهیلات به باغداران و کشاورزان برای استفاده از محصولات دانش بنیان برای مقابله، کنترل و پیشگیری از سرمازدگی و حوادث طبیعی از جمله مهمترین ضرورت‌های بخش کشاورزی به شمار می‌رود.

به گزارش ایرنا، یک چهارم تولید ناخالص داخلی و یک پنجم اشتغال چهارمحال و بختیاری به بخش کشاورزی وابسته است.

از مجموع زمین‌های چهارمحال و بختیاری ۲۵۰ هزار هکتار برابر ۱۵ درصد سطح زیرکشت زمین‌های کشاورزی استان است.

هم‌اکنون ۷۹ هزار بهره‌بردار با تولید سالانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تُن انواع محصولات کشاورزی در چهارمحال و بختیاری فعال هستند.

آیت الله سیدابراهیم رییسی رییس جمهور در ادامه سفرهای استانی خود روز پنجشنبه نوزدهم خردادماه ۱۴۰۱ به همراه جمعی از اعضای هیات دولت به چهارمحال و بختیاری سفر کرد تا از نزدیک مسائل این استان را مورد بررسی قرار دهد.

در جریان این سفر ۷۰۰ طرح نیمه‌تمام این استان مورد بررسی قرار گرفت و برای طرح‌های بالای ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی ردیف اعتباری درنظر گرفته شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha